המתיחות הדיפלומטית בין סרביה לקרואטיה גברה אתמול (ראשון), אחרי שזאגרב לא אישרה לנשיא הסרבי לבקר באתר ההנצחה ביאסנובאץ - שם פעל מחנה ריכוז במלחמת העולם השנייה, כשבקרואטיה היה שלטון פרו-נאצי. במחנה נרצחו רבבות יהודים, סרבים, צוענים וקרואטים אנטי-פשיסטים. לפי חלק מההערכות מספר הנרצחים ביאסנובאץ, שמכונה "אושוויץ הקרואטי", הגיע ל-700 אלף בני אדם.
2 צפייה בגלריה
אנדרטה ב יאסנובאץ קרואטיה מחנה ריכוז לשעבר
אנדרטה ב יאסנובאץ קרואטיה מחנה ריכוז לשעבר
האנדרטה ביאסנובאץ
אלכסנדר ווצ'יץ', הנשיא הפופוליסט של סרביה, תכנן לערוך ביקור פרטי ביאסנובאץ - שם כאמור נרצחו המוני סרבים במהלך מלחמת העולם השנייה. לטענת קרואטיה, היא שמעה על ביקורו המתוכנן באמצעות "ערוצים לא-רשמיים" - והחליטה לאסור עליו לעשות זאת. שר החוץ הקרואטי, גורדאן גרליץ' רדמאן, אמר שהעובדה שלממשלתו לא נמסרה הודעה על הביקור אינה מקובלת. "אנחנו רואים את זה כפרובוקציה", אמר השר והוסיף שביקור שכזה "אינו מכבד את הקורבנות".
2 צפייה בגלריה
נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ'
נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ'
נשיא סרביה אלכסנדר ווצ'יץ'
(צילום: EPA)
ההחלטה הקרואטית עוררה זעם בסרביה, והגורמים הרשמיים בבלגרד הגדירו אותה כהחלטה "שערורייתית". אלכסנדר וולין, שר הפנים הסרבי, אמר שכל הבכירים הקרואטים שירצו להגיע מעתה לסרביה יצטרכו להצהיר על כך מראש, ויהיו נתונים ל"משטר פיקוח מיוחד". ראש ממשלת סרביה, אנה ברנביץ', ציינה שמדובר בהחלטה "אנטי-אירופאית" ובהפרה בוטה של חופש התנועה. "אני לא יודעת איך היחסים שלנו ייראו בעתיד, זה מעביר מסר מפחיד מאוד", הצהירה.
הנשיא ווציץ' הגיב לסערה בעמוד האינסטגרם שלו. "העם הסרבי יחיה ולעולם לא ישכח!", הצהיר וצירף תמונה של האנדרטה. מחר מתכוון הנשיא לכנס מסיבת עיתונאים ולהתייחס לפרשה.
היחסים בין סרביה לקרואטיה נותרו מתוחים מאז התפרקות יוגוסלביה והמלחמה בקרואטיה, שהסתיימה ב-1995. המתיחות נותרה בעינה למרות שהן התחייבו לפעול כדי ליישב את המחלוקות ביניהן, שנוגעות גם למלחמת העולם השנייה: סרביה טוענת שממשלת קרואטיה לא עושה מספיק כדי להכיר בעברה הפרו-נאצי. לטענת קרואטיה, סרביה מנצלת את הנושא למטרות פוליטיות - ובמקביל מסרבת להכיר בחלקה במלחמה שהייתה בבלקן שנים לאחר מכן, בשנות התשעים.
פורסם לראשונה: 21:40, 17.07.22