בניגוד למדינות ערביות אחרות שמקיימות קשרים עם ישראל, איחוד האמירויות לא "שברה את הכלים" מאז פרוץ המלחמה בעזה. השגריר הישראלי עדיין באבו דאבי, ובאמירויות, כך לפי גורמים המעורבים במדיניותה, מקווים שתהיה להם השפעה ממתנת על הפעילות הישראלית.
כלפי חוץ, באמירויות נוהגים לגנות את פעולות ישראל ומודאגים מהסוגייה הפלסטינית. בהצהרותיהם גינו גורמים אמריתים את הפעולות של ישראל בעזה, קראו לסיים את המערכה והביאו חשש שהמצב יסלים לכדי התקלחות אזורית. בחודש שעבר הדגישה השגרירה לנה נוסייבה במועצת הביטחון של האו"ם כי אבו דאבי חתמה על "הסכמי אברהם" במטרה לספק שגשוג וביטחון במזרח התיכון, באמצעות שיתוף פעולה ודו-קיום. "הנזק חסר ההבחנה שפוקד את תושבי עזה למען ביטחונה של ישראל, מסכן בכיבוי התקווה הזו", אמרה.
5 צפייה בגלריה
מוחמד בן זייד בנימין נתניהו
מוחמד בן זייד בנימין נתניהו
מוחמד בן זאיד ונתניהו. שוחחו אחרי שהמלחמה החלה
(צילום: AFP)
בחודש שעבר שוחח נשיא האמירויות מוחמד בן זאיד שעבר עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפי לשכת ראש הממשלה, שני המנהיגים דנו בהתפתחויות האזוריות, ונתניהו הדגיש שישראל נחושה להשמיד את יכולות חמאס ועושה כל מאמץ למנוע פגיעה בבלתי-מעורבים.
גורם באמירויות אמר לרויטרס כי המטרה המיידית של המדינה היא להגיע להפסקת אש בעזה ולפתוח מסדרונות הומניטריים. איחוד האמירויות, כך לפי הגורמים ששוחחו עם רויטרס, מתכוונת לשמר את היחסים הדיפלומטיים שלה עם ישראל, למרות הזעם הבינלאומי על מספר ההרוגים הפלסטינים בעזה. תקוותה של האמירויות היא שתצליח לשמור על האינטרסים שלה באזור - וגם תגרום לישראל להיות מתונה יותר.
5 צפייה בגלריה
שייח' מוחמד בן זאיד ויצחק הרצוג
שייח' מוחמד בן זאיד ויצחק הרצוג
בן זאיד מארח את הנשיא יצחק הרצוג
(צילום: עמוס בן גרשום, לע״מ)
לאיחוד האמירויות, מדינה שעשירה בנפט, יש השפעה משמעותית על ענייני האזור. בנוסף ליחסיה עם ישראל היא משמשת כבעלת ברית ביטחונית של ארה"ב, ובשטחה שוהים כוחות אמריקניים. במהלך המלחמה, בנוסף לשיחות עם ישראל, מנסה איחוד האמירויות גם למתן את העמדות הפומביות של מדינות ערביות. לפי הגורמים ששוחחו עם רויטרס, המטרה היא שכאשר המלחמה תסתיים תהיה אפשרות לחזור לדיאלוג נרחב.
ביום חמישי נפגש נשיא האמירויות באבו דאבי עם אמיר קטאר, תמים בן חמד אל-ת'אני. הוא דן עמו בקריאות להפסקת אש מיידית מטעמים הומניטריים, על רקע השיחות של ישראל, ארה"ב וקטאר (המתווכת מצד חמאס) על עסקת חטופים אפשרית בתמורה לעצירה בלחימה. לאחר הפגישה אמר בן זאיד כי איחוד האמירויות וקטאר מדגישות יחד את הצורך ברגיעה ובשלום מתמשך ובר קיימא באזור.
5 צפייה בגלריה
אמיר קטאר שייח' תמים בן חמד אל-ת'אני פסגה הערבית-אסלאמית סעודיה ריאד ערב הסעודית
אמיר קטאר שייח' תמים בן חמד אל-ת'אני פסגה הערבית-אסלאמית סעודיה ריאד ערב הסעודית
אמיר קטאר. נפגש בחמישי עם בן זאיד
(צילום: רויטרס / Saudi Press Agency/Handout)
למרות היחסים הביטחוניים והכלכליים המשמעותיים עם ישראל מאז "הסכמי אברהם", אבו דאבי לא הצליחה לרסן את המתקפות של ישראל בעזה. על רקע המבוי הסתום, איחוד האמירויות מתוסכלת מהשותפה הביטחונית החשובה ביותר שלה – ארה"ב – ומאמינה שוושינגטון לא עושה מספיק כדי לסיים את המלחמה.
אנוואר גרגאש, יועץ דיפלומטי לנשיא האמירתי, אמר השבוע שוושינגטון צריכה להשתמש בהשפעתה כדי להביא בהקדם לסיום המלחמה - וליזום תהליך לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני, תוך טיפול בבעיית הפליטים, הגבולות והמצב במזרח ירושלים. גורם אירופי בכיר אמר לרויטרס שמדינות ערב הכירו בכך שלא ניתן לבסס יחסים עם ישראל מבלי להתייחס לבעיה הפלסטינית.
5 צפייה בגלריה
סחורה עבור הפלסטינים מועלית על מטוס בדובאי
סחורה עבור הפלסטינים מועלית על מטוס בדובאי
מטוס תובלה בדובאי, עם סיוע לפלסטינים העקורים
(צילום: Karim SAHIB / AFP)
הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות היה גם בעקבות דאגה משותפת מהאיום האיראני. האמירויות רואה באיראן איום על ביטחון האזור, למרות שבשנים האחרונות היא נקטה צעדים דיפלומטים להרגעת המתיחות בינה לטהרן.
בשלוש השנים שחלפו מאז הסכם הנורמליציה טיפחו הישראלים והאמירתים קשרים הדוקים בנושאי כלכלה וביטחון. "יש לאיחוד האמירויות רווח שהיא לא רוצה להפסיד", אמר אחד הגורמים ששוחו עם רויטרס, דיפלומט בכיר, בהתייחס להיקף הסחר בין המדינות, ולהגעתם של תיירים ישראלים רבים למדינה הערבית. בתחום הביטחוני ישראל סיפקה לאמירתים מערכות הגנה אווירית, אחרי שבתחילת 2022 תקפו החות'ים מתימן - שנתמכים על-ידי איראן - את אבו דאבי בטילים וכטב"מים.
5 צפייה בגלריה
הטיסה המסחרית הראשונה מישראל לדובאי
הטיסה המסחרית הראשונה מישראל לדובאי
הטיסה המסחרית הראשונה מישראל לדובאי
(צילום: מוטי קמחי)
לפני ה-7 באוקטובר אבו דאבי הייתה מודאגת מכך שממשלת הימין בישראל לא בולמת את הרחבת הבנייה בהתנחלויות ומהמתיחות סביב מסגד אל-אקצא – ועליית אנשי ימין ישראלים להר הבית. אף אחד מארבעת הגורמים ששוחחו עם רויטרס לא שלל אפשרות שאיחוד האמירויות תצמצם את היקף היחסים עם ישראל – ואפילו תנתק אותם – אם המצב באזור יסלים. הגורמים אמרו שעקירת האוכלוסיה הפלסטינית מעזה או מהגדה המערבית, והתיישבותה במצרים או בירדן, היא קו אדום מבחינת אבו דאבי.
באמירויות, יש לציין, לא מבקרים רק את ישראל - ומגנים את חמאס על הטבח שביצע ב-7 באוקטובר. איחוד האמירויות רואה את ארגון הטרור – כמו ארגונים איסלאמיסטיים אחרים – כאיום על יציבות המזרח התיכון. "חמאס הוא לא הארגון המועדף אליהם. אחרי הכול, הוא האחים המוסלמים", אמר אחד הגורמים לרויטרס.
במסגרת התנגדותה לארגונים איסלאמיסטיים סייעה אבו דאבי לנשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי להפיל את שלטון מוחמד מורסי והאחים המוסלמים, בהפיכה צבאית ב-2013. איחוד האמירויות סיפקה לקהיר מיליארדי דולרים כדי לתמוך בה אחרי הדחת מורסי. אבו דאבי גם תרמה במידה מסוימת לנפילתו של עומר אל-באשיר - הנשיא האיסלאמיסט ששלט בסודן במשך עשרות שנים, והודח ב-2019. בעבר היא הזרימה מיליארדי דולרים לקופת סודן, אך לבסוף ניתקה את הקשר עם אל-באשיר, שמזוהה עם האחים המוסלמים.