שידור חי: משדר הבוקר מאולפן ynet

קרב על כל קול במפלגה שצפויה להיות הגדולה ביותר גם בכנסת הבאה - ומקווה הפעם להיות מפלגת השלטון: היום (רביעי) כ-140 אלף בעלי זכות בחירה יוכלו להצביע בפריימריז של הליכוד ב-110 אתרי הצבעה ברחבי הארץ שנפתחו בשעה 9:00, ולהרכיב את הרשימה שלהם לכנסת. אתמול, שעות לפני פתיחת ההצבעה, פסל בית המשפט המחוזי את מועמדות דודו לניאדו שהורשע בפריצה ובתקיפה - ושיו"ר הליכוד בנימין נתניהו קרא לא להצביע לו.

70 מועמדים נרשמו בסך הכל להתמודדות ברשימה הארצית ו-40 מועמדים נוספים נרשמו להתמודדות במסגרת משבצות המחוזות - ועיקר הקרבות מתנהלים כצפוי בצמרת ובתחתית. הקרב על החמישייה הראשונה מתנהל בין המועמדים הוותיקים והבכירים בליכוד, שהתמקמו בה בהתמודדות הקודמת - ובין מי שנחשבים מועמדים מתחזקים.

בשונה משיטת הריץ'-רץ' של מפלגת העבודה - שם הרשימה שוויונית לחלוטין בין גברים לנשים - בליכוד רק אישה אחת צפויה להשתלב בצמרת הגברית בעיקרה. זו השרה לשעבר מירי רגב, שמקווה - כמו בפעם הקודמת - לשמור על מקום בצמרת למרות הדילים המבקשים לדרדר אותה אחורה.
מלבד רגב, רושמים התחזקות בבחירות הללו חברי כנסת שעד כה לא היו בצמרת, כמו אלי כהן ויריב לוין, שניכר כי כוחם בשטח גדל. אחת מתעלומות הפריימריז היא היכן ישתלב ח"כ ניר ברקת, שזוכה לפופולריות רבה יחסית בציבור - אבל מעורר לא מעט התנגדות בקרב הקבוצות המאורגנות בליכוד, ותלוי בעיקר בחסדי "המתפקדים החופשיים".

הרוב הגדול של חברי הכנסת של הליכוד מנסה להשתלב שוב ברשימה, ולכן שאלה מעניינת נוספת היא אם דמויות שמזוהות עם המפלגה שנים רבות יצליחו לכבוש מקום ברשימה, על חשבון אותם חברי כנסת מכהנים. כך, למשל, שגריר ישראל באו"ם לשעבר דני דנון, שהתמודד בעבר מול יו"ר המפלגה בנימין נתניהו - אבל אינו חלק מרשימת הליכוד כבר שבע שנים. לפי ההערכות, דנון צפוי להתברג במקום ריאלי ברשימה, אף שמדובר במצב חריג יחסית - ניסיון לחזור לכנסת אחרי שנים לא מעטות.
מלבדו בגזרת המתמודדים החדשים גם גלעד שרון, בנו של ראש הממשלה לשעבר אריאל שרון. מועמדותו של שרון הבן נבלמה בסיבוב קודם, לאחר שנתניהו סירב לקצר לו את תקופת הפז"מ הנדרשת להתמודדות. ברשימת החדשים שמקווים לתפוס מקום ברשימה נכללים גם אנשי התקשורת בועז ביסמוט וארז תדמור, המזוהים עם נתניהו.
1 צפייה בגלריה
בנימין ושרה נתניהו בקלפי להצבעות הפריימריז בירושלים
בנימין ושרה נתניהו בקלפי להצבעות הפריימריז בירושלים
בני הזוג נתניהו מצביעים בפריימריז ב-2019
גם בתחתית מתנהלים קרבות קשים - וההערכה היא שחברי כנסת שנכנסו בפעם הקודמת לרשימה בעזרת כמה מאות קולות בלבד כשהתמודדו במסגרת משבצות המחוזות, יעמדו הפעם למבחן קריטי ויצטרכו לגייס כ-20 אלף קולות ואולי יותר כדי לחזור לכנסת. בין המתמודדים שעומדים לראשונה למבחן הרשימה הארצית נכללים חברי הכנסת אופיר כץ, שלמה קרעי, אורלי לוי-אבקסיס, גלית דיסטל-אטבריאן, קטי שטרית, מאי גולן, קרן ברק, גדי יברקן ואתי עטיה.
הקלפיות ייסגרו ב-21:00 בערב - ואז תחל בכפר המכביה ספירה ידנית של הקולות, הליך ארוך שיכול להימשך שעות ארוכות. בהתמודדויות קודמות אירעו לא מעט טעויות הקלדה והזנת נתונים לא מדויקת באותה ספירה ידנית, וגרמו לחברי כנסת להידרדר אחורה ברשימה ולאחרים לקפוץ קדימה עד שתוקנה הטעות - לעתים אחרי כמה וכמה ערעורים.
כך או כך, יו"ר הליכוד מקווה להשיג רשימה ממלכתית ככל הניתן, בלי מועמדים בעלי עבר פלילי ובלי כאלו שיש להם פוטנציאל לעריקה. בדרך למטרה הזו הוא התערב באופן גלוי וחריג, וקרא שלא לתמוך במועמד המוביל במחוז תל אביב דודו לניאדו שהורשע בעבר בפריצות לבתים ובתקיפת אישה.
אמש בשעות הערב המאוחרות נפסלה כאמור במחוזי מועמדותו של לניאדו, שרק אתמול קיבל את האור הירוק מבית הדין של הליכוד. השופטת עינת רביד כתבה כי החליטה כך משום שלדבריה פסק הדין של בית הדין של הליכוד "נעדר מסד משפטי ועובדתי, כולל נימוקים לא-קוהרנטיים ובלשון הביטוי - אינו מחזיק מים". בנוסף בלם נתניהו מועמדים במחוזות וביניהם חברת הכנסת לשעבר שולי מועלם ועורכי הדין אייל בסרגליק וטל קדמי, דבר שעורר זעם גדול בקרב המועמדים ואנשיהם.
פורסם לראשונה: 22:35, 09.08.22