שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים חנה לומפ זיכתה היום (חמישי) מהמתה בקלות דעת את א' (21), שוטר מג"ב שירה באיאד אל-חלאק, צעיר בעל צרכים מיוחדים ממזרח ירושלים. א' הואשם בהמתה בקלות דעת לאחר שירה למוות באל-חלאק בעיר העתיקה בירושלים בחודש מאי בשנת 2020. השופטת אמרה: "ליבו של בית המשפט עם בני משפחתו של המנוח. השוטר נקלע לסיטואציה סבוכה: מדובר באזור שידע פיגועים רבים, והנאשם הצטרף לאירוע לאחר שאיאד ז"ל זוכה כבר כמחבל חמוש. הוא טעה טעות כנה שעליה היצר. הוא לא ידע שאיאד היה אדם תמים ובעל צרכים מיוחדים".
אביו ואמו של אל-חלאק הגיבו בחריפות להכרעת הדין, וזעקו בבית המשפט: "אין צדק! הבן שלי מתחת לאדמה". האחות גידפה: "טפו עליק". האם פרצה בבכי, והאב אמר: "בושה, כולם פה מחבלים".
3 צפייה בגלריה
חבריו של לוחם מג"ב לאחר שזוכה בבית המשפט
חבריו של לוחם מג"ב לאחר שזוכה בבית המשפט
חבריו של לוחם מג"ב לאחר שזוכה בבית המשפט
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לאחר זיכויו, מפקד משמר הגבול, ניצב אמיר כהן, שוחח עם הלוחם ואביו ואמר להם: "לאורך כל הדרך נתתי גיבוי מלא ואני שמח על החלטת בית המשפט לזכות אותך". כהן אמר לא' כי "אני מחזיר אותך למערך הלוחם של החיל ומאשר את בקשתך לצאת לקורס מפקדים שיחל בעוד מספר שבועות", והוסיף: "משמר הגבול הוא חיל ערכי ומקצועי שהרוח שלו מובילה את הלוחמים לתת את המענה הנדרש בכדי לשמור על ביטחון אזרחי ישראל". הלוחם ואביו הודו למפקד מג"ב ואמרו: "אנחנו מודים ומשבחים את האומץ הפיקודי, האמון וההחלטה להחתים קבע ובעיקר את הרוח הגבית שנתת לנו מפקד מג"ב לאורך כל השנים".
מהמשטרה נמסר כי המפכ"ל יעקב שבתאי, שהיה בזמן האירוע מפקד משמר הגבול, גיבה לאורך כל ההליך החקירתי והמשפטי את השוטר ולא אחת אמר כי הוא עומד לצידו. שבתאי מסר: "אדם קיפח את חייו ולכן מדובר באירוע מצער, יחד עם זאת, אמרתי מהרגע הראשון כי אנחנו המפקדים שלחנו את השוטר למשימה ולנו האחריות לעמוד לצידו. אני סבור כי בית המשפט עשה צדק בהחלטתו. נמשיך ונעמוד לצידם של שוטרי משטרת ישראל".
3 צפייה בגלריה
  משפחתו של איאד אל חלאק שהלוחם זוכה
  משפחתו של איאד אל חלאק שהלוחם זוכה
משפחתו של איאד אל חלאק לאחר שהלוחם זוכה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מהמחלקה לחקירות שוטרים נמסר לאחר הזיכוי כי "החקירה היסודית של המקרה הביאה למסקנה שמעשיו של שוטר מג"ב הנאשםהיו פזיזים ומנוגדים להוראות הפתיחה באש ולהוראות שניתנו לו בשטח. מח"ש טענה בהליך המשפטי כי הירי לעבר איאד בוצע מבלי שהוא עשה דבר שהצדיק זאת, בייחוד שעה שהוא כבר היה שרוע פצוע על הקרקע, אחרי הירי הראשון של הנאשם, לא החזיק בידו דבר או עשה תנועה מאיימת כלשהי, ולאחר שמפקדו של השוטר הורה לו לחדול מהירי.
"נסיבות התרחשות האירוע, מאפייניה הייחודיים של הגזרה בה התרחש - העיר העתיקה בירושלים, והנסיבות המבצעיות נלקחו בחשבון, וניתן להם משקל משמעותי בקבלת ההחלטה על הגשת כתב האישום. בית המשפט הכריע כי לנאשם עומדת הגנה עצמית מדומה ולכן זיכה אותו. בכוונתנו ללמוד את הכרעת הדין לעומקה ולשקול את עמדתנו. אנחנו מבקשים גם היום לחזק את בני משפחת אל חאלק בהתמודדות הקשה שלהם".

בפוסט שפרסם אתמול בפייסבוק כתב השוטר א': "אני מקווה שמחר זה יסתיים, אבל יהיה מה שיהיה בבית המשפט, את המשקל הכבד הזה אסחוב איתי כל החיים. אני רוצה צדק. מגיע לי צדק. אני רוצה שכל השקרים שסיפרו עלי - ייעלמו! אני רוצה שבית המשפט יגיד לכולם שאני לא עבריין, שאני לוחם שרצה לעשות רק דבר אחד: למנוע פיגוע. בחיים לא הייתי פוגע באדם חף מפשע".
הוריו של א', אפרת ואריה (שמות בדויים), אמרו הבוקר ל-ynet Live כי מאז התקרית עברו עליהם "שלוש שנים לא פשוטות ולא קלות. בעצם נהרסו לנו החיים, אבל אנחנו מקווים מאוד ורוצים להאמין שנגיע לזיכוי מלא, כי א' פעל כפי שלימדו אותו וכמו שמצפים מכל חייל".
האב אמר: "הירי היה מבצעי לכל דבר, היה דיווח על מחבל של שוטרים כחולים, היה מרדף, והבן שלי בסופו של דבר עקף את כולם וחתר למגע. הוא סמוך ובטוח שהוא מנטרל מחבל והוא יורה על מנת לנטרל את הסכנה, ומח"ש לקחו את הסיפור הזה וניסו להוציא אותו מכל כלל אפשרי עם פייק ניוז מטורף. כל הדברים האלה מתמוססים ומתפוצצים להם בפנים בבית המשפט, ואני חוזר ואומר שהעדים שמח"ש הביאו תומכים בגרסא של הבן שלי. כל השוטרים שהיו שם אומרים את זה בתום לב, שהיו פועלים אותו הדבר".
האם הדגישה כי "זאת טרגדיה לשני הצדדים. שתי המשפחות נהרסו, אבל אני יכולה להגיד לך שהבן שלי לא קם בבוקר בדעה לבוא ולהרוג בן אדם. א' ירה לאחר שחש בסכנה, במיוחד אחרי ששמע צעקה של אישה - הוא בא לעזור לה - איך כל התמונה הזאת התהפכה על הבן שלי?". אריה הוסיף: "הילד שלי לא הופקר, הוא מגובה על ידי המפכ"ל ועל ידי אמיר כהן, מפקד משמר הגבול. הוא מגובה בדרגים הכי גבוהים, הוא המשיך את השירות שלו כלוחם. בחינת המערכת זה לא שוטר שסרח, זה שוטר שפעל לפי הנחיות ועשה מה שצריך".
3 צפייה בגלריה
אירוע הירי במזרח ירושלים: איאד אלחלאק פלסטיני בעל צרכים מיוחדים הוא ההרוג
אירוע הירי במזרח ירושלים: איאד אלחלאק פלסטיני בעל צרכים מיוחדים הוא ההרוג
איאד אל-חלאק
במהלך התקרית, אל-חלאק בן ה-32 שנמצא על הרצף האוטיסטי היה בדרכו מביתו בוואדי ג'וז אל המוסד החינוכי שבו למד בעיר העתיקה. הוא עטה על פניו מסכת קורונה ועל ידיו היו כפפות מנתחים. שוטרים שהיו באזור שער האריות, שבו עבר אל-חלאק, הבחינו בו וחשבו שמדובר במחבל שנמצא בדרכו לבצע פיגוע. אותם שוטרים העבירו את הדיווח ברשת הקשר, ובעקבותיו שני שוטרי מג"ב זיהו את אל-חלאק והחלו לדלוק אחריו, כשברקע נשמעו ברשת הקשר דיווחים על מחבל נמלט. במרדף השתתף גם השוטר א'.
בשלב מסוים אל-חלאק נכנס לחדר אשפה הסמוך לבאב חוטה בעיר העתיקה. השוטרים שרדפו אחריו ביצעו ירי לעבר חדר האשפה. לפי כתב האישום השוטר ירה כשאל-חלאק בגבו אל הקיר, ולאחר מכן - כשהיה פצוע ולא חמוש - ירה בו שוב. הוא נאשם בעבירה של המתה בקלות דעת.
לאורך המשפט, שהתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים, העידו מספר רב של עדים, בהם וורדה, המורה של איאד שהיתה באותו הזמן לצד אל-חלאק וצעקה לעבר השוטרים כי מדובר באדם חף מפשע ובעל צרכים מיוחדים. השוטר עצמו העיד לפני ארבעה חודשים במשפט, ואמר כי ניגש לאירוע הזה כשהוא מדווח ברשת הקשר שמדובר במחבל. "שמעתי צעקה בקשר: 'מחבל!'", העיד השוטר, "אני מזהה את המחבל ויורה לעברו - רק כשהגעתי למח"ש הבנתי במה מדובר".
לאורך המשפט טענו עורכות דינו, עו"ד שרון זגגי-פנחס ואפרת נחמני-בר, כי היה מדובר באירוע מבצעי מתגלגל, בהחלטה של שבריר שניה וכי השוטר פעל מתוך צורך מבצעי. מבחינה פורנזית, הסנגוריות של השוטר טענו כי המחלקה לחקירות שוטרים, שהגישה את כתב האישום, לא הצליחה להוכיח מאיזה קליע נפגע אל-חלאק ואף לא להוכיח שהשוטר פגע באל-חלאק בירי השני והקטלני.