היחידה המרכזית במחוז ש"י, בשיתוף מצ"ח ויחידת יהלום של רשות המיסים, עצרו הבוקר (יום שני) 14 חשודים בסחר בהיתרי כניסה לישראל לפלסטינים תמורת תשלום.
הרשת, שחברים בה גם קצינים וחיילים, פעלה לפני תחילת המלחמה במשך כשנה. אחרי 7 באוקטובר, לא נכנסו פועלים לישראל באמצעותה. בראשה עמד בן 53 מסכנין, שבנו היה נגד בקבע במת"ק אפרים, והחזיק בהרשאה להוצאת אישורי עבודה. הבן נעצר, לצד סא"ל במילואים שכיהן בעבר כראש מת"ק אפרים, וקצין ונגד שסייעו בחלוקת האישורים. שבעה עצורים נוספים הם פלסטינים, ושלושה הם ערבים-ישראלים.
1 צפייה בגלריה
פלסטינים במעבר גבול
פלסטינים במעבר גבול
פלסטינים במעבר גבול. ארכיון
(צילום: דוברות משרד הביטחון)
לפי החשד, הנגד בנה יחד עם ערבים-ישראלים ופלסטינים רשת של מכירת האישורים. האישורים שנתנו היו לעבודה בחקלאות במרחב קו התפר - כלומר, אם שוטר היה תופס את הפועלים, הוא לא יכול היה לעצור אותם כי האישור "תפס" גם בלב ישראל. הערכה היא שהפועלים הפלסטינים נכנסו לעבוד בעבודות שונות ברחבי הארץ, ושוטטו להם.
לפי הודעת המשטרה, במהלך השנה האחרונה מתנהלת ביחידה המרכזית במחוז ש"י פרשה שבמסגרתה התנהלה חקירה סמויה בשיתוף מצ"ח ויחידת יהלום ברשות המיסים, כנגד מספר חשודים, בהם גם קצינים וחיילים בשירות פעיל ובדימוס, בחשד להנפקת היתרי כניסה לישראל לפלסטינים בהיקף רחב תמורת תשלום של אלפי שקלים להיתר.
בהודעת המשטרה נכתב כי "חקירת המשטרה העלתה כי החשוד המרכזי בפרשייה, תושב סכנין בן 53, סחר בהיתרי כניסה לישראל לפלסטינים תמורת כסף דרך בנו שהינו חייל בקבע המשרת במעבר שער אפרים, באמתלה של כניסה לישראל לשם עבודות חקלאיות במרחב התפר. עוד עלה בחקירה כי החשוד הפעיל רשת של מתווכים פלסטינים וישראלים שתפקידם היה לאתר פלסטינים המעוניינים בהיתרי כניסה לישראל ולגבות מהם את התשלום עבורו".
במשטרה אמרו כי הבוקר, עם המעבר לשלב הגלוי של החקירה, פשטו שוטרי ובלשי מחוז ש"י, ביחד עם חוקרי מצ"ח, על בתיהם של החשודים בפרשה ביישובים שונים ועצרו 14 חשודים לחקירה. החשודים הועברו לחקירה במשרדי הימ"ר בחשד לעבירות של קבלת דבר במרמה, שוחד ותיווך בשוחד של עובד ציבור, איסור הלבנת הון וסחיטה באיומים – כל אחד על פי חלקו בעבירות האמורות.
מהמשטרה נמסר עוד כי בהמשך היום, בהתאם לממצאי החקירה, יובאו מי מהעצורים לדיון בבקשה להארכת מעצרם בבית משפט השלום בירושלים.