ראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו לא מתראיין כבר תקופה ארוכה לכלי תקשורת ישראליים, אך סיפק כמה ריאיונות לכלי תקשורת אמריקניים - וכעת גם לאתר הסעודי אל-ערביה. נתניהו התייחס לממשלה הצפויה לקום ומעוררת דאגה בעולם, וטען: "לא מסרתי (לסמוטריץ', ד"ס) סמכויות גדולות ביהודה ושומרון, בגדה המערבית, בכלל לא. למעשה, כל ההחלטות יתקבלו על-ידי ועל-ידי שר הביטחון, וזה בעצם גם בהסכם הקואליציוני. יש הרבה מידע מוטעה".
נזכיר כי כאשר ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט השתמש בביטוי "הגדה המערבית", שותפיו של נתניהו למחנה - ובהם חברי הליכוד - תקפו אותו וטענו כי הוא מאמץ את הטרמינולוגיה של ארגוני השמאל.
5 צפייה בגלריה
תוצאות הפריימריז הציונות הדתית
תוצאות הפריימריז הציונות הדתית
נתניהו טוען: "לא מסרתי סמכויות ביו"ש"
(צילום: שאול גולן)
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
בנימין נתניהו, מוחמד בן סלמאן
"הסכם עם סעודיה יהווה קפיצה להסכם עם הפלסטינים". נתניהו ובן סלמאן
(צילום: הדר יואביאן, רויטרס)
5 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
"כל ההחלטות יתקבלו על-ידי ועל-ידי שר הביטחון". גלנט, שר הביטחון המיועד
(צילום: עידו ארז)
בהבהרה לאחר פרסום הריאיון, ולמרות שאמר כי "כל ההחלטות" יתקבלו על ידיו ועל ידי שר הביטחון המיועד יואב גלנט, מיהר הליכוד לתקן: "ראש הממשלה המיועד נתניהו דיבר על כך שהסמכויות הביטחוניות יהיו בידיו ובידי שר הביטחון ולא להסכם הקואליציוני עם הציונות הדתית בעניין המינהל האזרחי, לגביו ההחלטות יתקבלו בתיאום עם רה"מ, כפי שנכתב בהסכם".
בהסכם הקואליציוני, נזכיר, נכתב במפורש שסמוטריץ', כשר במשרד הביטחון, לא יהיה כפוף לשר במשרד - ויקבל לידיו סמכויות רבות. בהסכם צוין גם כי סמוטריץ' יפעל בתיאום עם ראש הממשלה. בריאיון אמר נתניהו: "אזכיר, הליכוד הוא מחצית מהקואליציה. שאר המפלגות הם רבע או חמישית מאיתנו והם מצטרפים אלינו; הם יפעלו לפי המדיניות שלי". ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד עקץ את נתניהו אחרי הבהרת הליכוד וצייץ בטוויטר: "נתניהו באנגלית: 'רק אני קובע'. נתניהו בעברית: 'סליחה סמוטריץ' לא התכוונתי'. נתניהו חלש, שותף זוטר בממשלה"
5 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
ידבר עם ביידן על שיקום היחסים עם סעודיה. "חזרה להסכם הגרעין? טיפשות"
(צילום: AP)
בריאיון הדגיש נתניהו גם את הצורך בחידוש הברית בין ארצות הברית לסעודיה, שנפגעה על רקע דבריו של הנשיא ג'ו ביידן נגד יורש העצר מוחמד בן סלמאן. "צריך לאשר מחדש את הברית המסורתית של ארה"ב עם סעודיה ומדינות אחרות", אמר נתניהו. "אסור שיהיו תנודות תקופתיות או פרועות במערכות היחסים הזו. אני חושב שהברית היא העוגן של היציבות שלנו באזור. אדבר עם נשיא ארה"ב על זה".
על חזרה אפשרית להסכם הגרעין, שבשלב זה המגעים להגעה אליו תקועים, אמר נתניהו כי "זה משוגע. זו טיפשות. חזרה להסכם הגרעין לא תמנע מאיראן לחמש את עצמה בארסנל גרעיני תוך שלוש-ארבע שנים. המעצמות בעצם אומרות לטהרן: 'כל מה שאתם צריכים לעשות זה לדחות את ייצור הפצצות האלה, הפצצות הגרעיניות האלה בשנתיים, ואז תוכלו להיות מדינה סף גרעינית באישורנו". נתניהו גם נשאל אם ישראל תפעל באיראן במידת הצורך גם ללא אישור אמריקני, והשיב: "נפעל עם או בלי אישור".
הוא אף טען: "אני לא מספר על כל מבצע באיראן לאמריקנים, הם יכולים להתנגד ובמקרה כזה ניכנס לעימות ישיר. שנית הם עלולים להדליף את זה, ואם ידליפו את זה לוושינגטון פוסט או לניו יורק טיימס האיראנים יידעו על הפעולה שלנו מראש והיא תאבד מהאפקטיביות שלה".
עם זאת הוא ציין כי כעת, לאחר המחאות באיראן, הוא אופטימי בהרבה מגישת המעצמות כלפי טהרן. "לפני שנה וחצי, לפני ההפגנות באיראן, הייתי אומר שהם (האמריקנים - ד"ס) בהחלט ניסו לחזור להסכם הגרעין, אבל אני חושב שיש חשיבה מחדש בוושינגטון. אני לא חושב, שאני ממש משוכנע. ברור שעדיין לא היו לי שיחות עם הממשל, אבל אעשה זאת בקרוב. מהמגעים הראשוניים שיש לנו, אני חושב שיש חשיבה מחודשת על זה. ואני שמח שיש".
5 צפייה בגלריה
נשיא לבנון מישל עאון עם עמוס הוכשטיין חתימה הסכם דיקוח גז אסדה כריש עם ישראל ב בעבדא
נשיא לבנון מישל עאון עם עמוס הוכשטיין חתימה הסכם דיקוח גז אסדה כריש עם ישראל ב בעבדא
ההסכם עם לבנון? "לא אקרע מסמכים"
(צילום: EPA)
נתניהו נשאל גם אם ישראל תחזור בה מההסכם עם לבנון - ובניגוד לדבריו לפני הבחירות, הבהיר כי "לא יקרע מסמכים". נתניהו ציין כי יבחן את ההסכם מחדש ויראה אם ניתן "לשפר אותו". הוא התייחס לאפשרות לחדש את המשא ומתן עם הפלסטינים ואמר: "עד כה, לא הצלחנו לעבור מעבר לשלב הראשון כי הפלסטינים באמת צריכים להתעורר מהפנטזיה שישראל תיעלם, שאיכשהו, 'נעשה הסכם טקטי עם ישראל, נתפוס את הקרקע מעל תל אביב, ובסופו של דבר נבריח את הישראלים'".
לדבריו, "הסכם שלום עם סעודיה יכול להוות קפיצה אדירה להישג לפתרון הסכסוך הערבי-ישראלי, ובסופו של דבר, הסכסוך הפלסטיני-ישראלי. כמובן, אני מתכוון למה שיכול להיות שלום היסטורי מדהים באמת עם סעודיה".
מוקדם יותר התראיין נתניהו גם לרשת הרדיו הציבורית בארה"ב NPR והתייחס לשותפיו בממשלה המסתמנת: "בן גביר שינה רבות מדעותיו, ועם כוח באה האחריות. לא תמיד, לפעמים זה הולך הפוך. זה דבר אחד לדבר על קמפניים מלפני עשור וחצי, זה דבר אחר להיות בעמדת אחריות, ואני אדאג שזה מה שיקרה".
הוא נשאל האם ערבים צריכים לסמוך על מי שאמר שיש לגרש אותם - והשיב: "אני לא חושב שמישהו צריך לסמוך על מישהו על בסיס הבטחותיו בעבר. הוא לא אומר את זה עכשיו, אגב. אבל אני חושב שהמבחן יהיה לא אם אתה מאמין לא או לא, אלא אם אתה רואה תוצאה. אותו דבר לגביי". נתניהו התייחס גם לחילוקי המתוחים בינו לבין נשיא ארה"ב: "ביידן חבר קרוב שלי, אף שיש בינינו חילוקי דעות. הוא תמיד אומר 'ביבי, אני אוהב אותך. אני לא מסכים איתך על כלום'. זה לא נכון, אנחנו מסכימים על לא מעט דברים".