תוכניתו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לחיזוק יהודה ושומרון, שאותה הוא לוחץ לקדם אחרי הפיגועים שגבו את חייהם של שלושה אזרחים רק בשבוע האחרון, נכנסת להקפאה.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מדבר על כוונתו לבקר ב אזור האסון שריפה ב הוואי
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן מדבר על כוונתו לבקר ב אזור האסון שריפה ב הוואי
ההצעה יכולה להשפיע על הפגישה שמתכנן נתניהו עם הנשיא ג'ו ביידן
(צילום:רויטרס , Kevin Lamarque)
3 צפייה בגלריה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
טקס פתיחת הקו האדום של הרכבת הקלה
סמוטריץ' ונתניהו. ראש הממשלה חושש לפגישה עם ביידן?
(צילום: רויטרס/Amir Cohen)
מאחורי הקלעים, שב"כ והמל"ל הביעו התנגדות לתוכנית של השר - והיא נכנסה לפי שעה להקפאה ולא תובא לאישור הממשלה ביום ראשון כפי שרצה סמוטריץ'. לכך נוספו גם מסרים מצד האמריקנים, שלא אוהבים את התוכנית והעבירו מסרים בנושא. במענה לפניית ynet, שגרירות ארה"ב לא הכחישה את העברת המסרים - אך אמרה כי "אנו לא מתייחסים לשיחות דיפלומטיות פרטיות".
מנגד, גורמים המקורבים לשרת המשימות הלאומיות וההתיישבות, אורית סטרוק, טוענים כי בניגוד לעמדת המל"ל הם עדיין ממשיכים הלאה בקידום התוכנית. לדבריהם, בימים האחרונים נפגשה סטרוק עם אנשי ראש הממשלה, ויחד הם דייקו את הפרטים השונים. גורמים בציונות הדתית אומרים כי "כרגע התוכנית מתוכננת לעלות לדיון בממשלה ביום ראשון כרגיל. קידומה יימשך בטח בתקופה הזו, שבה אנחנו רואים כמה חשוב לחזק את החוסן ביהודה ושומרון".
מנגד, לפי שעה התוכנית לא בסדר היום, ועל אף שתיאורטית ניתן להוסיף אותה מחר או במוצאי שבת - המל"ל דרש עבודת מטה בין-ארגונית לפני הנושא לממשלה, ולא נראה שזו תסתיים בזמן.
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השרה סטרוק. שליש מהתקציב יגיע מהמשרד למשימות לאומיות והתיישבות
(צילום: יואב דודקביץ')
השר סמוטריץ', שמשמש גם שר במשרד הביטחון, מבקש לחזק את את יהודה ושומרון ולהעביר לשורת פרויקטים באזור כ-700 מיליון שקל עד סוף שנת 2024. את ההשקעות מתכננים הממשלה, והוגי התוכנית סמוטריץ' וסטרוק, להשקיע בסלילת כבישים, הקמת מבני ציבור והסעות לפנימיות.
חלק מסעיפי התוכנית נקבעו בהסכמים על הכספים הקואליציוניים, וייתכן שיהיה צורך להסיט תקציבים שיועדו למטרה אחרת לצורך התוכנית הזו. שליש מהסכום יגיע מתקציב המשרד של סטרוק ושאר הכסף ממשרדים אחרים, בעיקר ממשרדי האוצר, הפנים והביטחון.
לפי כלכליסט, הנימוק לקיומה של התוכנית הוא חיזוק החוסן האזרחי ביישובים ביהודה ושומרון, והיא כוללת גם סעיפים כמו ליווי מקצועי של רועי צאן לצורך שמירה על אדמות מדינה וביקור באתרי מורשת תנ"כיים. הכספים, לפי התכנון, יושקעו רק באזרחים הישראלים שבשטחי C ולא בפלסטינים. הכסף לא מיועד גם ליישובים בסיכון ביטחוני או לפריפריאליים בגבולות המדינה.
הממשלה רוצה לחזק את יהודה ושומרון אחרי שני הפיגועים, אך מנגד עומד ראש הממשלה בנימין נתניהו מול מכבש לחצים עולמי ואמריקני להימנע מהרחבת ההתנחלויות - והחלטה כזו עשויה להיתפס כבעייתית בעולם. היא גם יכולה להשפיע על הפגישה שמתכנן נתניהו עם הנשיא ג'ו ביידן בארה"ב.
המל"ל, שהתנגד להעלאת התוכנית במתווה הנוכחי, ביקש לבצע עבודת מטה בין-ארגונית לפני העלאתה לממשלה. ייתכן שזו דרכו של ראש הממשלה לדחות אותה ככל שהוא יכול. גם שר הביטחון יואב גלנט לא ישהה בארץ בשבוע הקרוב.
במחלקת המדינה האמריקנית הבהירו בשבוע שעבר כי הם "מתנגדים להרחבת ההתנחלויות". בתדרוך עיתונאים של סגן דובר מחלקת המדינה ודנט פטאל הוא אמר כי "עמדתנו בנושא ברורה ועקבית. הרחבת ההתנחלויות מסכנת את ההיתכנות של פתרון שתי המדינות. זה יגביר את המתיחות ופוגע באמון בין הצדדים". לדבריו, וושינגטון מפצירה בישראל "להימנע ממעשים אלה, שיקדמו מאחזים".