4 צפייה בגלריה
הפגנה לפני הצהרת נציגי ארגון "מרשם" אשר מוסרים  מכתב התפטרות
הפגנה לפני הצהרת נציגי ארגון "מרשם" אשר מוסרים  מכתב התפטרות
הגיעו למבוי סתום. הפגנת "מרשם"
(צילום: מוטי קמחי)
מאבק המתמחים עלה שלב: מאות מתמחים, סטאז'רים וסטודנטים לרפואה מארגון "מרשם" הודיעו אתמול (חמישי) על התפטרותם אחרי שלא הגיעו להסכמה עם משרדי הבריאות והכלכלה על מתווה קיצור התורניות. ynet עושה סדר - מה דורשים המתמחים שהודיעו על התפטרות, מה נתנה הממשלה, וכיצד הגענו למבוי סתום?

קריאה לביטול היתר ההעסקה - שנחתם בידי השרה

דרישת המתמחים: ביטול ההיתר שמאפשר העסקת מתמחים ל-26 שעות תשובתה של שרת הכלכלה: הארכת ההיתר
הרופאים המתמחים מארגון מרשם הכריזו לפני כשבועיים על "מצב חירום" לאור דרישתם המתמשכת לקיצור התורנויות ל-16 שעות במקום 26 כיום. מאות מתמחים, סטאז'רים וסטודנטים חתמו על עצומה נגד המתווה המתגבש של שרת הכלכלה והעבודה אורנה ברביבאי, לפיו התורנויות יקוצרו ל-22 או ל-21 שעות.
4 צפייה בגלריה
אורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים
אורנה ברביבאי במסיבת העיתונאים
אמרה שתקצר את התורנויות - וחתמה על הצו שמאפשר אותן. ברביבאי
(צילום: יואב דודקביץ')

על כן, בשבוע שעבר נפגשו אנשי מרשם עם שרת הכלכלה. במהלך הפגישה הבהירו נציגי הארגון כי המתמחים דורשים קיצור תורנויות ל-16 שעות, פלוס שתי שעות בכל המקצועות, בכל בתי החולים, בכפוף למתווה שנכתב בשיתוף עם משרד הבריאות. המתווה המדובר כולל קיצור מידי בבתי החולים בפריפריה ובנוסף קיצור במחלקות הפנימיות ובמרכזים לרפואה דחופה בכל בתי החולים בארץ. לדבריהם, ברביבאי הבהירה באופן חד משמעי שהיא לא תיתן היתר להמשך העסקת המתמחים בתורנויות של 26 שעות.
אמש פג ההיתר שמאפשר להעסיק את הרופאים המתמחים בתורנויות של 26 שעות, ושרת הכלכלה חתמה על ההסכם חרף האיומים מצד המתמחים.

מתווה הקיצור הוכרז, אך לא באופן נרחב

דרישת המתמחים: קיצור תורנויות לכלל המתמחים ברפואה מה נתנה הממשלה: קיצור לכלל התחומים מלבד כירורגיה
היום הכריז הורוביץ עם ברביבאי על מתווה לקיצור התורנויות של הרופאים המתמחים - אך לא במקצועות הכירורגיים כפי שדרש ארגון מרשם. בלשכתו של הורוביץ נעשו ניסיונות עד אתמול בלילה למנוע את התפטרות המתמחים. בכירי הארגון שוחחו אתמול טלפונית עם ראש המטה של השר - אך הפגישה הסתיימה ללא תוצאות. במשרד הבריאות אומרים כי יסכימו להיפגש עם אנשי הארגון אם יבקשו זאת.
4 צפייה בגלריה
ניצן הורוביץ במסיבת העיתונאים
ניצן הורוביץ במסיבת העיתונאים
לא הגיע להסכמות עם המתמחים. הורוביץ
(צילום: יואב דודקביץ')

התפטרות המונית - אדישות ממשלתית

הצעד של המתמחים: הצהרת התפטרות תגובת שר הבריאות: "זה לא יעזור"
שעות לאחר שפורסם כי המגעים בין המתמחים לבין שר הבריאות בנוגע לקיצור התורנויות הגיעו למבוי סתום והראשונים אף התאכזבו מכך שהשר לא נפגש איתם - קיימו בצהריים נציגי ארגון המתמחים "מרשם" הצהרה לתקשורת שבה הודיעו על מסירת מכתב ההתפטרות שעליו חתומים יותר מ-2,500 מתמחים. במשרד הבריאות, אגב, טוענים שהמספר האמיתי נמוך בהרבה. ד"ר ריי ביטון, יו"ר ארגון מרשם, נשאה דברים בשם המתמחים והודיעה על התפטרותם.
לדברי ביטון, "התכנסנו כאן ליום עצוב מאוד. יום שבו נפל דבר במדינת ישראל, שבו אנחנו נאלצים בכאב לעשות צעד דרסטי, קיצוני ודרמטי ולהגיש מכתבי פיטורים של יותר מ-2,500 מתמחים". למרות זאת, יש לציין, המשרד לא אפשר למתמחים להיכנס לבניין, וביקש שישאירו את המכתבים אצל המאבטחים בכניסה.
4 צפייה בגלריה
ד"ר ריי ביטון בהצהרת המתמחים שהגישו את התפטרותם
ד"ר ריי ביטון בהצהרת המתמחים שהגישו את התפטרותם
ביטון (שנייה מימין) עם מכתבי ההתפטרות
(צילום: ליהי קרופניק)
ביטון תקפה את היעדר הנוכחות של "כל גורם רשמי שיכבד את האקט המזעזע הזה, את המעמד הקשה הזה, ויואיל בטובו לרדת ולקחת את מכתבי הפיטורים מ-2,300 איש ששמים עכשיו 15 שנים של הכשרה מאחוריהם ועושים צעד כל כך קיצוני, מן הראוי שיכבדו אותנו בנוכחות נורמלית".
על הגשת מכתבי ההתפטרות של המתמחים אמר הורוביץ: "אני לא מבין במה זה יעזור. אנחנו הולכים לקראתם, אבל זה לוקח זמן כי צריך עוד רופאים. זה לוקח זמן, וזה ההיגיון במהלך - מתחילים בפריפריה ועוברים לכל הארץ. אני מבין את התסכול, הייתי רוצה שזה יקרה מיד ועכשיו לכולם, אבל אין מספיק רופאים וצריך לעשות זאת בהדרגה אחרת נוכל להגיד משהו ולא ליישם - ואני רוצה שזה ייושם".

מבדיקת ynet עלה שבתי חולים רבים - ובהם איכילוב, בילינסון, קפלן, הגליל, ברזילי, הדסה, שערי צדק והלל יפה - לא קיבלו אף לא מכתב התפטרות אחד. מטעם המתמחים נמסר בתגובה כי מאות מתמחים, סטאז'רים וסטודנטים חתמו על מכתבי התפטרות אישיים, שיוגשו להנהלות בתי החולים השבוע.

ומה התוכנית המלאה של משרדי הבריאות והכלכלה לקיצור התורנויות?

  • בשלב ראשון יוחל השינוי ב-10 בתי החולים בפריפריה על כלל המחלקות - למעט מחלקות כירורגיות.
  • בבתי חולים אלה יופחת מספר שעות העבודה המקסימלי בתורנות מ-26 שעות ל-16+2 שעות.
  • ממוצע שעות העבודה בשבוע לא יעלה על 63 שעות (למתמחים שעליהם יוחל המתווה).
  • מתמחה שעליו חל המתווה יבצע לא יותר מ-6 תורנויות בחודש (הסמכות להחרגה בעניין זה תעבור ממנהל המחלקה למנהל בית החולים).
  • החל מינואר 2023 לא ניתן יהיה לחרוג כלל מ-6 תורנויות לחודש.
  • השלב הראשון במתווה החדש ייכנס לתוקף ב-31 במרץ 2022.
  • במחלקות טיפול נמרץ כללי והרדמה ייכנס המתווה החדש לתוקף ב-31 במרץ 2023.
  • במסגרת התוכנית יורחב קיצור התורנויות לכל בתי החולים בכל רחבי הארץ תוך ארבע שנים.
המתמחים, כאמור, דחו את התוכנית הזו - והצהירו בעקבותיה על ההתפטרות ההמונית. בכל מקרה, מדובר בצעד שעדיין הפיך - אך לפי שעה שני הצדדים מתבצרים בעמדותיהם ולא מנהלים מו"מ על פשרה אפשרית. במשרד הבריאות מדגישים גם שעל אף שהם מקפידים לדבר עם ארגון מרשם, לא ניתן לנהל מולם מו"מ רשמי - שכן הם אינם הארגון היציג של המתמחים.
פורסם לראשונה: 23:33, 07.10.21