3 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת. ארכיון
(צילום: AP)
עתירה של עורך דין פרטי העלתה לוועדת הבחירות המרכזית את שאלת משך הכהונה של הכנסת הנוכחית, שאמורה להסתיים כמה ימים טרם ימלאו לה ארבע שנים. על מנת לא לגרוע את הימים הללו מהכהונה, בליכוד וביהדות התורה גורסים כי יש לקיים את הבחירות ב-2027 - ובכך להאריך את הכהונה לחמש שנים. יועמ"שית הכנסת, עורכת הדין שגית אפיק, התנגדה: "יש לקיים את הבחירות ב-2026, כמתוכנן".
• עמדת הליכוד - המסמך המלא • חוות הדעת של יועמ"שית הכנסת - המסמך המלא
חוות הדעת של עו"ד אפיק נשלחה לוועדת הבחירות המרכזית, וזו של היועמ"שית לממשלה גלי בהרב-מיארה תישלח בעוד שבועיים. בשלב זה תתקבל החלטה - שככל הנראה תשאיר את תאריך הבחירות הבאות בעינו.
לפי חוק הבחירות, בחירות לכנסת צריכות להתקיים ביום הראשון בחודש חשוון, מדי ארבע שנים. בבחירות האחרונות התאריך העברי של יום הבחירות התקיים ימים ספורים אחרי, וכך לכנסת הנוכחית אין ארבע שנים מלאות לכהונתה. לכן, עלתה השאלה האם הכנסת ה-25 תכהן כמה ימים פחות מארבע שנים או שמא הבחירות יתקיימו שנה לאחר מכן - וכך הקואליציה הנוכחית תכהן כמעט שנה שלמה יותר.
3 צפייה בגלריה
ועדת חוקה, חוק ומשפט
ועדת חוקה, חוק ומשפט
יועמ"שית הכנסת שגית אפיק
(צילום: עמית שאבי)
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד
יאיר לפיד
בליכוד תומכים בהארכת הכהונה בשנה, ביש עתיד התנגדו נחרצות. נתניהו ולפיד
(צילום: יונתן זינדל, אלכס קולומויסקי)
הסוגיה עלתה לפני כחודש, כשעורך דין הגיש עתירה לוועדת הבחירות המרכזית בנושא. כלל סיעות הקואליציה התבקשו להגיש את עמדתן בעניין, וכך גם יועמ"שיות הכנסת והממשלה. כאמור, סיעות הליכוד ויהדות התורה הביעו רצון להאריך את כהונת הכנסת בשנה נוספת כדי לא לגרוע ממנה כמה ימים, ביש עתיד התנגדו נחרצות.
בחוות הדעת כתבה עו"ד אפיק כי "על אף שיש בכוחה של הלשון הנקוטה בסעיף 36 לחוק היסוד לשאת גם את המשמעות שלה טוען המבקש, אין בכוחו של סעיף 36 לחוק-יסוד: הכנסת, על פי לשונו ותכליתו, להאריך את כהונת הכנסת למשך שנה שלמה נוספת. זאת בוודאי בנסיבות ענייננו, כאשר קיום הבחירות בחודש חשוון התשפ"ז לא יקצר מכהונת הכנסת ה-25, אשר תכהן ארבע שנים ועשרה ימים".