קבינט הקורונה התכנס הערב (שלישי) לראשונה אחרי כמעט חודשיים בעקבות עליית מקדם ההדבקה, ובפתיחתו ראש הממשלה נפתלי בנט ביקש מהשרים "לתת רוח גבית למהלך" חיסוני הילדים. הוא אמר כי חלק מהדברים עלולים לדלוף וביקש "להתבטא בצורה אחראית ולא להגיד דברים שיכולים להזיק למאמץ הלאומי". בהמשך קרא ל"מבצע אנטיגן 3" - בדיקת כל התלמידים לפני החזרה מחופש חנוכה. ראש שירותי בריאות הציבור, הד"ר שרון אלרעי פרייס, הסתייגה: "לא גילינו הרבה חולים ככה בפעמים הקודמות. לא בטוח שזה שווה את המשאבים".
"החיסוניות החלה לרדת" - המצגת שהוצגה לשרים
בתום הדיון הוחלט כי בשלב זה "יימשך המצב הקיים ולא צפויות הקלות או החמרות בהנחיות". עוד הוחלט להאריך את התקנות המיישמות את מתווה התו הירוק ומגבלות התפוסה בחללים סגורים בשבועיים נוספים, בכפוף לאישור ועדת החוקה של הכנסת. המומחים הזהירו במהלך הדיון כי "העלייה בתחלואה אמיתית", ואלרעי פרייס, אמרה כי "יש עדויות שהקורונה משפיעה על המוח".
7 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
בנט לשרים: "לא לומר דברים שעלולים לפגוע בקמפיין חיסון הילדים"
(צילום: AFP)
7 צפייה בגלריה
ועדת החוקה
ועדת החוקה
הסתייגה מקיום מבצע אנטיגן נוסף. "לא שווה את המשאבים"
(צילום: דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ)
במצגת של הפרופ' ערן סגל ממכון ויצמן הובאה התייחסות ל"סך החיסוניות" – מושג המתייחס למחלימים, מחוסני מנה שנייה ומחוסני בוסטר, בהנחת דעיכה חיסונית. לפי המצגת, דעיכה ראשונה בסך החיסוניות החלה במאי השנה, עם דעיכת מחוסני המנה השנייה. רמת החיסוניות עלתה בעקבות הבוסטר והגיעה לשיא גם בעזרת הגידול במספר המחלימים, אבל החלה לדעוך שוב בתחילת החודש.
"אם לא נחסן עוד אנשים, רמת החיסוניות תמשיך לדעוך בחודשים הקרובים", הזהיר הפרופ' סגל וציין את הסיבות לעלייה במקדם ההדבקה: ירידה בהקפדה על ההנחיות, גידול בהדבקות בקרב ילדים ותחילת מגמת דעיכה בחיסוניות הכללית". לדבריו, "1.1 מיליון שזכאים לבוסטר עדיין לא התחסנו במנה שלישית. יש התאמה בין רמת החיסוניות למקדם ההדבקה שהתחיל לעלות. חצי מהמאומתים בגילי 12 ומטה". עוד הוא ציין כי ייתכן שהחלה הירידה באפקטיביות של הבוסטר.
ראש הממשלה הודה כי "לא נצליח לחסן הרבה מהלא מחוסנים בכלל". עוד ציין בנט כי "בתחום החולים הקשים והמונשמים המספרים הם טובים, אבל אנחנו יודעים שתחלואה גם מביאה חולים קשים בהמשך. המטרה היא למנוע תחלואה קשה ולא להגיע לחוסר ספיקה, אבל אסור להתעלם ממדדים שנותנים תמונה".
אלרעי פרייס ציינה כי "בגלים הקודמים ככל שעלינו בגיל התחלואה הייתה יותר גבוהה, אז עכשיו בזכות החיסונים הדבר הזה התהפך. רוב התחלואה אצל ילדים היא קלה. הרוב עוברים קל אבל עדיין יכולה להיות גם קשה, וגם נפטרו. משרד הבריאות סוקר את כל המקרים. PIMS זו תופעה שקורת גם בקרב ילדים בריאים. יש עדויות שהווירוס הזה נכנס למוח ומשפיע על המוח. איבוד של טעם וריח זה עדות להשפעה על המוח".
7 צפייה בגלריה
סלמאן זרקא
סלמאן זרקא
פרויקטור הקורונה זרקא
(צילום: דנה קופל)
7 צפייה בגלריה
פרופ' ערן סגל
פרופ' ערן סגל
"רמת החיסוניות החלה לרדת". פרופ' ערן סגל
ראש הממשלה הודה כי "לא נצליח לחסן הרבה מהלא מחוסנים בכלל". עוד ציין בנט כי "בתחום החולים הקשים והמונשמים המספרים הם טובים, אבל אנחנו יודעים שתחלואה גם מביאה חולים קשים בהמשך. המטרה היא למנוע תחלואה קשה ולא להגיע לחוסר ספיקה, אבל אסור להתעלם ממדדים שנותנים תמונה".
מומחים בקבינט הקורונה העבירו ביקורת מרומזת על שרת החינוך יפעת שאשא ביטון. הפרופ' רן בליצר והפרופ' דורון גזית אומרים הסיבה לעלייה בהדבקה בקרב ילדים היא הזנחת הטיפול בקורונה במערכת החינוך. "יש עלייה אמיתית בתחלואה", אמר גזית, "זה לא עניין של בדיקות. צריך לבדוק מה השתנה. איוורור יכול להוריד את ההדבקות בכיתות". בליצר הוסיף: "צריך להגביר פעילות עכשיו ולא כשהתחלואה גבוהה. הכנסנו את מודל הכיתה הירוקה, ואנחנו רואים עלייה דרמטית אצל ילדים אז צריך לבדוק האם יש קשר. במידה וכן צריך להסיק מסקנות".
7 צפייה בגלריה
רן בליצר
רן בליצר
"לבדוק אם יש קשר בין הכיתה הירוקה לעלייה בתחלואה בקרב ילדים". בליצר
(צילום: מוטי קמחי)
7 צפייה בגלריה
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
יפעת שאשא ביטון בריאיון באולפן
שוב "חוטפת" ביקורת מהמומחים. שרת החינוך שאשא ביטון
(צילום: מוטי קמחי)
פרויקטור הקורונה, הפרופ' סלמאן זרקא, ציין בפתח דבריו כי "העלייה החדה של המאומתים באירופה לא מעודדת בלשון המעטה". הוא אמר כי בשל ירידה במוגנות בחודש הבא יהיו "לא מעט" בני 15-12 שיצטרכו לקבל את הבוסטר. הוא המליץ לעצור את ההקלות "הורדנו את המסכות בחוץ, מידת האכיפה של התו הירוק לא כזאת טובה. היא מעבירה את המסר שיצאנו מהגל, וזו טעות".
"יש גל חזק מאד וקשה מאד של זן הדלתא שמכה בעולם במזרח אירופה ועכשיו גם במערב אירופה", אמר בנט והזכיר כי "אוסטריה בסגר כללי, רואים זינוק במספרים גבוהים בכמה מדינות. זה נובע להבנתי בעיקר מהעובדה שהם לא עשו את הבוסטרים בזמן. אצלנו בישראל אנחנו שולטים בצורה טובה במגפה".
על תחילת מבצע חיסוני הילדים היום אמר בנט: "מאוד חשוב שניתן רוח גבית למהלך הזה. אין כרגע מרכיבים של לחץ דרך תמריצים או תווים ירוקים. אנחנו פשוט עושים קמפיין הסברה שעיקרו שקיפות. מסבירים שהחיסונים בטוחים, מינסיוני, חלק מהדברים עלולים לצאת החוצה אז בבקשה לא לומר דברים שעלולים לפגוע בקמפיין. אני רוצה להודות לאנשי משרד הבריאות, לשרון אלרעי פרייס שסופגת התקפות בלתי נסבלות כשהיא עושה עבודה טובה".
באותו נושא אמר שר הבריאות ניצן הורוביץ כי "האויב הכי גדול שלנו זה הפייק ניוז. צריך להיאבק בפרסומים הכוזבים ובדברי ההסתה נגד אנשי המקצוע. הנחיתי את הייעוץ המשפטי במשרד הבריאות לנקוט בצעדים נגד כל גורם שיפיץ שקרים והכפשות". בנט הוסיף כי "השקיפות מרגיעה הורים, הנתון שחיסוני הילדים הם שליש מהכמות של חיסוני המבוגרים זה נתון שעוזר לשכנע הורים מהססים".
השרה אורית פרקש הכהן אמרה כי נכון היה לשדר את הדיון בשידור חי. "עצם הדיון והצגה של קשת המומחים ועוד זה השירות שצריכים להראות לציבור, צריכים להפוך את הדיונים האלו ליותר פומביים. זה רק יתרום לאמון הציבור", טענה.
פורסם לראשונה: 19:39, 23.11.21