ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהשיב לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן על מתקפתו החריפה על הממשלה, התהדר בסקר הווארד-האריס שהראה כי 82% מהציבור האמריקני תומך בישראל מול חמאס. אלא שהסקר שעליו הסתמך נתניהו שונה משמעותית ביחס לסקרים אחרים שנעשו בנושא, והסיבה פשוטה: הסקר השווה את ישראל מול חמאס ולא את ישראל מול הפלסטינים.

הסקר, שבחן שורה של סוגיות ולאו דווקא את עניין הסכסוך, גם לא הביא לנשאלים את האפשרות של "לא יודע" – כך שהוא בעצם אילץ אותם להחליט בין שתי אפשרויות – גם אם הם אינם בקיאים בנושא.
לפי הסקר, ארבעה מתוך חמישה אמריקנים תומכים בישראל ולא בחמאס. 67% מאזרחי ארה"ב תומכים בהפסקת אש רק אחרי סילוק חמאס ושחרור כל החטופים. 63% תומכים בתמרון הקרקעי של ישראל. 78% תומכים בסילוק החמאס מרצועת עזה. לגבי ה"יום שאחרי" המלחמה: 73% תומכים בניהול ישראל או ברשות חדשה של מדינות ערב.
2 צפייה בגלריה
הסקר עליו בנימין נתניהו מתבסס בתשובותיו לג'ו ביידן
הסקר עליו בנימין נתניהו מתבסס בתשובותיו לג'ו ביידן
הסקר שעליו התבסס נתניהו
גם בסקר זה, המעמיד את ישראל מול חמאס, יש נתון בעייתי מאוד גם מבחינת נתניהו - ולפיו כמעט 20% מהאמריקנים תומכים בארגון הטרור.
מכון YouGov בשיתוף ה-Economist פרסם בימים האחרונים סקר בקרב 1,559 משיבים וממנו עלה כי עמדות האמריקנים על המלחמה נוטות ליציבות יחסית: 36% מהנשאלים מזדהים יותר עם הישראלים, מול 15% שמזדהים יותר עם הפלסטינים. ההזדהות עם הישראלים כמעט לא השתנתה בחודש וחצי האחרון. ישנה נטייה להעדיף הזדהות עם הפלסטינים בקרב ליברלים וצעירים, והשבוע – השני ברציפות – גם בקרב דמוקרטים.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
בנימין נתניהו ג'ו ביידן
נתניהו וביידן
(צילום: NBC)
28% סבורים שביידן נוהג באיזון, 25% סבורים שהוא תומך בישראל יותר מדי ו-21% חושבים שהוא לא תומך בה מספיק. בסך הכול 49% מהציבור ו-66% מבעלי הדעה תופסים את תמיכתו של ביידן בישראל כמאוזנת או לא מספקת. הקבוצה הביקורתית ביותר כלפי ביידן היא הליברלית – בקרב דמוקרטים וצעירים חלקם הגדול תופסים את מדיניותו כמאוזנת או לא תומכת מספיק, אף שקיימת בקרבם ביקורת משמעותית.
לפי הסקר, כמחצית מהאמריקנים תומכים בסיוע צבאי לאוקראינה ולישראל, וכן במתן סיוע הומניטרי לפלסטינים, ללא שינוי משמעותי משבועות קודמים. 31% תופסים את תגובת ישראל למתקפת חמאס כמאוזנת, 27% כחזקה מדי ו-17% כחלשה מדי. בסך הכול 48% מהציבור ו-65% מבעלי הדעה תופסים את תגובת ישראל כמאוזנת או כחלשה מדי, ומספקים בכך לגיטימציה למלחמה. לאורך זמן ישנה יציבות בהיקף הלגיטימציה. ליברלים ודמוקרטים נוטים להיות ביקורתיים יחסית, אך הביקורת נחלשה מעט מהמדידה הקודמת לפני חודש.
במילים אחרות: האמריקנים תומכים בישראל על פני הפלסטינים, אך בשיעורים נמוכים יותר מהסקר שבו התהדר נתניהו, ולישראל יש בעיה קשה בקרב צעירים ודמוקרטים שזה שבועיים ברציפות נוטים להעדיף הזדהות עם הפלסטינים על פני הישראלים.