2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו  ואריה דרעי    במליאת הכנסת
בנימין נתניהו  ואריה דרעי    במליאת הכנסת
בנימין נתניהו ואריה דרעי במליאת הכנסת. חקיקת פסקת ההתגברות תוקדם?
(צילום: AFP )
השבעת הממשלה המיועדת עדיין מתעכבת, אף שראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו מתכנן להודיע לנשיא המדינה יצחק הרצוג כי עלה בידו להרכיב ממשלה כבר השבוע. אחת הסוגיות המרכזיות שעומדות בפני נתניהו ושותפותיו היא מינויו של אריה דרעי לשר, והאפשרות שיוגשו עתירות לבג"ץ נגד מינויו.
לשם כך, פועלת הקואליציה המיועדת להעברת חוק שיקבע כי אדם לא יוכל לכהן כשר רק במקרה שהוטל עליו מאסר בפועל. על דרעי הוטל מאסר על תנאי, ועל כן, הצעת החוק שהגיש ח"כ משה ארבל ממפלגתו, מבקשת לתקן את הנוסח הקבוע לפי שעה.
ההצעה שמתקנת את חוק יסוד: הממשלה עברה בקריאה ראשונה ביום חמישי האחרון, ובקואליציה המיועדת שואפים לאשרה בקריאה שנייה ושלישית עד סוף השבוע יחד עם הצעת החוק שמוזגה אליה – ונועדה לאפשר את מינויו של יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' לשר במשרד הביטחון שיהיה אחראי על המנהל האזרחי ועל מתאם פעולות הממשלה בשטחים.

בקואליציה המיועדת כבר נערכים לאפשרות שבג"ץ יפסול את הצעת החוק של ח"כ ארבל הנוגעת לדרעי. גורמים בקואליציה המיועדת אמרו כי אם בג"ץ יפסול את החוק, הקואליציה תחוקק מייד את פסקת ההתגברות כדי לעקוף את ההחלטה, אף שלפי שעה הוחלט להותיר את חקיקת פסקת ההתגברות לימים שלאחר השבעת הממשלה.
גורם בכיר בקואליציה המיועדת הוסיף כי בקואליציה נערכים לאפשרות שיצטרכו להשביע את הממשלה ללא דרעי. "אם לא תהיה ברירה, דרעי לא יושבע אמנם עם יתר השרים, אבל הנושא יטופל בחקיקה מתאימה", אמר הגורם.
אפשרות נוספת, אם כי קלושה, היא שדרעי ינהל מבחוץ - מבלי לכהן כשר. על כך אמרו היום בליכוד בתגובה רשמית: "אין שום כוונה להשביע ממשלה בלי דרעי, זה מדע בדיוני".

מינוי סביר אחרי שלוש הרשעות?

בהצעת החוק שהגיש ח"כ משה ארבל מסיעתו של דרעי טופלה רק סוגיית כשירותו של יו"ר ש"ס לכהן כשר. למעשה, בהצעה נקבע כי לא יוכל לכהן כשר רק מי שהושת עליו עונש מאסר בפועל (דבר שלא חל במקרה של דרעי). אלא שסוגיה נוספת עומדת בפתח, והיא סוגיית עילת הסבירות – שלה הקואליציה עדיין לא פיתחה פתרון.
דרעי, שהורשע שלוש פעמים בעבר, ניצב בפני אפשרות שבה יקבע בית המשפט כי מינויו לשר אינו סביר בשל הרשעותיו הקודמות ("עילת הסבירות" או "עילת אי-הסבירות"). לאפשרות כזו לא נערכו בקואליציה המיועדת עדיין, ובהצעת החוק הנוכחית אין סעיף שיוכל להתגבר על סוגיית הסבירות. אולם, בקואליציה יש שבחנו אפשרות לחוקק חוק חדש, או סעיף בהצעה הנוכחית, שיבהירו כי אין עילה לפסילת דרעי מעבר לתנאי הכשירות, מה שלמעשה יאפשר להתגבר על "עילת הסבירות".
במצב כזה, אם יובא סעיף שנוגע לעניין הסבירות כבר עכשיו - צפויה הקואליציה היוצאת לעכב את ההצבעות ולתקוע אותן. בקואליציה הנכנסת, מנגד, נחושים להשלים כל הליך חקיקה נדרש כדי להכשיר את דרעי לשר.
2 צפייה בגלריה
דיון בערעור התנועה לאיכות השלטון על החלטת השופט עמית שלא לפסול את ח"כ לשעבר עמיחי שיקלי ועידית סילמן
דיון בערעור התנועה לאיכות השלטון על החלטת השופט עמית שלא לפסול את ח"כ לשעבר עמיחי שיקלי ועידית סילמן
העליון יפסול את מינוי דרעי בשל עילת הסבירות?
(צילום: יואב דודקביץ')
מוקדם יותר היום הזהירה המשנה ליועצת המשפטית לממשלה מפני היותו של חוק דרעי פרסונלי. עו"ד אביטל סומפולינסקי, שמשמשת המשנה לענייני משפט ציבורי-חוקתי, המליצה בדיון בוועדה שמכינה את הצעת החוק בעניינו של דרעי כי תיקון חוק היסוד בעניין הקלון יוחל רק החל מהכנסת הבאה. "אנחנו סבורים שבחינת הסוגייה הכול כך רגישה ומורכבת הזו של טוהר המידות צריכה להיעשות מנקודת מבט נקייה. החלת החוק מהכנסת הבאה תנקה את הנסיבות של הזמן והמקום שמקשות לעשות את החקיקה הזו", אמרה.
סומפולינסקי הסבירה כי "הכנסת יצרה במודע מצב שאדם יכול להיבחר לכנסת אך לא יכול לכהן כשר". לדבריה, "כהונה של שר מחזיקה סמכויות מורכבות יותר ומשמעותיות יותר ולכן הכנסת יצרה את הפער הזה".