בית משפט ברוסיה גזר היום (שלישי) שנתיים מאסר על גבר שנחקר על ידי המשטרה אחרי שבתו ציירה בבית הספר ציור ובו נראים טילים רוסיים בכיוונן של אם ובת אוקראיניות. לפי ארגון זכויות אדם רוסי, האב הורשע בביוש של אנשי הצבא הרוסי ברשתות החברתיות. תשומת הלב של הרשויות הופנתה אליו אחרי הציור של בתו, במה שנראה כמו ניסיון של הקרמלין לאותת כי הוא מגביר את הלחץ על מבקרי המלחמה ברוסיה.
5 צפייה בגלריה
מלחמה מלחמת רוסיה אוקראינה אבא אלכסיי מוסקליוב נשלח ל מאסר כלא בגלל ציור של הבת
מלחמה מלחמת רוסיה אוקראינה אבא אלכסיי מוסקליוב נשלח ל מאסר כלא בגלל ציור של הבת
האב אלכסיי מוסקליוב בבית המשפט. נשלח למאסר אחרי דיון בהליך בזק - אבל כנראה ברח ממעצר הבית
(צילום: רויטרס/SOTA)
5 צפייה בגלריה
הציור
הציור
הציור שציירה בתו מאשה. "תהילה לאוקראינה" מול "לא למלחמה"
אלכסיי מוסקליוב, שמגדל את בתו מאשה בת ה-13 לבדו, הופרד ממנה בתחילת החודש אחרי שנשלח למעצר בית. הילדה הועברה לבית ילדים ממשלתי במקום מגוריהם, בעיירה יפרמוב שמדרום למוסקבה. הפרשה הציתה זעם בקרב פעילי זכויות אדם רוסים והובילה לקמפיין ברשתות ובו קריאות להחזיר את מאשה בת ה-13 לחיק אביה.
בלילה התרחשה דרמה בעניינו של האב. לטענת גורמים משפטיים ברוסיה, הוא ברח ממעצר הבית שאליו נשלח - והסיר גם את צמיד המעקב האלקטרוני שהיה עליו בזמן שהיה בבית. לדיון גזר הדין בעניינו, האב לא הגיע היום.
עורך דינו של מוסקליוב, ולדימיר ביליינקו, אמר כי לא פגש את האב מאז יום שני האחרון – והוסיף שהוא לא יודע אם ברח. "האמת היא שכרגע, אני במצב של שוק", אמר עורך הדין. הוא ציין כי הוא מתכוון לערער על גזר הדין והוסיף שהבת תישאר כרגע בבית הילדים הממשלתי, שמכונה "מרכז שיקום חברתי לקטינים 5".
5 צפייה בגלריה
האבא במעצר הבית
האבא במעצר הבית
האב במעצר הבית. הבת נשלחה ל"מרכז שיקום לקטינים" מספר 5
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
מלחמה מלחמת רוסיה אוקראינה אבא אלכסיי מוסקליוב נשלח ל מאסר כלא בגלל ציור של הבת
מלחמה מלחמת רוסיה אוקראינה אבא אלכסיי מוסקליוב נשלח ל מאסר כלא בגלל ציור של הבת
(צילום: רויטרס/Press Service of Tula Region Judicial System)
מוסקליוב אמנם הורשע בעקבות דברים שפרסם ברשת החברתית בעצמו על המלחמה באוקראינה, אבל החקירה בעניינו החלה בגלל בתו – שציירה באפריל האחרון את הציור שבו נראה דגל אוקראינה עם המילים "תהילה לאוקראינה" ולפניו אם ובתה, ומהצד השני דגל רוסי עם הכיתוב "לא למלחמה", ומעליו הטילים. מנהל בית הספר שבו לומדת מאשה, שהבחין בציור – הזעיק את המשטרה.
לאחר מכן, פתחה המשטרה בבדיקת הפעילות של מוסקליוב ברשתות החברתיות – והוא נקנס ב-35 אלף רובל בגין ביקורות שמתח על צבא רוסיה בעקבות המלחמה באוקראינה. בדצמבר האחרון נפתחה נגדו חקירה נוספת, גם הפעם בגין ביוש אנשי הצבא – בעקבות פוסט ברשתות החברתיות מחודש יוני בשנה שעברה. באחד הפוסטים ביקר את הזוועות שביצעה רוסיה באוקראינה, והזכיר בין השאר את הממשל ה"טרוריסטי" במוסקבה.
משפטו של מוסקליוב החל אתמול – וגם הסתיים אתמול, בהליך בזק. הוא דחה את הטענות נגדו, והתעקש שלא היה לו שום קשר לפוסטים ברשתות החברתיות.
5 צפייה בגלריה
בית הילדים שאליו נשלחה הבת
בית הילדים שאליו נשלחה הבת
בית הילדים שאליו נשלחה הבת. האב אמור היה להופיע בעתירה לשלילת האפוטרופסות
(צילום: AFP)
עורך דינו של מוסקליוב סיפר כי ביקר את הבת מאשה היום בבית הילדים, וחזר עם ציורים שציירה עבור אביה. מלבד זאת, אושר לו לצלם מכתב מהבת לאביה, ובו בין השאר כתבה: "אבא, אתה הגיבור שלי". בשבוע הבא אמור היה האב להופיע שוב בבית המשפט, הפעם בדיון בעתירה לשלול ממנו את האפוטרופסות על הבת.
רוסיה, נזכיר, העבירה לאחר הפלישה לאוקראינה חוק שמעניש גם את מי שמפיץ במכוון "מידע שקרי על הצבא הרוסי". החוק קובע שמי שיורשע עלול להישלח לעד 15 שנות מאסר. כחלק מהחוק, מאיימת רוסיה להעניש את מי שמותח ביקורת על "המבצע הצבאי המיוחד", ומגדיר את המבצע כ"מלחמה".
הדיכוי הנרחב של מתנגדי פוטין החריף בזמן המלחמה, והחוק נועד לדכא כל התנגדות נגד המשטר. בעקבות החוק, שאוסר למעשה כל דיווח שאינו מתיישב עם טענות הקרמלין על המתחולל באוקראינה, נאלצו להיסגר גם כמה מכלי התקשורת העצמאיים האחרונים שעוד פעלו ברוסיה.