2 צפייה בגלריה
לוח הטיסות בנתב"ג בעקבות מחאת העובדים
לוח הטיסות בנתב"ג בעקבות מחאת העובדים
סוף לנסיעות ח"כים במימון חיצוני שלא למטרות עבודה
(צילום: ניצן דרור)
פעמים רבות נדמה שלא מעט מחברי הכנסת נמצאים בחו"ל - בנסיעות עבודה למיניהן, לכנסים ולאירועים שונים – לא פחות מאשר הם נמצאים במשכן הכנסת בירושלים. לא אחת, אותן נסיעות ממומנות על ידי גופים חיצוניים, לעיתים גם ארגונים פרטיים, הנושאים בעלות הטיסה והשהייה של הח"כ. כעת, לראשונה, נוהל חדש של ועדת האתיקה של הכנסת יסדיר את התחום של מימון חיצוני.
ההחלטה התקבלה בעקבות פנייה של התנועה לאיכות השלטון ועתירה שלה לבג"ץ נגד המימון החיצוני שניתן לטיסות ח"כים - מבלי שהייתה קיימת כלל ועדת אתיקה לאשר זאת, ובניגוד לכללי האתיקה. מעתה, נסיעה של ח"כ תתאפשר רק כשנושא הנסיעה נמצא בקשר הדוק לעבודתו, ורק לאחר שנבדק על ידי הייעוץ המשפטי כי אין ניגוד עניינים מול הגוף המממן.
2 צפייה בגלריה
ח"כ שמחה רוטמן מתקבל בברכות על ידי תומכיו בנתב"ג
ח"כ שמחה רוטמן מתקבל בברכות על ידי תומכיו בנתב"ג
שמחה רוטמן בנתב"ג. טס במימון ארגון למען ניצולי שואה
(צילום: יובל חן)
בנוהל החדש נכתב: "הוועדה קוראת לחברי הכנסת לשים לב כי באחריותם לוודא שתוכנית הנסיעה או הכנס תהיה בעלת משמעות אמיתית לעבודתם, ושלוחות הזמנים לנסיעה במימון חיצוני יהיו בקשר עם תפקידם. כמו כן, הוועדה מבקשת להימנע מנסיעה בקבוצה גדולה של חברי כנסת, להקפיד על נראות ציבורית תקינה לנסיעתם ולהקפיד על מימון הוצאות סביר באופן שלא תהיה בו פגיעה באמון הציבור, בנראות הנסיעה ובכבוד הכנסת".
מאז השבעת הכנסת ב-15 בנובמבר 2022 ועד 8 ביוני, התקבלו בוועדת האתיקה 33 בקשות מחברי כנסת שמבקשים לטוס לכנסים או אירועים בחו"ל, ובשלושת השבועות האחרונים היו טיסות נוספות.
כך, למשל, חברי הכנסת דני דנון, צגה מלקו, גדעון סער, מירב בן ארי, יונתן מישרקי ועודד פורר טסו לצרפת במימון "ELNET", ארגון שנועד לחזק את הקשר בין ישראל לאירופה; יו"ר ועדת החוקה, שמחה רוטמן, טס לניו יורק במימון ארגון למען ניצולי שואה; ח"כ אוהד טל וח"כ משה סולומון טסו לאיחוד האמירויות לכנס במימון מרכז מקומי לקידום דו-קיום אזורי; ח"כ מיכאל ביטון טס לאלבניה במימון הבית הישראלי-אלבני ועוד.
הנוהל החדש קובע שבתקופה שלא תהיה ועדת אתיקה (שלא תפקדה במשך שתי כנסות) לא יהיה ניתן לאשר נסיעות של חברי כנסת שהן במימון חיצוני. במקרה של שרים, הוועדה אינה רלוונטית, שכן טיסות השרים לחו"ל הן במימון ממשלתי ובמסגרת תפקידם, ובכל מקרה הדבר תלוי באישור הממשלה ולא הכנסת.