על רקע המצב הביטחוני ביהודה ושומרון והפיגועים שאירעו בשבועות האחרונים, הוקפצה גדודי מילואים וכוחות סדירים על מנת להגדיל את מצבת כוח האדם בגזרה. בצה"ל, כפי שפורסם ב-ynet ו"ידיעות אחרונות", נערכים גם להשלמת ציוד ורכישת אפודים קרמיים ורכבים ממוגנים. אך גם הם מיועדים תחילה ללוחמים שפועלים בעומק השטח הפלסטיני. עד שהרכישה תתבצע, נאלצים חיילי מילואים וסדיר בגזרת חטיבת אפרים - האחראית בין היתר על קלקיליה - לערוך סיורים בגדר המערכת עם רכבי ליסינג שאינם ממוגנים כלל.
2 צפייה בגלריה
סיור חיילי צה"ל
סיור חיילי צה"ל
רכב ממוגן של צה"ל, ארכיון
(צילום: EPA)
"הגענו למילואים ונאמר לנו שיש מחסור ברכבים", סיפר אחד הלוחמים במקום. "הביאו אותנו בגלל הפרצות בגדר שהובילו לפיגועים בתוך שטח ישראל ותפקידנו הוא למנוע את הפרצות ולדאוג שפלסטינים לא יעברו לשטח ישראל. הגזרה רגישה מאוד, אנחנו רואים את כמות הפיגועים וניסיונות הפיגועים שיש מדי יום ובכל זאת אנחנו נשלחים לסיורים על הגדר עם קיה פיקנטו ויונדאי 10. רכבים קלים מליסינג שאינם ממוגנים כלל. לא לירי ולא לאבנים. בעבר כשלא היו רכבים ממגונים, נשלחנו בטנדרים עם מיגון בחלונות מפני אבנים. עכשיו גם את זה אין וזה לא שלא צריך. כבר היו מקרים של יידוי אבנים לעבר הרכבים האלו בימים האחרונים שנגמרו הפעם ללא פגיעות. שמשות הרכבים נופצו וזה יכל להסתיים רע מאוד".
משרת מילואים אחר הוסיף: "כולם פה מבינים שזאת שערורייה. הרכבים האלו עוברים מגדוד אחד לשני לפי הכוחות שמתחלפים וכולם מרימים גבה ולא מבינים איך הדבר הזה קורה. יש שיחות מפקדים על הנושא והדבר הזה ידוע בדרגים הגבוהים. באחת השיחות מחט אפרים נשאל איך הוא ישן בלילה שהוא יודע שהלוחמים שלו יוצאים לסיורים על הגדר ללא מיגון והוא ענה שהוא לא ישן עם זה טוב".
2 צפייה בגלריה
קיה פיקנטו
קיה פיקנטו
קיה פיקנטו, אילוסטרציה. "כולם פה מבינים שזאת שערורייה"
(צילום: ניר בן זקן)
מלבד זה שהרכבים אינם ממוגנים, חלקם קטנים מאוד והלוחמים מסבירים כי גם זה מקשה עליהם. "זה בלתי אפשרי לשבת בפיקנטו עם אפוד קרמי במשך שעות", משתף אחד מהם. "אנחנו מורידים את האחורי ושמים את הקדמי. זה לא אידאלי אבל זה מה שיש".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "כחלק ממבצע 'שובר גלים', צה"ל תגבר את נוכחותו בתפר במטרה למנוע מעבר בלתי חוקי המהווה סיכון ביטחוני. לוחמי צה"ל פרוסים במרחב ופועלים כנגד מי שמזוהה מחבל בגדר הביטחון ועלול לסכן את כוחות צה"ל ואת אזרחי מדינת ישראל. הכוחות נעים בעומק השטח ברכבים ממוגנים ובמרחב הגדר ברכבים קלים בהתאם לנהלים הנוגעים לתנועה ממוגנת בשטח, עם אפודים, קסדות ובצמדים יחד עם אמצעי תצפית. בצה"ל קיימת תוכנית רב-שנתית לקליטת רכבים ממוגנים, אשר כחלק ממנה נקלטו השנה כ-100 רכבים ממוגנים חדשים. במסגרת התוכנית, ייקלטו עשרות כלים נוספים בשנה הבאה וגם בשנה שלאחריה".