משטרת מחוז חוף סבורה כי המפגינים שמחו סמוך למעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה, נערכו לאירוע "כאל מבצע צבאי שמטרתו 'איך כובשים את בית רה"מ'". כך עולה מטענותיהם של נציגי המשטרה בדיון בעניינם של שמעון בוהדנה (51), נהג משאית, וגבריאל אביטבול (32), בעליה של המשאית, תושבי רמלה שנעצרו בחשד שסיפקו צמיגים להבערה במחאה הסוערת שאירעה בחמישי בערב.
3 צפייה בגלריה
הפגנה בקיסריה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו
הפגנה בקיסריה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו
הפגנה בקיסריה, חמישי
(צילום: איתן גליקמן)
3 צפייה בגלריה
מסלול המחאות סמוך לביתו של נתניהו בקיסריה
מסלול המחאות סמוך לביתו של נתניהו בקיסריה
מסלול המחאות
(צילום: מוקד קיסריה)
חוקרי תחנת חדרה ביקשו מבית משפט השלום בחיפה להאריך את מעצרם של החשודים בשישה ימים נוספים, בנימוק של חשש לשיבוש הליכי חקירה וסיכון ביטחונו של הציבור. בבקשת המעצר ציינה המשטרה כי ב-21 במרץ, בשעות הלילה, "הניחו החשודים צמיגים בכמה נקודות סמוך לבית ראש הממשלה בקיסריה, במטרה להביא לשריפתם במהלך הפגנות במקום".
בוהדנה ואביטבול נחקרו בלילה שבין חמישי לשישי, אז הובאו לבית המשפט. נציגי המשטרה, רב-פקד דוד אטיאס ורב-סמל בכיר רועי מסורי, ציינו בפני השופט: "אנו נמצאים בעיצומן של הפגנות הולכות ומתעצמות - גם בעקבות המלחמה והחטופים - וגם מחאות שאנחנו מכירים לפני כן. ההפגנה שבה נעצרו החשודים היא על רקע החטופים. במעשים הרקע להפגנה רחב יותר, המשך לכל האירועים שקדמו לה".
בוהדנה ואביטבול נעצרו בשעה 02:00 לפנות בוקר, לאחר שמהמשאית נפרקו חביות וצמיגים בסמוך לבית נתניהו בקיסריה. "בוהדנה היה נהג המשאית", ציינו רפ"ק אטיאס ורס"ב מסורי. "קיבלנו את האירוע ותחקרנו אותו כהכנות מקדימות להפגנה שתוכננה. הבנו גם מקבוצות הוואטסאפ של המפגינים שהאירוע תוכנן ממש כמבצע צבאי. אנחנו מציגים בפני בית המשפט את המפה שהצלחנו להוציא מהקבוצות - ממש מבצע צבאי 'איך כובשים את בית ראש הממשלה, ומאיפה מגיעים'".
במשטרה הוסיפו כי ההפגנה לא הייתה חוקית, שכן לא התקבל עבורה אישור וגם לא הוגשה בקשה. "החשודים סיפקו את הצמיגים לצורך הצתה. זה סיכון חיי אדם, סיוע להפרת הסדר הציבורי, סיכון חיי אדם בנתיב תחבורה", אמרו הנציגים. לדבריהם, בוהדנה נעצר בקיסריה, ואילו אביטבול נקרא להגיע לתחנת משטרת חדרה ועשה זאת בכוחות עצמו. "בעל המשאית טען בחקירה כי בוהדנה הוא בכלל לא עובד שלו אלא של אבא שלו, והוא השאיל לו את המשאית".
3 צפייה בגלריה
הפגנה בקיסריה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו
הפגנה בקיסריה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו
המחאה הסוערת בקיסריה
(צילום: איתן גליקמן)
סנגורו של אביטבול, עורך הדין עמית שלף, שאל את נציגי המשטרה אם הם כיחידה החוקרת בדקו מה העמדות הפוליטיות של החשודים. הנציגים השיבו: "זה לא רלוונטי. אנחנו נמנעים מלהיכנס לעמדות פוליטיות". עו"ד שלף ביקש מבית המשפט לשחרר את החשודים, שמסרו לחוקרים, כך לדבריו, את כל הפרטים - לרבות גרסאות סדורות.
השופט שלמה בנג'ו קבע בהחלטתו כי המשטרה לא סיפקה לבית המשפט ראיות המצביעות על כך שהשניים מעורבים באופן מודע באירוע הפרת הסדר, אלא שקיים חשש לכך. "מנגד ישנה טענה שלא נבדקה לכך שבעל חברת אירועים ביצע את ההזמנה", פסק השופט. הוא הוסיף כי עוצמת החשד אינה גבוהה, ולכן החליט להאריך את מעצר נהג המשאית ובעליה ביממה, וציין כי אם החשד לא יגבר, קצין משטרה יוכל לשחררם מתחנת המשטרה - וכך אכן קרה.
במהלך ההפגנה תועד עימות יוצא דופן בין מפקד מחוז חוף, ניצב דני לוי, לבין מפגינים. "60 כמוני נהרגו בגללך, אתה תגיד לי למי חייבים? אתה חייב לנו את החיים שלך", אמר ניצב לוי למפגינים מולו - שהטיחו בו לפני כן "בן גביר מחבל", "מי מקדם אותך, למי הם חייבים". המפגין השיב: "אתה חוצפן, נלחמנו עוד לפני שנולדת", ומפקד המחוז הגיב: "תכבד את המשטרה". המפגין ענה: "אתה מבייש את המדים שלך". לוי גם הפעם לא שתק: "אתה מבייש את האזרחות שלך".
ממוקד קיסריה של המחאה נמסר בתגובה: "המאבק להדחת האשם הוא מאבק אזרחי ונחוש של אזרחים שומרי חוק במדינה דמוקרטית, וכל פעולות המחאה שלנו הן חוקיות, כולל ההפגנות. הזעם של המפגינים הוא תגובה לאסון הגדול בתולדות המדינה שאליו הביא אותנו האשם מקיסריה. בניגוד להאשמות השווא המופרכות של גורמים במשטרה, בשום שלב לא שקלנו להפר את החוק או לנקוט אלימות מכל סוג. אף שנציגי משטרה מסוימים מנסים להתסיס את האווירה כדי לשרת את רצון השר ולקדם את הקריירה שלהם, נמשיך לפעול בדרכים דמוקרטיות ולגנות כל סוג של אלימות. כל ניסיון להציג את המוקד אחרת, הוא ניסיון מגוחך שמשמיץ עשרות אלפי ישראלים שמגיעים להפגנות ודורשים את הדבר הבסיסי - האשם במחדל צריך ללכת".