1 צפייה בגלריה
הכותרת
הכותרת
כלא גלבוע ואחת הסוהרות שהתלוננו
( צילום: EPA)
זימון ראשון לחקירה, חצי שנה אחרי פתיחתו מחדש של התיק בפרשת "הסרסור בסוהרות": המשטרה זימנה את רב כלאי ראני באשה, ששימש כקצין המודיעין בכלא גלבוע, לחקירה באזהרה ביום ראשון. כך נודע ל-ynet.
באשה נמצא בימים אלו בחופשה כפויה, ותהליך הדחתו מהשב"ס נמצא בעיצומו. על פי החשד, הוא שיבץ סוהרות - חלקן חיילות בשירות חובה - באגף הביטחוני לדרישת אסיר העולם מחמוד עטאללה, שתקף אותן מינית באגף.
מאז שתיק החקירה נפתח מחדש על ידי פרקליט המדינה בדצמבר 2021, לא נחקר איש בפרשה. רק כעת, כחצי שנה לאחר מכן, זומן באשה לחקירה באזהרה ביחידה הארצית לחקירות סוהרים בלהב 433.
גורמים בכירים במערכת אכיפת החוק תקפו את הפרקליטות: "חצי שנה התיק הזה פתוח. לא עשו שום פעולת חקירה רצינית ורק עכשיו נזכרים לזמן את קצין המודיעין לחקירה? פרקליט המדינה פתח את התיק בשביל להשתיק את דעת הקהל. בהזדמנות הראשונה התיק הזה ייסגר שוב למרות שיש בו ממצאים חמורים".
עו"ד אייל בסרגליק, שמייצג את הקצין, מסר בתגובה: "אנו תמהים שהליכים שמתקיימים תחת המשטרה ופרקליטות המדינה מודלפים תדיר לתקשורת ובפרט בתיק זה עוד טרם הגעת הידיעה ללקוח. אנו ננהל את התיק מול גורמים מוסמכים ולא בתקשורת ורואים בחומרה את ההדלפות התקשורתיות שפוגעות בהגנת מרשנו".

במסגרת הפרשה עלה חשד כי סוהרות בשב"ס הוטרדו והותקפו מינית על ידי עטאללה, אחרי שנכפה עליהן שיבוץ באגף לבקשתו. בשב"ס הכחישו את הדברים וכינו אותם "הבלים". החקירה נפתחה מחדש בעקבות עדויות שהוצגו בפני חברי ועדה - שבכלל בחנו את מחדל בריחת האסירים מהכלא לפני כמה חודשים - ובהתאם להחלטתו של פרקליט המדינה עמית איסמן.
סוהרת בכלא לשעבר סיפרה בעבר למקורביה כי "האסיר הביטחוני ראה אותי ואמר לי 'בואי תעבדי באגף שלי', עניתי לו: 'ממש לא'. יום אחד מפקד המשמרת שלי אמר לי שקצין המודיעין דרש שאעבור לעבוד באגף של האסיר. אמרתי לו שאני לא רוצה. המפקד ענה לי, 'דרשו אותך שם'. בהתחלה סירבתי להיכנס, זה אסיר שעושים לו הרבה כבוד בכלא, כולם משום מה דופקים לו חשבון".
עו"ד קרן ברקעו"ד קרן ברקצילום: עמיר צוק
לפני חצי שנה, שבוע לפני פתיחת התיק מחדש וההחלטה להדיח את באשה, הודיע מבקר המדינה מתניהו אנגלמן שבכוונתו לבדוק את הפרשה: "תיאורי החיילות צריכים להדליק נורה אדומה. הפרשה בעייתית עוד יותר אם הסוהרות המוטרדות היו חיילות בשירות חובה. בכוונתי לעשות ביקורת על כל נושא הצבת חיילים וחיילות בשירות חובה במסגרות של המשרד לביטחון פנים - משטרה, שב"ס ומכבי אש".
עו"ד קרן ברק ממשרד לייזרוביץ ברק, שמייצגת את כל הסוהרות בפרשה, מסרה כי "כולי תקווה שבמשטרת ישראל ובפרקליטות הפנימו את מחדלי העבר, ושזימונו של ראני באשה לחקירה מצביע על שינוי מגמה ולקיחת חמשת לקוחותיי הסוהרות ברצינות".