4 צפייה בגלריה
קברם של האחים ג'קי וניסים שנפטרו מקורונה בהפרש של שעתיים
קברם של האחים ג'קי וניסים שנפטרו מקורונה בהפרש של שעתיים
קברם של האחים ג'קי וניסים. "סימן משמיים"
(צילום: חיים הורנשטיין )
"לוחם זכויות עובדי הקבלן", יצחק (ג'קי) אדרי, שנפטר מקורונה הובא למנוחות היום (חמישי) בליווי מאות בני אדם. לצידו נקבר אחיו, ניסים אדרי, גם הוא, כמו אחיו, לא התחסן נגד קורונה - והשניים מתו בהפרש של שעות זה מזה. "בסיטואציה המשפחתית זה אבל כבד ששני אחים הולכים אחרי שעות, זה כאילו סימן משמיים", כתבה בתו של ג'קי, אדל, בפוסט שפרסמה בפייסבוק.
חבר הכנסת לשעבר, האלוף (במיל') עוזי דיין, השתתף בהלוויה וציטט שיר של נתן אלתרמן: 'הנה העצים במלמול עליהם, הנה האוויר הסחרחר מגובה, אינני רוצה לכתוב אליהם. רוצה בליבם לנגוע'. ג'קי הצליח לגעת בליבם של אנשים", אמר המשורר ותושב דימונה משה אוחיון, שגדל בשכונות לג'קי. אוחיון סיפר כי "היה נאמן לערכיו. הניע מאבקים עצומים מול מוקדי כוח כשרוח גדולה ונדירה דוחקת במעשים בעזרת עוד ועוד נחישות. הוא היה איש מוסרי".
4 צפייה בגלריה
יצחק ג'קי אזולאי
יצחק ג'קי אזולאי
"התחרט שלא התחסן". יצחק (ג'קי) אדרי
(צילום: מאיר אזולאי)
במהלך אשפוזו עדכנה הבת אדל על מצבו מהמחלקה לטיפול נמרץ קורונה בבית החולים סורוקה בבאר שבע: "הם היו בבית חולים שלושה שבועות, שבועיים הם מורדמים ומונשים. אבא שלי היה סבא מדהים. הוא תמיד היה בשבילנו אדם מיוחד. הוא היה פעיל חברתי, הוא שבת רעב שבועות במלחמתו נגד תאגידי המים. הוא נלחם בעד העסקת עובדי קבלן. הוא הגיש בג"ץ לקבלת תגמולים מכי"ל לקופת המדינה".
יצחק (ג'קי) אדרי, חבר מועצת העיר דימונה, היה מוכר כלוחם חברתי מאז שהשתתף בסרט התיעודי "זהב לבן עבודה שחורה" ששודר בתוכנית "עובדה", שתיאר את העסקתם הפוגענית של עובדי הקבלן במפעלי ים המלח בתחילת שנות ה-2000. הוא פעל בנושאי צדק חלוקתי, מחירי הנדל"ן וקשרי הון-שלטון.
ג'קי ואחיו חלו בקורונה לפני כמה שבועות ומצבם הידרדר במהירות. "מדובר בטרגדיה אדירה", אמר ראש העיר דימונה בני ביטון. "הוא תמיד היה הולך נגד הזרם, לטוב ולרע. הוא היה לוחם חברתי, בן כיתתי האהוב, איש דימונה בכל רמ"ח איבריו. הור תמך ועזר להמון תושבים בעיר. הקורונה לא פוסחת לצערי הרב על אף משפחה. מדובר בטרגדיה גדולה בדימונה, אבל כבד ירד על העיר".
אדל סיפרה גם על דודה, ניסים, שהלך לעולמו שעתיים לפני אחיו - ולא התחסן מטעמים רפואיים: "הוא חזר בתשובה לפני כמה שנים והיה איש צדיק, הוא כתב כמה ספרים על דת. אבא שלי יותר גדול, אבל הם היו כמו תאומים". אדל סיפרה כי אביה "לא רצה להתחסן מסיבות אידאולגיות". לדבריה, התחרט שלא התחסן. "בבית החולים, כשהוא היה בהכרה, הוא אמר לי שאנשים שמפיצים את הקונספרציות הם אנשים רעים והם לא יודעים מה זאת המחלה הזאת. אנשים לא מבינים את המשמעויות", ציינה.
4 צפייה בגלריה
כתבה על יצחק ג'קי אדרי מתוך ידיעות אחרונות
כתבה על יצחק ג'קי אדרי מתוך ידיעות אחרונות
כתבה על יצחק (ג'קי) אדרי מתוך "ידיעות אחרונות"
(מתוך ארכיון ידיעות אחרונות)
בשיחות שקיימנו ב-ynet בעבר עם רופאים בבית החולים סורוקה, הם הביעו את התסכול שלהם כתוצאה מהאנשים שבחרו לא להתחסן. בשיחה עם ד"ר אלי רוזנברג, מנהל מחלקה פנימית קורונה ומומחה באימונולוגיה קלינית אמר כי "נושא ההתחסנות קרוב לליבי. היה חשוב לי להיות מעורב, לדבר עם כמה שיותר אנשים ולשכנע אותם להתחסן. היו לי שיחות עם מתנגדי חיסונים וחוששי חיסונים ונורא חשוב לי לדבר איתם ולהבין מה גרם להם לא להתחסן. ואני שומע הסברים נרחבים. החל מתיאוריות קונספירציה מאוד עמוקות וניסיונות ממשלה לשלוט בציבור - וכלה בעצלנות. שפשוט לא היה זמן להתחסן".
לדבריו, רוב המטופלים הלא מחסונים "מביעים חרטה שבחרו לא להתחסן". הוא ציין: "ברגע שהם רואים מסביבם מה המשמעות של הבחירה. הם רואים את המעמסה שהם יוצרים על המערכת. רוב האנשים שבחרו לא להתחסן מביעים חרטה. ולא מעט מאלה שהביעו חרטה, וזה נוגע ללב, גם מתנצלים. מתנצלים בפני הצוות ובפני המשפחה. ובאיזשהו מקום מתנצלים בפני עצמם על הבחירה שלהם לא להתחסן. הידיעה ששוכב פה בנאדם שקשה לו לנשום, עם סטורציה נמוכה, שנראה כל כך חולה, והוא מספר שבחר לא להתחסן - מכל מיני סיבות - ובעקבות הבחירה שלו חייו בסכנה וזה היה יכול להימנע, יוצרת תחושת תסכול אמיתית".
ד"ר אורי גלנטה, רופא בכיר ביחידה לטיפול נמרץ פנימי, מנהל שירות האקמו לכשל נשימתי בסורוקה, אמר כי "מלחמות ומגפות מנצחים לא בשדה הקרב - מנצחים במניעה".
4 צפייה בגלריה
הצוות הרפואי המחלקת הקורונה בסורוקה
הצוות הרפואי המחלקת הקורונה בסורוקה
"רוב הלא מחוסנים מביעים חרטה שלא התחסנו". מחלקת הקורונה בסורוקה
(צילום: AFP)
בחודש יוני פרסם אדרי פוסט שבו התייחס במבט לאחור בסרט אודות מאבקו: "לפני 17 שנים שודר לראשונה סרט התעודה 'זהב לבן עבודה שחורה' בתוכנית 'עובדה' של אילנה דיין. כגודל הכאוס התעסוקתי של עובדי קבלן בשנת 2004, כך גודל התיקון הענק בדפוסי העסקת עובדים בישראל. מאבק צודק סופו לנצח". לאחר שידור הסרט הסרט פוטר אדרי מעבודתו כמנהל מילוי מתקן ברום במפעלי ים המלח, אך המשיך במאבקו למען עובדי הקבלן.
אדרי הגיש עתירה לבג"ץ, קרא להקמת ועדת חקירה ממלכתית לבדיקת התנהלות החברות "כימיקלים לישראל" ו"מפעלי ים המלח" והפך ללוחם נגד האחים עופר. אדרי קיים הרצאות רבות על הסרט בהתנדבות לתלמידי בתי ספר, למכינות קדם צבאיות, לסטודנטים, לקצינים ואנשי קבע, ולסגל בתי המשפט.
בין השנים 2013 ל-2018 כיהן אדרי במועצת העיר דימונה, במסגרת הסיעה "דימונה בלב", שבראשה עמד ביחד עם שותפתו עו"ד מעיין לוי. במהלך כהונתו במועצה פעל אדרי לקדם נושאים בתחומי הרווחה, מלחמה בשחיתות ובהנדסה העירונית.