ראש הממשלה נפתלי בנט חשף אמש במליאת הכנסת מבצע לאיתור מודיעין בעניינו של הנווט השבוי רון ארד. השר לשירותי הדת מתן כהנא הגן היום (שלישי) באולפן ynet על החשיפה וטען שהמבצע אף השיג יעדים חשובים, בעוד האלוף (במיל') יעקב עמידרור, שכיהן בין היתר כראש המל"ל וראש חטיבת המחקר באמ"ן, אמר כי היה טעות לדבר עליו.
לדברי עמידרור, "לא הפיק את המידע האיכותי שמאפשר לדעת בדיוק מה קרה" לרון ארד. עמידרור גם טען כי חשיפת מבצעים ודיבור עליהם לא תמיד מסייעים: "יש להשתדל ככל שניתן לשמור את המוסד מאחורי גדר של צניעות יותר גדולה ממה שנהוג בזמן האחרון".
-מה אנחנו צריכים להבין מהדברים שאמר אמש בנט? "את המובן מאליו - שמדינת ישראל וכוחות הביטחון של ישראל ממשיכים לחפש נעדרים, ולא רק את רון ארד, ללא הפסקה, במשך שנים רבות. יש לנו חוב מוסרי לאותם לוחמים שלא חזרו הביתה, ולא מתייאשים בעצם עד שלא ברור לגמרי שאי אפשר להשיג יותר שום אינפורמציה ואפשר לסגור את התיק, זה מאוד נדיר". לדבריו, "בחלוף השנים כמות האנשים בצד השני שעדיין יודעת מה היה לפני כל כך הרבה זמן, הולכת ונעלמת, ואז אין ברירה וסוגרים את התיק. אבל עד אז, כל עוד יש שמץ אפשרות להשיג אינפורמציה, ממשיכים במאמצים".
3 צפייה בגלריה
"לא הצלחנו לגלות מעבר לנקודה מסוימת". יעקב עמידרור
"לא הצלחנו לגלות מעבר לנקודה מסוימת". יעקב עמידרור
"לא הצלחנו לגלות מעבר לנקודה מסוימת". יעקב עמידרור
( צילום: מיכאל שפושניק)
3 צפייה בגלריה
ח"כ מתן כהנא
ח"כ מתן כהנא
"הפרסום - בתיאום עם הגורמים המבצעיים". כהנא
(צילום: קובי קואנקס )
-כמה קרוב הגענו לדעת איפה רון ארד? "לא הגענו, אם היינו מגיעים היינו מכריזים על זה. במקרה של רון ארד עד נקודה מסוימת ידענו, וממנה כבר לא ידענו. זה לא המבצע הראשון, סיירת מטכ"ל פעלה בזמנו והביאה את מוסטפא דיראני בניסיון לברר מה עלה בגורלו של רון, ולא הצלחנו לגלות מה קרה מעבר לנקודה מסוימת, ממנה יש יותר סימני שאלה מסימני קריאה. אם אני מבין טוב את מה שאמר רה"מ - אני לא בקיא ולא יודע מעבר לזה - כנראה שגם המבצע הזה לא הפיק את המידע האיכותי שמאפשר לדעת בדיוק מה קרה".
-נתניהו חטף המון ביקורת בעבר על כך שחשף מבצעים ובא בנט על בימת הכנסת ומודיע על המבצע הזה. זה לא פוגע ביכולות של המוסד בעתיד לבצע מבצעים חשאיים? "אני בטוח שראשי הממשלה מאוד רגישים לשאלה הזו ולכן שניהם שקלו היטב את מידת הנזק שתהיה ליכולת של המוסד עקב הדיבורים האלה, והגיעו למסקנה שאו שלא יהיה נזק בכלל או שהנזק יהיה מינימלי. אני חושב שצריך לשנות את הגישה העקרונית ולחזור לתפיסת העולם הישנה, שאולי פחות מתאימה לעולם המודרני, ולא לדבר על הנושאים האלו בכלל. אפילו לא לשקול אם יהיה נזק או לא, אלא להבין שעצם פריצת הגדר על החשאיות של המבצעים של המוסד, בטווח ארוך, לא באופן מיידי, בלי הקשר לאירוע מסוים, היא לא טובה למוסד.
לכן מוטב היה לחזור לימים היותר נכונים מנקודת מבטי, לא בהקשר של האמירה המדויקת הזאת שבה אני מתאר לעצמי שרה"מ בדק עם ראש המוסד, ואם לא הייתה הסכמה ביניהם זה לא היה מתפרסם - כך היה נהוג בעבר לפחות".

"אני חושב שצריך להשתמש בחומר המודיעיני כשזה עוזר למדינת ישראל אבל להשתדל ככל שניתן כשאין הכרח ממש, לשמור את המוסד מאחורי גדר של צניעות יותר גדולה ממה שנהוג בזמן האחרון", סיכם עמידרור.
מנגד, השר כהנא אמר באולפן ynet כי בנט פרסם את המבצע "בתיאום עם הגורמים המבצעיים", כדי להעביר מסר שלפיו "מדינת ישראל עושה מאמצים כבירים להחזיר הביתה כל לוחם שלא חזר הביתה מהקרב". לדבריו, בעוד יו"ר האופוזיציה נתניהו חשף שיטות ומדינות יעד ודברים נוספים שאסור היה לחשוף, "בנט פעל בצורה אחראית ותיאם עם כולם. הפרסום נועד להביע הערכה למבצעים ולהעביר את המסר שלא משאירים לוחמים מאחור".
לדברי כהנא, "המבצע היה מאוד מורכב ומוצלח. לפעמים, גם כשאתה שולל מידע מסוים, זו התקדמות בחקירה. אני בכוונה לא נכנס לדברים - אבל אנחנו חכמים יותר היום ממה שהיינו לפני כן".