בחיל האוויר מנסים עדיין להבין מה בדיוק גרם להתרסקות מסוק העטלף ביום שני שעבר מול חופי חיפה, אבל דבר אחד ברור: בזמן שכל מערכות החשמל והקשר במסוק קרסו, מכשיר אחד המשיך לעבוד - הטלפון הנייד של קצין הסיור הימי, סרן רון בירמן (24), היחיד ששרד את האסון שבו נהרגו שני טייסי המסוק, סא"ל ארז שחייני ורס"ן חן פוגל.
3 צפייה בגלריה
רון בירמן משתחרר מבית החולים
רון בירמן משתחרר מבית החולים
סרן רון בירמן. שלוש שיחות במים
(צילום: שרון צור)
"הטלפון של קצין הסיור הימי היה כנראה מה שסייע לו להינצל ולהזעיק באמצעותו סיוע", סיפר אחד ממכריו של סרן בירמן. הקצין, שזכה בעת אשפוזו במרכז הרפואי רמב"ם לביקורים של מפקד חיל האוויר עמיקם נורקין, מפקד זרוע הים דוד סער סלמה והרמטכ"ל אביב כוכבי, תיאר בפניהם כיצד לאחר ההתרסקות ושקיעת המסוק אל המים, הוא עשה שימוש בטלפון הפרטי שלו שהיה באחד הפאוצ'ים בווסט שלבש: שיחה למפקד שייטת 3, שיחה למוקד 100 של המשטרה, והודעת ווטסאפ לחברתו בשש וחצי השנים האחרונות, מריה שיפנוב, שבה כתב לה: "הכול בסדר".
שיפנוב, סטודנטית לתקשורת חזותית בויצ"ו חיפה, סיפרה: "בערב האירוע הייתי פחות בחדשות, ולכן שמעתי את זה רק כאשר התקשרו אליי מהצבא לעדכן אותי במצב של רון. אמרו לי שרון בסדר ושהוא לא זמין כרגע ולכן הוא לא מדבר איתי. רק אחר כך הבנתי את גודל האירוע. אחרי שדיווח למפקד שלו ולמשטרה, הוא הרגיע אותי שהוא בסדר".
אבל סיפורו של הטלפון שסייע לבירמן להינצל הוא לא פחות ממדהים. הוא מתחיל לפני יותר משלושה חודשים, כשבירמן סגר שבת בבסיס. "בסופי שבוע כאלה הם עובדים על גיבוש ומכינים סרטונים משעשעים לעצמם", מספרת שיפנוב, "רון צילם את עצמו בתור טבח ספינה".
3 צפייה בגלריה
תחרות הפרסים בה זכה רון בירמן
תחרות הפרסים בה זכה רון בירמן
התחרות שבה השתתף סרן בירמן
(מהרשתות החברתיות)
זמן קצר לאחר מכן בירמן גילה כי החברה המרכזית לייצור משקאות קלים בע"מ מקיימת תחרות באינסטגרם תחת השם: פאנטה - Zero כישרון. "חברת פאנטה הוציאו בדיוק את משקה הזירו שלהם, ולכן הם ביקשו שישלחו אליהם סרטונים מהם עולה שאתה כביכול חסר כישרון", מספרת שיפנוב, "רון גילה פתאום שהסרטון שהוא צילם של טבח שלא יודע לבשל מתאים לתחרות ושלח אליהם את הסרטון. הוא זכה במקום הראשון". הפרס היה אייפון 12 פרו מקס ואוזניות איירפוד פרו. מדובר בטלפון מתקדם ועמיד למים. בהמשך יתברר עד כמה עמיד.
סרן בירמן היה על הטיסה במסוק "העטלף" וישב מאחורי הטייסים, כשהטלפון בכיס של הווסט שלו. בעת שעשו את דרכם חזרה לבסיס, מול חופי חיפה נעלם המסוק מהמכ"ם והתרסק אל הים, ככל הנראה לאחר תקלה באחד משני המנועים. סרן בירמן סיפר לגורמי צבא כי במשך דקה ויותר ניסו הטייסים להנחית את המסוק על המים באמצעות מערכת ציפה מיוחדת שמתנפחת בתחתית המסוק, אלא שהמסוק לא צף על המים אלא שקע, כשכל מערכות החשמל והקשר מושבתות.
סרן בירמן הצליח לקפוץ לים, ומצא עצמו בחשיכה מוחלטת כשהוא משוכנע בשלב הזה כי גם שני הטייסים יצליחו להיחלץ. כאשר לא הבחין בהם, צלל שוב ושוב לעומק של מספר מטרים בניסיון לחלץ את הטייסים מהקוקפיט, אך ללא הצלחה. לבסוף נאחז במצוף בתוך כתם שמן, שלף את הטלפון הנייד שבו זכה בתחרות הסרטונים ההיא, וחייג למפקד שייטת 3. זה אמר לו לשמור על עצמו וכי כוחות ההצלה בדרכם אליו. מיד לאחר מכן, חייג הקצין אל מוקד 100 של המשטרה ודיווח על ההתרסקות ועל הימצאותו בים, אז שלח הודעת טקסט מרגיעה לחברתו.
3 צפייה בגלריה
אייפון 12 פרו מקס
אייפון 12 פרו מקס
אייפון 12 פרו מקס. "רון יכול למתג יפה את אפל"
(צילום: שאטרסטוק)
בכך לא הסתיים תפקידו של הטלפון הנייד של סרן בירמן. באמצעות פנס הטלפון, סימן סרן בירמן את מקום הימצאו לשוטרי השיטור הימי של מחוז חוף, שהגיעו אליו וחילצו אותו אל החוף במצב בינוני כשהוא סובל מהיפותרמיה ושבר באחת מחוליות גבו. לוחמי ילת"ם, לוחמי שייטת 13, לוחמי 669 וכוחות שיטור ימי, סייעו בחילוצם מתחת לפני המים של הטייסים, שהיו למרבה הצער ללא רוח חיים.
"שני הטייסים היו חברים טובים של רון", סיפרה מרינה, אמו של בירמן, "הוא קיבל באופן קשה מאוד את מותם". ביום חמישי, מיד לאחר שעזב את רמב"ם באמבולנס של מד"א, ביקש סרן בירמן להגיע אל בית משפחתו של רס"ן חן פוגל ז"ל, כדי לנחם את ההורים והאחים ולספר להם את שאירע.
"כולנו צוחקים עכשיו שרון יכול לפרסם ולמתג יפה מאוד את אפל עם הטלפון שלה", אמרה שיפנוב, "הטלפון שלו עשה את העבודה ברגע האמת, ולמרות כל מה שקרה הוא עדיין עובד ומתפקד".