שר החקלאות עודד פורר (ישראל ביתנו) הביע ביטחון שתקציב המדינה יעבור גם בקריאה שנייה ושלישית, וטען כי הממשלה לא התקפלה בדרך לתקציב. בריאיון היום (ראשון) לאולפן ynet התייחס פורר להופעות ההמוניות ולמסיבות, בין היתר באירוע הפאנג'ויה באילת. "זו שערורייה וזו טעות, אבל הציבור לא יכול להיכנס לעוד סגר".
פורר התייחס לתקציב שעבר בקריאה ראשונה בכנסת ואמר כי "זה לא עניין של ניצחנו, אך זה בהחלט חגיגה ועוד שלב בדרך לתקציב".
2 צפייה בגלריה
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
עודד פורר בריאיון לאולפן ynet
"אחד התקציבים המהפכניים שעברו". עודד פורר באולפן ynet
(צילום: יריב כץ)

-התקפלתם קצת בדרך לתקציב. "לא התקפלנו ולא שום דבר. בסוף אותי מעניין בפועל הרפורמות שרצינו בתוך התקציב, וצריך לזכור שיש רפורמות משמעותיות נוסף על הרפורמה בחקלאות שאושרה בתקציב בקריאה ראשונה. מה שחשוב הוא לאשר את התקציב ולצאת לעבודה. זה אחד התקציבים המהפכניים שנעשו כאן, שורה ארוכה של רפורמות. קח את גיל הפרישה לנשים למשל".
-גם שם התקפלתם. "היו הרבה דיונים עליו, אני זוכר את הממשלה בראשות נתניהו בורחת מהכרעה בנושא ומגלגלת אותה לכנסת. עשינו דיונים בוועדת הכספים מיוזמתנו כי הבנו שצריך לקדם את הנושא, וזה בתוך התקציב ויהיה בחוק ההסדרים, חוק המטרו ונוספים. יש תקציב דרמטי וגם חברתית יש נושאים שמעולם לא נגעו בהם, כמו העלאה לקשישים והעלאה של ההכנסה לקשיש".

-למה התכופפתם בגיל הפרישה? זה ברור שנשים צריכות לעבוד יותר. "לא התכופפנו, יש מקצועות שוחקים ונשים שצריכות לקבל מענה וגם עניין היכולות שלהן לעבור קורסים והסבה".
פורר התייחס לטענות של העצמאים על כך שלא קיבלו כל סיוע או יחס מהמדינה בעקבות הפגיעה בפרנסה נוכח ההגבלות. "זה נכון שעוד לא נותנים אבל לא נכון שלא מתייחסים", אמר. "צריך לפעול על פי נתונים ולבחון על פני זמן. התו הירוק נכנס לתוקף ב-18.8, אנשים שטוענים שהייתה להם ירידת מחזור אפילו לא הגישו דו"ח מע"מ ולא נוכל לדעת אם הייתה ירידת מחזור ומה גובה והיקף המחזור. עד שהתו הירוק נכנס לתוקף עסקים היו בתקופה מאוד טובה. אנחנו לא אטומים ונבדוק את זה אך ורק על פי נתונים ועל פי ביצועים".
-אבל יש נתונים שאנשים מאבדים 25% מההכנסה. "גם בשיא הקורונה פיצו רק על ירידה של מעל 40%, אז בואו לא נקבע את המסמרות לתנאים ואני לא יודע אם יצטרכו פיצוי כי התפקיד שלנו לדאוג שהמשק יעבוד. לפי ירידת מחזורים והפגיעה בענפים מסוימים נראה את הדרך לתת את רשת הביטחון".
2 צפייה בגלריה
אלפי אנשים בהופעה של עומר אדם בניגוד להנחיות
אלפי אנשים בהופעה של עומר אדם בניגוד להנחיות
אלפי אנשים בהופעה של עומר אדם
(צילום: עומרי סילבר)
מה עם תיירות, סוכני נסיעות. "בתיירות קיבלו ועדיין מקבלים מאות מיליוני שקלים. גם בתי המלון, גם פטורים מארנונה ויש ענפים שעדיין מפוצים בתהליך. כולם רוצים עוד. אחרי החגים נתחיל לקבל נתונים ונדע איפה עובדים ואיך המשק עובד".
פורר התייחס לתחלואה הגואה וטען כי הממשלה עושה צעדים בשיקול דעת, למרות התמונות של העומסים בנתב"ג. "לאשתי היה יום הולדת 40 בדיוק, הייתי אמור לקחת אותה לחו"ל וביטלנו את הנסיעה כי אמרתי שזה לא הזמן", סיפר. רואים שהחיסונים עובדים ומדיניות הממשלה הוכיחה את עצמה. לפני שבועיים כולם אמרו מה יקרה בספטמבר וראינו שיש מדיניות כולל תגבור מערכת הבריאות בתקציב".
-שבועות נמנמתם עם התו הירוק. "לא נמנמנו, הרצון היה לאפשר למשק להמשיך לפעול".
-ראית את ההופעות? "זו שערורייה וצריך לטפל בזה גם ברמת האכיפה, אני חושב שהאזרחים צריכים להבין מה האחריות שלהם לגבי החיים שלהם עצמם".
-פאנג'ויה, הופעות של עומר אדם וזמרים אחרים, למה זה בכלל מתקיים? "הכי קל זה לייצר עוד מגבלות שבסוף גם הציבור לא יכול לעמוד בהן. ראינו את זה גם בסגר השלישי. ברוך השם יש לנו חיסונים אחרת היינו מדברים אחרת לגמרי".
-הציבור לא יכול לחיות בלי פאנג'ויה? זה לא שהוא לא לחיות בלי פאנג'ויה, אבל הוא לא יכול להיכנס לסגר נוסף. צריך לאכוף את זה אבל בין זה לבין להטיל עוד מגבלות, יש מרחק".