המערכת הפוליטית גועשת סביב האפשרות שראש האופוזיציה בנימין נתניהו יגיע להסדר טיעון במשפטו - שיוביל לפרישתו מהחיים הפוליטיים ולקרב ירושה בליכוד. חבר הכנסת מיקי זוהר אמר הבוקר לאולפן ynet כי יגבה כל החלטה של נתניהו, אך הציע לטוענים לכתר לחכות: "קצת סבלנות לא מזיקה אף פעם, בטח בסוגיה הזו". השרה תמר זנדברג חלקה על דברי נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק, ואמרה שהאינטרס הציבורי הוא דווקא מיצוי הדין עם נתניהו עד תום. "נתניהו ותומכיו ניהלו מסע ציד נגד מערכת אכיפת החוק", תקפה.
"מצד אחד אני מופתע, ומצד אחר לא", אמר זוהר. "נתניהו מתמודד עם מצב לא קל, הליך משפטי שהוא עובר על לא עוול בכפו כבר שנים. הוא משלם את המחיר על היותו ראש מחנה הימין. גם אם הוא יחתום על ההסדר, זה אולי רק ממצב שהוא רוצה להפסיק את עינוי הדין הזה ואת הסבל שהוא ומשפחתו עוברים".

כשנשאל על כך שנתניהו אמר שיילחם על חפותו, השיב זוהר: "הוא משלם מחיר כבר הרבה מאוד שנים, ועוד ישלם אם ימשיך במשפט. התהליך שהוא עובר הוא חסר תקדים, כתבי האישום נגדו מופרכים. מבחינתי הוא לא צריך בכלל להיות בסיטואציה הזו. גם אם הוא יחתום על הסכם, לא אשנה את דעתי שהתהליך הזה היה לא תקין".
בניגוד לביקורת שנשמעה מצד חלק מתומכיו של נתניהו, זוהר סבור כי ההחלטה אם ללכת להסדר טיעון היא אישית של ראש האופוזיציה ולא של כל המחנה שהוא מוביל. "הוא זה שמשלם את המחיר, לכן ההחלטה סובייקטיבית שלו. לא משנה מה הוא יחליט, אני אגבה אותו. אנחנו לא סבלנו את הסבל שהוא עבר ועוד יעבור".
2 צפייה בגלריה
ישיבת סיעות בלוק הימין
ישיבת סיעות בלוק הימין
"התהליך שהוא עובר חסר תקדים". זוהר ונתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על הטלטלה שיעבור הליכוד אם נתניהו יגיע להסדר טיעון שיוביל לפרישתו מהחיים הפוליטיים אמר זוהר: "הליכוד לא הולך לשום מקום. הוא יהיה באותן עוצמות עם אותה תמיכה משום שנתניהו ימשיך לתמוך בו והליכוד ימשיך לתמוך בנתניהו. אני מציע לכל מי שרץ לאולפנים לעצור רגע לנשום אוויר ולא למהר עם הצהרות. אני אומר את זה לכל הטוענים לכתר - לאט לאט. תנו לנתניהו לקבל החלטה ואחרי שיקבל אותה נעשה את מה שנדרש. קצת סבלנות לא מזיקה אף פעם, בטח בסוגיה הזו".
אם נתניהו יפרוש, הממשלה תיפול? "אני לא בטוח בכך. הקואליציה הזו מושתת על עקרונות אופורטוניסטיים, כל אחד מהם רצה תפקיד ולא אידיאולוגיה. הליכוד פועל לפי מה שטוב למדינת ישראל, ומה שטוב למדינה זה שתהיה ממשלת ימין על מלא. נפעל להקים ממשלה כזו, בעזרת השם עם נתניהו, וגם אם לא - אז בלי".
הסדר טיעון יגביר את אמון תומכי הליכוד ונתניהו במערכת המשפט? "את התיקון העמוק שהחברה הישראלית צריכה לעבור כולנו אמורים לעשות יחד - גם הימין וגם השמאל, גם התקשורת וגם מערכת המשפט. הקיטוב קרה מהרבה סיבות, בהן גם המשפט ההזוי נגד נתניהו. אם אנחנו באמת רוצים לתקן את זה, אולי צריך להתחיל מאיך המשפט יסתיים. אם רוצים לסיים בקו שישפיל את נתניהו, זה רק יחמיר את המצב. אם המשפט יסתיים בצורה מכובדת וסבירה, יכול להיות שהתיקון יתחיל. שמעתי גם את השופט אהרן ברק אומר את זה, למרות שאני חלוק עליו באינספור נושאים משפטיים - כאן אני מסכים איתו".
לאחר מכן הבהיר זוהר כי התכוון לעסקת טיעון ללא קלון - דבר שברק התנגד לו ואמר כי ההסדר חייב לכלול קלון שירחיק את נתניהו מהחיים הפוליטיים לזמן קצוב. "אם תהיה עסקת טיעון ללא קלון ולא יכתיבו לליכוד ולנתניהו מי יו"ר התנועה, זה יתחיל את התיקון", אמר.

זנדברג: "אין לנו עניין אישית, העבירות חמורות"

השרה זנדברג, מנגד, חולקת על ברק - וגם על זוהר. "להסדר טיעון יש היבט קשה במובן הציבורי", אמרה. "ראש האופוזיציה חשוד בעבירות חמורות בתחום טוהר המידות והשחיתות הציבורית. הוא בילה שלוש שנים לא רק מחייו האישיים או הציבוריים, אלא מחיי כולנו, בהכפשת מערכת המשפט, ניסיון לחתור תחתיה, האשמות קשות בהפיכה שלטונית שצצו אך ורק מרגע שההאשמות נגדו עלו. לא שמענו אותן במשך עשור קודם כשהיה בשלטון. לכן אני חושבת שיש כאן אינטרס ציבורי ראשון במעלה שהצדק ייעשה, שהאמת תצא לאור במסגרת משפט ולא במסגרת עסקה ללא הכרעת בית משפט".
"צריך להבין שגם אם תיחתם עסקת טיעון, המשמעות היא הודאה של ראש הממשלה לשעבר בעבירות שחיתות חמורות - מרמה והפרת אמונים - בניגוד גמור לכל מה שהוא, תומכיו וחסידיו אמרו במשך כל השנים", טענה זנדברג. "אבל דווקא לכן אני חושבת שהאינטרס הציבורי הרחב הוא קיום המשפט והכרעה שבה הצדק והאמת גם ייעשו וגם ייראו".
2 צפייה בגלריה
תמר זנדברג
תמר זנדברג
"זה לא ביבי אישית, זה כל מה שקרה כאן בשנתיים-שלוש האחרונות". זנדברג
(צילום: קובי קואנקס)
על סוגיית הקלון שלמעשה תסיים את חייו הפוליטיים של נתניהו אמר זנדברג: "אין לנו עניין אישי, יש כאן עבירות שחיתות חמורות שעבורן הומצא המושג קלון. זו הבושה הנלווית לכך שאיש ציבור משתמש בתפקידו ובמעמדו, החלטותיו מוטות, והוא לא מקבל אותן עקב אינטרס ציבורי אלא על פי אינטרס אישי או כלכלי בזמן. אין יותר מובהק מבמקרה הזה. זה לא כי לא אוהבים או רוצים כך ואחרת, יש כאן עבירות שחיתות שצריכות להיות ממוצות לפי הדן והצדק, על פי עקרונות המשפט".
"זה לא ביבי אישית, זה כל מה שקרה כאן בשנתיים-שלוש האחרונות", הדגישה זנדברג. "הטיית שיקול הדעת הציבורי לטובת אינטרסים אישיים, רדיפה אחרי שומרי סף ושומרי מערכת החוק, שופטים, שוטרים והפרקליטות. נעשה כאן מסע ציד של כל מערכת שלטון החוק מצד נתניהו, תומכיו וכלי תקשורת שהתגייסו למערכה. כשהקמנו את הממשלה אמרנו שהצלנו את הדמוקרטיה הישראלית קודם כל בעקבות מה שנעשה למערכות שלטון החוק ולמערכת הפוליטית בישראל".
זנדברג הוסיפה כי בעיניה, לממשלה יש אופק בכל מקרה - והיא לא מוטרדת מיציבות הקואליציה. "ההיגיון של הממשלה הזו הוא היגיון דמוקרטי ושלטוני מובהק, שלא משתנה כל-כך מהר", טענה. "אני חושבת שהיא יכולה למלא את ימיה, חד משמעית".
יו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ, התנגד היום גם הוא להסדר. "‏לא היה אדם שסיכן את שלטון החוק הישראלי יותר מנתניהו", אמר. "האיש שהשתמש בכיסא ראש הממשלה להלך אימים על פרקליטים ושופטים, חוקרים ועיתונאים. האיש שפעל להרוס את אמון הציבור ביסודות הדמוקרטיה ממניע אישי - לא זכאי לעסקאות והקלות. מול גדול המשחיתים חייבים למצות את הדין. זה האינטרס הציבורי".