נציגי משפחות החטופים ומטה משפחות החטופים פנו אמש (שלישי) במכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו וליתר חברי קבינט המלחמה, שבו התייחסו למצבם של כמה מהחטופים המוחזקים ברצועת עזה. במכתב צוין כי "יש חטופים שמצבם הידרדר ונמצאים כעת בסכנת חיים מיידית. אנו דורשים מכם לפעול בדחיפות, ביוזמה וביצירתיות להשגת עסקה לשחרורם המיידי". המכתב נשלח לפני הפגישה הטעונה אמש בין בני משפחות החטופים לחברי קבינט ניהול המלחמה, ועל רקע עדויותיהן של החטופות בפגישה, והיום החליטו המשפחות לפרסמו לציבור.
2 צפייה בגלריה
מכתב נציגי המשפחות ומטה משפחות החטופים לחברי קבינט המלחמה
מכתב נציגי המשפחות ומטה משפחות החטופים לחברי קבינט המלחמה
קטע מהמכתב שנשלח לקבינט המלחמה
2 צפייה בגלריה
מפגש משפחות החטופים עם קבינט המלחמה
מפגש משפחות החטופים עם קבינט המלחמה
חברי קבינט המלחמה בפגישה אתמול עם החטופות ובני המשפחות
הכותרת
איך מונעים מהמחבלים ששוחררו להפוך למנהיגי טרור?
28:05
במכתב מוצגת בין היתר עדות מומחה של פרופ' חגי לוין, ראש ציר רפואה במטה משפחות החטופים, שהסתמך על עדויות שחלקן נמסרו אתמול לחברי הקבינט מהשבים והשבות שהוחזקו בידי חמאס ברצועה. בין היתר צוין במכתב כי "מבין החטופים, לפחות שליש סובלים ממחלות רקע המצריכות טיפול רפואי קבוע. היעדר טיפול הולם במחלות אלו כרוך במקרים רבים בסכנת חיים מיידית, ובמקרים אחרים בסיכון לסיבוכים בלתי הפיכים כדוגמת שבץ או התקף לב".
עוד צוין במכתב כי "חטופים רבים סובלים מפציעות שנגרמו בעת החטיפה או לאחריה, כולל פצעי ירי, קטיעות גפיים, חדירת רסיסים ועוד. פציעות לא מטופלות כרוכות בסיכון חיים, סיכון לסיבוכים ונכות קבועה, כאב חריף וכרוני וסבל לא אנושי. חלקם עברו זוועות לא אנושיות. רבים מהם לא קיבלו טיפול רפואי הולם למצבם".
בהמשך נכתב: "קיבלנו מודיעין מוצק כי יש חטופים שמצבם הידרדר ונמצאים כעת בסכנת חיים מיידית עקב פציעות או מחלות לא מטופלות. היעדר הטיפול מסכן את חייהם, וכפי הנראה חלק מהחטופים שילמו כבר על כך בחייהם". כמו כן, נמסר כי "חלק מהחטופים עברו עינויים והתעללות פיזית או נפשית. הבידוד מהעולם החיצון מסכן את בריאותם הגופנית והנפשית. על סמך החטופים ששוחררו אנו למדים שחלקם הוזנחו בצורה פושעת, תוך פגיעה בצלם אנוש ובכבוד האדם".


לפי כותבי המכתב, "ראש הממשלה הבטיח כי במסגרת העסקה תתאפשר גישה לצלב האדום לצורך ביקור החטופים. ביקור כזה חיוני עבורם כאוויר לנשימה. לצורך הבטחת מענה רפואי, קבלת סימן חיים מהם והמחשה עבורם כי העולם וממשלת ישראל לא מפקירים אותם. הבטחה זאת לא מומשה עד היום, למיטב ידיעתנו".
בני המשפחות סיכמו כי "על בסיס נתונים אלו, כל יום נוסף בשבי עבור החטופים הוא סכנת חיים ממשית. זוהי אחריותכם להשיב את כולם הביתה בריאים ושלמים".

הפגישה עם קבינט המלחמה: "היינו במצב רתיחה"

אורין, אמה של עדן זכריה שחטופה בעזה, התייחסה הבוקר ב-ynet Live לפגישה אתמול עם חברי קבינט המלחמה, ואמרה כי "היינו במצב רתיחה. כל אחד דוחף לכיוון שלו - חיילים, נשים, גברים, מבוגרים. נכון להתייחס לתמונה הכוללת. כל אחד רוצה את הקרוב שלו אצלו בבית".

לדבריה, "לא קיבלתי אתמול את רשות הדיבור. הייתי שואלת את אריה דרעי - מונעים ממני להיפגש איתו - אני מנסה לקבוע פגישה ולא מצליחה. גל הירש אמר לי שייתן לי לדבר איתו וראיתי את דרעי עושה 'לא, לא, לא, לא' מול העיניים שלי. זה פגע בי, בגלל המצב שאני נמצאת בו. רציתי כמה מילים להגיד לו, לא הייתי מטרידה אותו יותר מדי. אתמול מה שהיה בולט בפגישה - עזבו איך הם דיברו - כולם יודעים שהייתה אמורה להיות הפעימה של הנשים. הפעימה של הבת שלי לא קרתה".
בהמשך הסבירה אורין כי נפגשה כבר עם נתניהו ועם השר בני גנץ, ולכן היא רוצה לקבוע פגישה גם עם יו"ר ש"ס אריה דרעי. היא הוסיפה: "רציתי להגיד לו - הוא אדם דתי - מה קורה לבנות ישראל בשבי של חמאס. האם מחללים את גופן וכבודן? זו פשוט שאלה שהיה חשוב לי לשאול אותו דווקא כאדם דתי".

גם סימונה שטיינברכר, אמה של דורון שחטופה בעזה, הייתה אתמול בפגישה הסוערת עם קבינט המלחמה. היא אמרה ל-ynet Live כי "קיבלנו מהחטופים ששבו תיאורים מזעזעים לגבי כולם ולגבי הנשים. החשש גדול, אולי לא סתם לא רוצים להחזיר אותן, הם מתעקשים. לכן לא צריך לתת להם להחליט את מי מחזירים".
שטיינברכר הוסיפה כי "החשש הוא נוראי ממש עד כדי כאב. אנחנו לא יודעים מה איתה. מחשבות נוראיות של מה עשו לה. בנוסף לזה היא צריכה לקבל תרופה שהיא לא מקבלת כבר יותר מ-60 ימים. הצלב האדום אמר שאין לו דרך גישה אליה ואין לו גישה לברר מה מצבה, ואין לו דרך להעביר לה תרופות. אנחנו יודעים שהיא בלי תרופות עדיין".