1 צפייה בגלריה
הצהרת בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים
הצהרת בנימין נתניהו ומזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן בלשכת ראש הממשלה בירושלים
הישג היסטורי או הטלת צל על ישראל. נתניהו בפגישתו עם בלינקן
(צילום: רויטרס )
סדר יומו הבינלאומי של ממשל ביידן מאוד עמוס. אף על פי כן, בשבועיים האחרונים ביקרו בישראל, אחד בעקבות עמיתו, שלושה מבכירי הממשל: מזכיר המדינה אנתוני בלינקן, היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן וראש ה-CIA ביל ברנס. הם באו כדי לבדוק אם אפשר לעשות עם נתניהו עסקת חבילה.
בניסוח גס, פשטני, זאת העסקה: בתמורה לשיתוף פעולה אמריקני מול איראן וסעודיה, נתניהו ימסמס את הבטחות הבחירות שלו ושל שותפיו, ירגיע את השטח, ישמור על הסטטוס-קוו בהר הבית, יחזק את הרשות הפלסטינית וירסן את ההתנחלויות. בכל הנושאים האלה הממשלה תתנהל בתוך הקווים האדומים שמתווה הממשל האמריקני.
נתניהו השיב בחיוב. בצמתים כאלה הוא תמיד משיב בחיוב. במקביל הוא משיב בחיוב לדרישות של שותפיו מימין. האמריקנים נוהגים לומר על אנשים מסוגו שהם מדברים משני צידי הפה.
ארצות הברית מציעה לישראל שיתוף פעולה רחב בפעולות חשאיות וחשאיות למחצה בתוך איראן – לא מלחמה. אם איראן תחליט לחצות את הסף הגרעיני, אמריקה תשקול מהלכים נוספים. מבחינת ישראל אלה בשורות טובות.
אנחנו מציעים לך להתמקד בנושא האיראני, אמרו, למעשה, האמריקנים לנתניהו. אתה יכול לזכות בו בהישג היסטורי. סעודיה תהיה הבונוס. אתה יכול, מצד שני, להתעסק בצעדי סיפוח בגדה, בהתנגשויות בהר הבית, בהפיכה משפטית שתטיל צל על הזיהוי של ישראל כמדינה ליברלית, דמוקרטית, ותשדר לעולם חוסר יציבות כרוני. תחליט מי אתה ומה אתה רוצה.
מלשכת רה"מ נמסר בתגובה: "הפרסום אינו נכון. האמריקנים הבהירו שאינם קושרים בין הנושא האיראני, שהוא אינטרס לאומי אמריקני, לנושאים אחרים. נתניהו לא הסכים לשום התניה ואמר להם שיקיים את המדיניות לשמה נבחר".
הטור המלא היום ב"מוסף לשבת" של "ידיעות אחרונות"
פורסם לראשונה: 08:25, 03.02.23