ריאיון באולפן ynet עם השר אלעזר שטרן
(צילום: ניצן דרור, אסף חן)

שר המודיעין אלעזר שטרן (יש עתיד) אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי הוא לא רואה אפשרות להקמת ממשלה אחרת מזו שמכהנת כיום, והוסיף כי הוא "מוכן ליהנות מהצבעות של אחמד טיבי וחברים אחרים שלו".
שטרן אמר שהרשימה המשותפת, והעומד בראשה איימן עודה, לא נתנו רשת ביטחון פוליטית לממשלה, אך קרא לאנשי הרשימה לשקול את ההצעות שמביאה הממשלה לכנסת. "אנחנו מביאים החלטות טובות למדינת ישראל, ואני לא אפסול חברי כנסת ערבים שמצביעים איתנו חלילה. אני חושב שהדרך של עבאס, שדואג לציבור הערבי, היא בשורה גדולה לציבור הישראלי כולו".
3 צפייה בגלריה
אלעזר שטרן באולפן ynet
אלעזר שטרן באולפן ynet
השר אלעזר שטרן. "לא אפסול ח"כים ערבים שיצביעו איתנו"
(צילום: הדר יואביאן)
בסיטואציה הפוליטית הקיימת עם 60-60, יש לכם לגיטימציה למשול? "היו כבר ממשלות של 59. מדינת ישראל צריכה ממשלה טובה, במיוחד כזו שעושה את מה שהממשלה הזו עושה ותמשיך לעשות. אם לעם לא היה אמון בממשלה הזו הוא היה מביע אי אמון בממשלה. אני מסתובב ברחוב ושומע אנשים גם שלא הצביעו לנו, מציינים את הרוגע, את הפעולות החשובות, זה שלמדינה יש תקציב והגופים והרשויות יכולים לעבוד כולם, ולקבל את החג כמו שצריך".
יש לכם מאבק על שלילת קצבאות ממשפחות מחבלים. אתה בעד? "אין מאבק בתוך הממשלה. לא הייתה החלטה כזו אלא החלטה לבחון. זה כלי בעיניי שיכולים להיות בתוכו מרכיבים לגיטימיים מאוד. לא דובר על שלילת קצבאות הילדים כמו שניסו להציג את זה, ואני מאוד תומך בהקמת הוועדה הזו שתבחן את זה כאחד הכלים להילחם בטרור, גם את נושא הקצבאות. לכל הפעולות שלנו באיו"ש, גם עכשיו, אתה יכול להגיד שאולי אתה יוצר אנטי. הדברים האלה מורכבים".
3 צפייה בגלריה
אחמד טיבי ובנימין נתניהו
אחמד טיבי ובנימין נתניהו
טיבי ונתניהו. "הצביעו יחד עשרות פעמים"
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מה דעתך על ההתבטאויות של איימן עודה? "אני קורא לערביי ישראל להצטרף למשטרת ישראל, להצטרף לשירות האזרחי של המדינה הזו ולהיות חלק מהמדינה הזו. יש לנו משטרה אחת. לאיימן עודה אני אומר שצריך לטפל בו במסגרת החוק ואני מקווה שעל מה שאמר יוגשו תלונות ושמוסדות החוק של ישראל יטפלו בו כמו שצריך. אני מגנה את הדברים האלה בתוקף, יותר טוב היה שלא נאמרו משנאמרו. זה כואב לי וחבל לי".
למי אתה מציע במשותפת לתמוך בהחלטות הממשלה? "אני מציע ואציע לכל חבר כנסת להצביע בעד ההצעות הטובות שהממשלה הזו הביאה. אני יודע שגם ההצעות הטובות שהממשלה הזו הביאה, לעיתים גם עודה הצביע יחד עם האופוזיציה כי היא שכנעה אותו להצביע יחד איתה. שלא ישחקו אותה עכשיו מי משכנע את עודה להצביע איתו. יש לו עוד הרבה הצבעות להצביע איתנו, עד שיגיע למספר ההצבעות שהצביע עם הליכוד".
3 צפייה בגלריה
איימן עודה
איימן עודה
עודה. "צריך לטפל בו"
(מתוך פייסבוק)
אז חלק מהמשותפת לגיטימי? "את הלגיטימיות לא אני מחלק. את הלגיטימיות נותן החוק בישראל והדמוקרטיה הישראלית. אתה שואל אותי אם אני מוכן ליהנות מהצבעות של אחמד טיבי וחברים אחרים שלו – אני מוכן. אתה רוצה שאגיד שאני לא נהנה? למה? כדי שנתניהו שוב ישכנע אותם להצביע איתו כמו שעשה עשרות פעמים?".

ח"כ סלאלחה ממרצ: "טיבי וסעדי יכולים להיות שותפים"

ח"כ עלי סלאלחה ממרצ אמר לאולפן ynet כי הוא לא רואה בח"כ עודה חיזוק לממשלה, אולם לדבריו, "יש במשותפת גורמים שחייבים ויכולים לתמוך בממשלה הזו". סלאלחה מנה בין היתר את ח"כ אחמד טיבי ואת חברו לסיעה אוסאמה סעדי.
יש ניסיון לפרק את המשותפת? "אני לא אומר לפרק שום דבר. בשנות ה-90, בתקופת כהונתנו של רבין המנוח, ח"כים ערבים תמכו בממשלת רבין והיו לה הישגים מדהימים וטובים. לו ממשלת רבין ורבין היו ממשיכים בדרכם לא היינו היום בשיחה הזו".
(צילום: אסף חן)

אפשר לסמוך על ימינה עם המריבות? "ראש הממשלה אדם חכם ונבון. יש לו בעיות בתוך מפלגתו, אבל אני חושב שהוא כן יכול להתגבר עליהן. אנחנו יכולים להמשיך יחד בשביל להביא את הדברים הטובים והנכונים לישראל בכל התחומים. אפשר לסמוך על חברי ימינה שלא יברחו. אני מצטער שסילמן עזבה אבל זה כתוצאה מהרבה לחצים אדירים עליה. אני קורא לה כן לחזור ולהיות איתנו".
תסכים לפעול להרחקתו של עודה מהפוליטיקה? "הצעירים הערבים חכמים וטובים והחיים המשותפים שלנו במדינה הזו עדיפים על כל הסתה ועל כל דבר שיכול להביא לכישלון של המדינה הזו או הקואליציה הזו. אבל אנחנו שוכחים לרגע בזמנים קשים כאלה שאנחנו מדינה דמוקרטית וחרטנו על דגלנו לנהוג באיפוק. אין חוק שיביא את איימן עודה החוצה ואני לא חושב שזה נכון לעשות זאת. ניתן לעודה שהוא תירץ את הדברים שלו ואמר שהוא התכוון לשטחים הכבושים לדבריו, ולא התכוון לערבים בתוך מדינת ישראל ולשוטרים והחיילים הערבים בתוך ישראל".