2 צפייה בגלריה
תמונה של בנימין נתניהו וולדימיר פוטין לוחצים ידיים
תמונה של בנימין נתניהו וולדימיר פוטין לוחצים ידיים
פוטין ונתניהו, ארכיון. "ברוסיה חושבים שזה הזמן ללחוץ"
(צילום: AP)
בשעה שרוסיה מצפה מראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו שיעמוד בהבטחתו לנשיא ולדימיר פוטין ויעביר לבעלותה את מתחם חצר אלכסנדר בירושלים, מפתיע הקרמלין בדרישה חדשה: הרוסים תובעים לקבל שלוש כנסיות היסטוריות הממוקמות כולן בהר הזיתים.
ראש ממשלת רוסיה לשעבר, סרגיי סטפשין, האחראי מטעם פוטין על החזרת הנכסים של רוסיה בישראל (הוא מוגדר "ראש החברה הפלסטינית אימפריאלית האורתודוקסית"), הודיע כי יגיש לבית משפט בישראל תביעה להחזיר את הבעלות על מנזר מריה מגדלנה, מנזר העלייה לשמיים וכנסיית וירי גלילאי (אנשי הגליל), המשמשת גם מעון הקיץ של הפטריארך היווני אורתודוקסי.
במנזר מריה מגדלנה קבורות הנסיכה יליזבטה פיודורובנה, שנרצחה במהלך מהפכת 1918 על ידי המשטרה החשאית הרוסית, ואליס נסיכת באטנברג, נינתה של ויקטוריה מלכת אנגליה, שהוכרזה לאחר מותה כחסידת אומות העולם. אליס היא סבתו של מלך בריטניה צ'ארלס השלישי, שבעבר נטע עץ על שמה בשדרת חסידי אומות העולם ביד ושם בירושלים.
כנסיית העלייה הרוסית היא כנסייה ומנזר המשמרים את זכר עלייתו של ישו לשמים. לכנסייה מגדל פעמונים הנשמע למרחקים והיא שייכת לכנסייה הרוסית הגולה.
2 צפייה בגלריה
הכניסה למתחם חצר אלכסנדר
הכניסה למתחם חצר אלכסנדר
הכניסה למתחם חצר אלכסנדר
(צילום: יואב דודקביץ')
"התביעה החדשה על שלוש הכנסיות קשורה לתעמולה פנימית בקרב אזרחי רוסיה על הרקע הנסיגה בפופולריות של פוטין", אומר הפעיל החברתי אלכס טנצר העוסק ברוסיה וביהדות ברה"מ בישראל. "ברוסיה מרגישים שנתניהו נחלש וחושבים שזה הזמן ללחוץ עליו לקיים הבטחות, מעין רמז על חצר אלכסנדר. זה גם משחק בינלאומי כי המקומות האלה קדושים לכל העולם הנוצרי ולמלך אנגליה יש רגישות מיוחדת למקום. ישראל חייבת לשלול מיד את תביעות של רוסיה כי שתיקת ישראל תגרום לנו נזק במיוחד שיש מלחמה באוקראינה".
סוגיית מתחם חצר אלכסנדר בירושלים עלתה לכותרות ב-2019, לאחר שנעמה יששכר נכלאה במוסקבה בגין החזקת סם. על פי דיווחים, במסגרת העסקה לשחרורה הבטיח נתניהו לפוטין להעביר לרוסיה את האתר.
סטפאשין מתח בעבר ביקורת על ישראל, תוך שהוא מאשים אותה בגרירת רגליים בסוגיית חצר אלכסנדר בגלל המלחמה באוקראינה: "עבדנו על זה חמש שנים, מצאנו את כל המסמכים ההיסטוריים, אבל המצב עם אוקראינה קרה, וישראל מתנהגת כפי שמקובל בישראל – החליטו לא להחליט, ומשחקים איתנו פינג-פונג. רוסיה תפעיל לחץ כדי להשיג את השליטה בנכס".
החצר נמצאת במיקום אסטרטגי תיירותי בלב העיר העתיקה. מדובר בנכס שנמצא בבעלות ובשליטה דה פקטו של ארגון OPS, "הכנסייה הלבנה", שהקים את החצר ושולט בה מאז 1890. ואולם, משום שהנכס נרכש מהאימפריה העות'מאנית, הוא מצוי ברישום הטורקי על שם "הממלכה הרוסית המפוארת". ב-2017 ביקשה מוסקבה שישראל תכיר בכך שהרישום הטורקי מצביע על כך שהנכס רשום על שמה של רוסיה.
ב-2020 חתם נתניהו על צו לא שגרתי בשם "הכרזה מכוח דבר המלך במועצה (המקומות הקדושים)", המכשיר את חצר אלכסנדר כמקום קדוש, ולפיכך בית משפט לא יכול לדון בבעלות עליו. למחרת ניתנה הכרעה מטעם המדינה בבקשה לחידוש הרישום של האתר על שמה של הפדרציה הרוסית – מה שאמור היה להעבירו לידי רוסיה.
הכעס הרוסי נובע מהחלטת בית המשפט המחוזי לאחרונה שלא להעביר את חצר אלכסנדר, הממוקמת 70 מטר מכנסיית הקבר, לידי רוסיה, אלא להשאירה בידי ה-OPS. בית המשפט פסק כי הסטטוס קוו בחצר אלכסנדר יישמר עד הכרעת צוות שרים מיוחד. כעת עם הקמת הממשלה החדשה יוקם צוות השרים שידון בנושא.