2 צפייה בגלריה
עולים חדשים במתחם משרד העלייה והקליטה בנתב"ג
עולים חדשים במתחם משרד העלייה והקליטה בנתב"ג
עולים חדשים מאוקראינה בנתב"ג
(צילום: מוטי קמחי )
על רקע המשך המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, הושמעה בדיון שנערך היום (חמישי) בקבינט העלייה והקליטה ביקורת חריפה על התנהלות כמה ממשרדי הממשלה לקראת קליטת עולים חדשים משתי המדינות. "אם הבעיה התקציבית לא תיפתר תוך זמן קצר, יהיו פה עולים ללא קורת גג. אתם רוצים שנפתח להם אוהלים?!", אמרה בדיון שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה.
מאז תחילת המלחמה באירופה, הגיעו לישראל אלפי עולים חדשים. בדיון שנערך היום ניכר כי בעיות בירוקרטיות עלולות למנוע קליטה מיטבית במבצע להעלאת העולים מאוקראינה ומרוסיה. "אנחנו לא במצב משביע רצון, הבירוקרטיה הורגת את הציונות", אמרה השרה תמנו שטה. "אני מבקשת שייצא דו"ח שמצביע בדיוק על בנקודות ולשקף את תמונת המצב לראש הממשלה. ניפגש בעוד חודש עם 20 אלף עולים חדשים. עם בירוקרטיה כזאת, בן גוריון לא היה יכול להקים מדינה יהודית".

"הם לא רוצים לתת תקציב לקליטה בדיור"

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין מתח בדיון ביקורת חריפה משרד האוצר, שלדבריו לא משחרר תקציב לקידום תוכנית דיור לעולים החדשים. "בעצם הם אומרים 'צריך פלאט' (קיצוץ רוחבי. א"א), שזה בעצם לומר שהם לא רוצים לתת תקציב לקליטה בדיור". עלי בינג, רכז ביטחון באגף התקציבים במשרד האוצר, השיב לשר אלקין: "צריך מקור תקציבי".
תמנו שטה פנתה לאלקין: "אתה שר השיכון, האם שוחחת עם שר האוצר?", ואלקין השיב: "אם את רוצה שאני אדבר, הוא לא פה, הוא בלונדון". מנכ"ל משרד השיכון אביעד פרידמן ציין: "אנחנו בבעיה גדולה, לא יוצאים עם פתרונות דיור ו'קולות קוראים'. אין תקציב". גם מאיר שפיגלר, ראש צוות המשימה הלאומי לקליטת עלייה מאוקראינה ורוסיה, הזהיר: "חייבים להתחיל עם מדיניות של בית הלל ולא ללכת על קוצו של יוד".
2 צפייה בגלריה
פנינה תמנו שטה באולפן ynet
פנינה תמנו שטה באולפן ynet
השרה תמנו שטה
(צילום: שמוליק דודפור)
אחר כך הושמעה ביקורת גם על התנהלות משרד הפנים. תמנו שטה: "אי אפשר שכל כך הרבה שרים מתעסקים בבעיות של משרד הפנים". אלקין: "אין מענה במשרד הפנים לזכאי שבות". נציגת רשות האוכלוסין וההגירה הגיבה: "יש בעיות של ילדים שבאים ללא אבא, ולכן אנחנו לא יודעים מה עמדת ההורה לגבי עלייה של הילד. אנחנו לא יכולים ללא הסכמה של האבות האלה". אלקין: "הפתרון הוא לייצר שיחה עם אבא מרחוק בזום".
שר החקלאות עודד פורר אמר בדיון: "יש פה תחושה שמשרדי הממשלה מטפלים בחירום בפרמטרים של שגרה. יש פה אירוע". השרה תמנו שטה ציינה כי היא מבקשת שבדיונים בנושא יהיה גם ייצוג ממשרדה של היועצת המשפטית לממשלה.

נציגי הסוכנות היהודית דיווחו בדיון כי כ-5,000 זכאי שבות מאוקראינה הגיעו לגרמניה. תמנו שטה: "אנחנו צריכים לעשות מחקר כמה זכאי חוק השבות היגרו למדינות אחרות". אלקין: "יש גם זכאי שבות שהגיעו לכאן כתיירים וחיים עם המשפחה בבתי מלון". תמנו שטה: "אנחנו צריכים להאיץ את הקצב של הטיפול בעולים החדשים".
שר התפוצות נחמן שי אמר בדיון: "אני מסכים לדברים. אם לא נביא לארץ במהירות הכי גדולה את כל מי שמחכה שם, אנחנו נחמיץ אותם. אחרת תמשיך הזליגה למדינות אחרות, יש תנאים טובים למדינות אירופה, אסור לשכוח את זה". תמנו שטה: "אנחנו חייבים לבדוק האם יש כאלה שצריכים חילוץ ברוסיה. אולי צריך להכניס את המל"ל והמוסד". שי: "אני מוכן לעשות בדיקה האם יש לנו אפשרות לסייע תקציבית בחילוץ של זכאי שבות".

"לאתר עולים פוטנציאליים באוקראינה"

תמנו שטה פנתה בדיון לראשת לשכת הקשר "נתיב" במשרד ראש הממשלה, נטע בריסקין פלג: "עקב פנייה של ח"כ שירלי פינטו, אני מבקשת לחדד שבעלי מוגבלויות זכאי שבות מקבלים טיפול וליווי כבר מהשלב של מעברי הגבול. לא יהיה מקרה אחד בעל מוגבלויות שלא מקבל ליווי". בריסקין פלג: "לגבי רוסיה, אנחנו מאוד בעד המסלול הירוק. אמרו לנו לא להתחיל עד להסדרה לטיסות ולביטוח רפואי". שפיגלר הגיב: "לא! הנה, השרה מנחה להתחיל עכשיו". בריסקין פלג: "אין בעיה, נתחיל מיד".
בדברי הסיכום ציינה השרה תמנו שטה: "יש להתחיל לאתר באופן אקטיבי עולים פוטנציאליים באוקראינה. צריך לקיים דיון ביטחוני האם הגורמים הישראלים צריכים לחזור לתוך אוקראינה. כולנו בעד להתחיל את המנגנון כבר ברוסיה. אני קוראת לסוכנות לטפל גם בעולים 'גוררי זכאות'. גם אם מגיעים תושבים חוזרים - תקבלו אותם. עם ישראל זה עם ישראל, תקבלו אותם".
עוד אמרה השרה: "קצב האישורים של רשות האוכלוסין פועל נגד העם היהודי ומשרדי הממשלה. יש תחושה שהיהודים שהגיעו לציון הם היהודים הנכונים אל מול יהודי הגולה".