לפני 15 שנה גילו קרולינה ופיוטר יעקבנקו בית תפילה יהודי חקלאי בדירה קטנה בבנדין שבדרום פולין. בני הזוג, שאינם יהודים, החליטו לשכור את הדירה והקימו מפעל להנצחת הקהילה היהודית בעיר. "זה שינה את החיים שלנו, לא הכרתי את ההיסטוריה של עיר משפחתי עד שנת 2006", סיפרה קרולינה היום (שלישי) לאולפן ynet, בריאיון לציון יום הזיכרון לשואה ולגבורה.
"החלטנו להציל את ההיסטוריה, לשתף אותה כחלק מהמסורת הפולנית-אירופאית", אמרה. בן זוגה פיוטר הוסיף כי פרט לבית התפילה, הם גילו גם בונקר ששימש צעירים יהודים שהחליטו להתנגד לנאצים ופתחו במרד ביום החיסול של גטו בנדין באוגוסט 1943: "למקום יש חשיבות עצומה עבורנו. חשבנו לעשות שם משהו הרבה זמן, והשנה החלטנו ליצור תצוגה ומקום הנצחה".
2 צפייה בגלריה
מחוץ לבניין בו היה הבונקר
מחוץ לבניין בו היה הבונקר
"הם נרצחו, ואחרי המלחמה נשכחו לגמרי". הבניין שבו היה הבונקר
(צילום: אורי מייזלמן)
2 צפייה בגלריה
מחוץ לבניין בו היה הבונקר
מחוץ לבניין בו היה הבונקר
מבקרים מחוץ לבונקר. "הם חיו כל חייהם בבנדין, אבל לומדים את ההיסטוריה שלה מחדש"
(צילום: אורי מייזלמן)
לדבריהם, מאחורי התשוקה להצלת זיכרון ההיסטוריה היהודית בבנדין עומדות העדויות. "העד האחרון שהיה בגטו במהלך הזמן שבו הוא פעל שיתף אותנו בסיפור שלו. אנחנו מפתחים את ההיסטוריה של המקום במשך שנים רבות. האנשים המקומיים לא יודעים מה המקום או מה ההיסטוריה של בנדין, כמונו לפני 15 שנה", סיפרה קרולינה.
פיוטר הוסיף כי הפעילות מול המקומיים נותנת מענה לעניין הגובר בהיסטוריה. "הם לא מתעניינים בנושא כמו יהודים וישראלים, אבל יש כאן קהל מיוחד שכן מתעניין. עוד לא קיבלנו פידבק שלילי", אמר. "הם חיו כל חייהם בבנדין, אבל לומדים את ההיסטוריה שלה מחדש. חצי מהאוכלוסייה בעיר הייתה יהודית. יותר מ-25 אלף. הם נרצחו, ואחרי המלחמה נשכחו לגמרי".
"בשנים האחרונות בנדין הפכה למקום די פופולארי וידוע למבקרים יהודים", ציין פיוטר. "לפעמים אנשים עם שורשים משפחתיים באים לבקר בעיר, ואנחנו עוזרים להם למצוא מקומות שקשורים למשפחה שלהם".
קרולינה שיתפה על הקשר המיוחד עם הישראלים, וסיפרה על ארגון יוצאי זגלמביה שנמצא בתל אביב. "הם באים הנה כל שנה ביום החיסול של הגטו ובית הכנסת", אמרה. "יש קבוצות מישראל שבאות לבקר בגטו וגם בשטיבל החקלאי. בדרך כלל הם יודעים אפילו יותר טוב מאיתנו את ההיסטוריה של המקום".