מגדלנה אנדרסון עשתה היום (ד') היסטוריה כשמונתה לאישה הראשונה שמכהנת כראש ממשלת שבדיה. בהצבעה בפרלמנט אישרו המחוקקים את מינויה לתפקיד של אנדרסון, חברת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית. כעבור פחות מ-12 שעות היא הודיעה שהיא עוזבת את התפקיד.
2 צפייה בגלריה
מגדלנה אנדרסון מונתה לראש ממשלה ב שבדיה והתפטרה אחרי שעות
מגדלנה אנדרסון מונתה לראש ממשלה ב שבדיה והתפטרה אחרי שעות
הפרלמנט בשטוקהולם מריע לאנדרסון אחרי ההצבעה
(צילום: AFP)
אנדרסון, שכיהנה כשרת האוצר, החליפה את סטפן לופבן כראש ממשלת מיעוט בת שתי מפלגות - המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ומפלגת הירוקים. היא התפטרה אחרי שהירוקים פרשו מהקואליציה.
הברית בין שתי המפלגות התפרקה כשמפלגה שלישית, מפלגת המרכז מהאופוזיציה, סירבה לתמוך בחוק התקציב שהגישה הממשלה. יו"ר הפרלמנט השבדי יצטרך כעת להחליט על ההליך שבמסגרתו תוקם ממשלה חדשה: אנדרסון ציינה שהוא מעוניינת לעמוד בראש קואליציה של מפלגה אחת בלבד, המפלגה הסוציאל-דמוקרטית. התרחיש הסביר ביותר הוא שהפרלמנט יצביע שוב על מועמדותה של אנדרסון, ושההצבעה הזאת תיערך כבר בימים הקרובים.
אנדרסון ציינה שהיא שוחחה עם יו"ר הפרלמנט, ומאמינה שלמרות המשבר שאר המפלגות יתמכו בממשלה חד-מפלגתית בראשותה. "ביקשתי מהיו"ר להשתחרר מחובותיי כראש ממשלה", הודיעה הערב. "אני מוכנה להיות ראש ממשלה בממשלה של מפלגה אחת, הסוציאל-דמוקרטית".
2 צפייה בגלריה
מגדלנה אנדרסון מונתה לראש ממשלה ב שבדיה והתפטרה אחרי שעות
מגדלנה אנדרסון מונתה לראש ממשלה ב שבדיה והתפטרה אחרי שעות
רוצה להנהיג ממשלת מיעוט של מפלגה אחת. אנדרסון
(צילום: AFP)
מפלגת הירוקים הצהירה שהיא תתמוך באנדרסון בכל הצבעה בפרלמנט על אישור מינויה לראש ממשלה. מפלגת המרכז השבדית הבטיחה להימנע בהצבעה, ומפלגת השמאל התחייבה לתמוך בה. המפלגות האלה אמנם לא מסוגלות להסכים על תקציב, אך מאוחדות סביב מטרה אחת: למנוע מהשבדים-הדמוקרטים – מפלגה פופוליסטית שמתנגדת למהגרים – להיות חלק מהממשלה.
"מפלגת המרכז תפתח לה (לאנדרסון) את הדלת לראשות הממשלה", הבטיחה מנהיגת מפלגת המרכז השבדית אנני לוף. "אנחנו נוודא, פעם נוספת, שלשבדיה לא תהיה ממשלה שתלויה בשבדים-הדמוקרטים". שתי מפלגות ימין מהאופוזיציה – מפלגת המתונים והנוצרים-הדמוקרטים – תומכות בשבדים-הדמוקרטים, אך לא מסוגלות לגייס רוב בפרלמנט.