גורמים מדיניים בישראל הביעו אחר הצהריים (יום ו') שביעות רצון מהחלטת בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג, שנמנע מהוצאת צו ביניים המורה על הפסקת אש בעזה. "דרום אפריקה נכשלה בניסיון לעצור את המלחמה, וזה אולי הדבר הכי טוב שיכולנו לקבל", אמרו הגורמים, "זו החלטה טובה מאוד יחסית".
3 צפייה בגלריה
ג'ואן דונהיו
ג'ואן דונהיו
נשיאת בית הדין ג'ואן דונהיו. בירושלים מרוצים: "הלחימה תימשך כרגיל"
(צילום: רויטרס)
גורמים ישראליים בכירים הדגישו כי כל הדרישות המוצגות בצווי הביניים שבית הדין בהאג כן הוציא אחר הצהריים הן דרישות שישראל מחויבת להן ממילא, ולדבריהם אין בהן שום ממד אופרטיבי: "בית הדין התייחס לסיוע ההומניטרי – שאנחנו ממילא מכניסים; בין הדין ביקש להימנע מצעדים שיגרמו לרצח עם – אנחנו ממילא נמנעים מרצח עם. אין צו שאוסר עלינו לעשות משהו שאנחנו עושים כיום, והלחימה תימשך כרגיל". בכירים בישראל טוענים כי גם הצו הנוגע לצורך לפעול נגד בכירים ישראלים הקוראים לרצח עם אינו משמעותי מאוד, משום שהיועצת המשפטית לממשלה הודיעה ממילא כי היא בודקת אמירות כאלה.
עם זאת, גם ממשלת דרום אפריקה ניסתה אחר הצהריים להציג את הפסיקה כניצחון עבורה. "היום הוא יום של ניצחון מכריע עבור שלטון החוק הבינלאומי ואבן דרך משמעותית בחתירה לצדק עבור העם הפלסטיני", מסרה הממשלה הדרום אפריקנית, מי שהגישה את התביעה נגד ישראל על רצח עם לכאורה. "ממשלת דרום אפריקה מברכת על צווי הביניים שהוציא בית הדין נגד ישראל. דרום אפריקה מקווה בכנות שישראל לא תפעל לסכל את יישום הצו הזה, ונמשיך לפעול במסגרת המוסדות הבינלאומיים כדי להגן על זכויות הפלסטינים בעזה".
סוכנות הידיעות הצרפתית AFP דיווחה כי עם מתן ההכרעה בצווי הביניים פצחו חברי מפלגת השלטון של דרום אפריקה, בהם סגן הנשיא ושר המשפטים, בשירה ובריקודים, באירוע שבו התכנסו כדי לצפות בדיון בהאג. שר המשפטים של דרום אפריקה, רולנד למולה, אמר בהמשך כי הוא מאמין שנלסון מנדלה, גיבור המלחמה באפרטהייד וזוכה פרס נובל לשלום, מחייך בקברו בעקבות החלטת בית הדין, בהיותו אחד התומכים הבולטים של האמנה למניעת ג'נוסייד.
3 צפייה בגלריה
  בית הדין בהאג
  בית הדין בהאג
השופטים נכנסים לאולם בהאג. בחמאס הציגו זאת כניצחון: "לאלץ את הכיבוש ליישם את החלטות בית הדין"
( צילום: רויטרס)
נלדי פנדור, השרה ליחסים בינלאומיים בממשלת דרום אפריקה, שהגיעה לאולם בהאג, טענה בתום הדיון כי המשמעות האמיתית של הצווים שהוציא בית הדין היא שיש חובה לסיים את המלחמה. בצאתה מהדיון בבית הדין אמרה פלדי כי אם ישראל רוצה לציית לצווים, לא תהיה לה ברירה אלא לנצור את האש: "איך מספקים סיוע ומים בלי הפסקת אש? אם קוראים את הצו, משתמע ממנו שחייבת להתקיים הפסקת אש".
בכיר חמאס סאמי אבו זוהרי אמר לסוכנות הידיעות רויטרס אחרי הפסיקה: "החלטת בית הדין בהאג היא התפתחות חשובה שתורמת לבידודו של הכיבוש ולחשיפת פשעיו בעזה. אנו קוראים לאלץ את הכיבוש ליישם את החלטות בית הדין". שר החוץ של איראן, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, הגיב בציוץ ברשת X, וקרא בו להעמיד לדין את ההנהגה הישראלית: "היום הרשויות של המשטר הישראלי המזויף חייבות להיות מובאות לדין מיד בגין ביצוע פשעי מלחמה חסרי תקדים נגד הפלסטינים". גם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, ממובילי ההסתה נגד ישראל מאז 7 באוקטובר, מסר כי הוא מברך על הפסיקה.
שר החוץ של הרשות הפלסטינית ריאד אל-מליכי בירך גם הוא על צווי הביניים שהוציא בית הדין, ואמר כי השופטים בהאג "בחנו את העובדות והחוק ופסקו לטובת האנושות והחוק הבינלאומי. אנחנו קוראים לכל המדינות לוודא שכל צווי הביניים ייושמו, כולל על-ידי ישראל – זו פסיקה משפטית מחייבת".
3 צפייה בגלריה
שר החוץ הפלסטיני אל-מליכי. "פסיקה לטובת האנושות והחוק הבינלאומי"
שר החוץ הפלסטיני אל-מליכי. "פסיקה לטובת האנושות והחוק הבינלאומי"
שר החוץ הפלסטיני אל-מליכי. "פסיקה לטובת האנושות והחוק הבינלאומי"
(צילום: רויטרס)
דקות אחרי מתן ההכרעה, וכשהפלסטינים ודרום אפריקה חוגגים "ניצחון" שמבחינה משפטית אינו נראה כניצחון עבורם, אבל יכול להועיל להם הסברתית, עברו כלי תקשורת בעולם לדווח על התגובות מישראל. התגובה הראשונה שזכתה לסיקור בולט הייתה זו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שמיהר להכריז בחשבון ה-X שלו (לשעבר טוויטר): "האג שמאג".
בהודעתו המלאה תקף בן גביר בחריפות את בית המשפט, אף שזה לא הורה להפסיק את המלחמה, ואף שגורמים מדיניים אחרים הביעו דווקא שביעות רצון מההחלטה, למרות הדברים החריפים שנאמרו באולם. "החלטת בית הדין האנטישמי בהאג מוכיחה את מה שהיה ידוע מראש", כתב בן גביר, "בית הדין הזה אינו מבקש צדק, אלא את רדיפת העם היהודי. הם שתקו בשואה והיום ממשיכים בצביעות ועולים שלב נוסף. האג שמאג! אסור להישמע להחלטות המסכנות את המשך קיומה של מדינת ישראל, ועלינו להמשיך בכתישת האויב עד הניצחון המוחלט".