לראשונה משנת 1982, אחרי 42 שנה, החליטה עיריית ירושלים להחזיר את העדלאידע למרכז העיר. העדלאידע צפויה לצעוד ביום שני הקרוב, אך בצל המלחמה היא סופגת ביקורות קשות - גם ממשפחות חטופים, שמסרבות לקבל את צעדות השמחה ברחובות כשיקיריהן עדיין בשבי. כמה מהמשפחות יחד עם אזרחים נוספים אף פתחו עצומה בקריאה לראש העיר משה ליאון לבטל את העדלאידע. "האירוע מנותק מהמתרחש במדינה", אמרה תום ברקאי, קרובת משפחה של אחד החטופים.
1 צפייה בגלריה
אולי תרקוד איתי אירועים מומלצים חג פורים חופש ירושלים
אולי תרקוד איתי אירועים מומלצים חג פורים חופש ירושלים
חגיגות פורים בירושלים, לפני כשנתיים
(צילום: אלכס קולומויסקי)

אילה מצגר, כלתו של יורם בן ה-80 שעדיין בשבי חמאס זה היום ה-165, קראה לעירייה "לפרק" את האירוע לאירועים קטנים בקהילה, ולהימנע מאירוע ציבורי גדול. "זה לא מתאים השנה. מסתובבות בינינו השנה הרבה מדי משפחות אבלות, שכולות, שמחזיקות את העובדה שכמעט שישה חודשים יקיריהן בשבי. צריך לעשות כל דבר כדי להחזיר אותם. אני מבינה שקשה ולא רוצים לפגוע בשמחה של הילדים. לילדים יש את הבוקר, ולילדים אפשר גם לארגן בקהילה אירועים קטנים. אנא, פרקו את העדלאידע הגדולה והציבורית. השמחות הגדולות לא מתאימות השנה. עם ישראל לא שמח".
תום ברקאי, כאמור קרובת משפחה של אחד החטופים, אמרה גם היא כי האירוע מנותק מהמתרחש במדינה: "אנו, אזרחיות ואזרחי המדינה, מבקשים לדחות את האירוע הגדול ולקיים עבור הילדים אירועים נקודתיים שפחות צורמים בעין. אין מקום להשתמש במרחב הציבורי וברחובות ירושלים לאירוע כל כך מנותק ממשפחות החטופים ומהמשפחות השכולות שבעיר, שעבורן זה אגרוף בבטן הרכה".
ולא רק בקרב משפחות חטופים נשמעה התנגדות לקיום האירוע. נעמי חביב, תושבת ירושלים, אמרה ל-ynet: "חשבתי שזה אירוע מקסים ויוזמה נפלאה - אך שהתזמון לא מתאים וצורם. זה היה נראה לי ממש זלזול מוחלט למצב שבו אנחנו נמצאים. גם הילדים שלי הולכים להתחפש ולשמוח בחג הזה, אבל יש הבדל בין חגיגות בבתי הספר והקהילות לבין חגיגה גדולה עם במות ובובות ענק ברחובות. אפשר לחכות עוד שנה".
את העצומה נגד קיום העדלאידע יזמו תושבים מירושלים אך גם מחוץ לעיר. מורן אהרוני, תושבת ירושלים ומיוזמי העצומה, אמרה: "אני מתנדבת בירושלים במטה החטופים והנושא הזה מדיר שינה מעיניי. קורים הרבה דברים שממשיכים לחגוג את החיים בעיר הזאת - מרתון, פעילויות וחגים. אבל המחשבה שיהיו במות בידור ענקיות כל כך חורה לי ואני חושבת על המשפחות שמחכות לאהובים שלהן וזו הסחת דעת כל כך גדולה".

העדלאידע המרכזית בישראל - העדלאידע בחולון, שנחשבת לאחד מסמלי פורים - לא תתקיים השנה. כבר בחודש שעבר הודיעה העירייה כי "במצב זה אין זה נכון לערוך אירוע כה גדול ושמח כאשר משפחות רבות כל כך חרדות ליקיריהן החטופים, ואחרות כואבות על יקיריהן שנפלו".
בתוך כך, ל-ynet התראיין הבוקר נדב פרס, תלמיד כיתה י"ב בבית הספר דה-שליט ברחובות, שיצר סרטון בדמות "השנה כולנו חטופים" לקראת פורים. בסרטון מופיעות גם תמונות של חטופים ובהם לירי אלבג, כשהם בתחפושות. "הסרטון הזה מצמרר. הוא נוצר בשיתוף פעולה עם משפחות החטופים ו-200 תלמידות ותלמידים", הוא אמר. שי אלבג, אחותה של לירי אלבג החטופה, סיפרה על שיתוף הפעולה: "הוא סיפר על היוזמה לקראת פורים - וזו יוזמה מהממת וחשובה. אני חיה את זה שאחותי כל יום בשבי. אין רגע שאני לא רואה את לירי בחדר חשוך ומפוחדת. כל המדינה צריכה לזכור שיש חטופים בשבי, לצד החגיגות צריך להמשיך להילחם ולהחזיר אותם הביתה".
מעיריית ירושלים נמסר: "ההחלטה על קיומה של העדלאידע התקבלה מתוך הבנה ורגישות לשיח הציבורי ובעיקר לתחושותיהן של משפחות החטופים, הנופלים והפצועים. בשונה מתהלוכות עדלאידע שגרתיות, יעמוד האירוע ברוח המצב והתקופה. העדלאידע מהווה קיום צוואתם של הנופלים, ביניהם לא מעט מבני ירושלים עצמה, אשר בלחימתם עזת הנפש, ציוו עלינו להמשיך לחיות את שגרת החיים, המזמנים גם צער, אך גם שמחה. האירוע יוקדש לילדים, יעלה על נס את גבורת לוחמי המילואים, המפונים וגיבורי העוטף ויעלה את המודעות לחסרון החטופים. את שיירת בובות הענק יוביל בראש מיצג סמל החטופים".
השתתפו בהכנת הכתבה: אלכסנדרה לוקש, שרון כידון, ניר (שוקו) כהן