על רקע ההודעות הרבות על אי-התייצבות לשירות מצד אלפי לוחמים ביחידות האיכותיות בשירות המילואים, שר התרבות והספורט מיקי זוהר (הליכוד) אמר היום (ראשון) בריאיון ל-ynet Live כי לדעתו ברגע האמת כולם יתייצבו. "אני סומך עליהם שהם לעולם לא יעזו לא לשרת את אזרחי ישראל ולשמור על ביטחון המדינה", אמר זוהר, שגם סיפר על תוכניות הקואליציה להמשך החקיקה: "הרפורמה היא לא רק עילת הסבירות, ונקדם אותה בצורה מסודרת".
"אנחנו יודעים היטב שכל נושא הסרבנות הוא לא משהו שיהיה על הפרק, על אף שיש כאלה שמנסים לדחוף את העניין", אמר השר זוהר. "אלה אותם גנרלים לשעבר או פוליטיקאים לשעבר שלא צלחו את הזירה הפוליטית, והם בוחרים במודע לפגוע בביטחון ישראל בכך שהם מעודדים לסרבנות ולמרי אזרחי. בנוסף לכך אנחנו גם יודעים שהם פועלים היטב במסדרונות הממשל האמריקני כדי לסכסך בין ישראל לארה"ב, משום שהם כנראה חושבים שזה יאפשר להם הזדמנות פוליטית. אותם אנשים ייזכרו רע מאוד בדפי ההיסטוריה של מדינת ישראל כמי שמנסים לפגוע בה. זה פשוט חוסר אחריות ולכרות את הענף שכולנו יושבים עליו, זה חמור מאוד".
2 צפייה בגלריה
מיקי זוהר
מיקי זוהר
"מאמין שכל מי ששוקל מצב של סרבנות יירד מזה, גם אם עכשיו הוא קצת כועס". השר זוהר
(צילום: הדר יואביאן)
"אני חושב שבסוף לא תהיה סרבנות, גם אם יש כמה חבר'ה שממש שלב לפני פרישה ממילואים, או כמה אנשים שכבר לא טסים, שחותמים על מכתב", המשיך זוהר. "זו לא חזות הכל. חיילנו הם בעלי הערכים הגבוהים ביותר, הם לא יסכימו לסכן את ביטחון המדינה בשם וויכוח פוליטי כזה או אחר. הם יודעים היטב שהממשלה הזאת עושה הכול כדי שביטחון אזרחי ישראל יישמר. אני באמת חושב שבסופו של יום כל מי ששוקל מצב של סרבנות יירד מזה, גם אם עכשיו הוא קצת כועס או נרגז מסיבה כזו או אחרת. אני סומך עליהם שהם לעולם לא יעזו לא לשרת את אזרחי ישראל ולשמור על ביטחון המדינה.
"אני סומך עליהם בעניין הזה, על אף שאולי חלקם לא מסכימים עם הדעות שלנו, וזה בסדר. אנחנו חיים בדמוקרטיה, מותר לחלוק אחד על השנייה, אבל עדיין בסוף ביטחון ישראל הוא מעל הכל, צה"ל הוא מעל הכל ואני חושב שבזירה הזו כן אפשר לסמוך עליהם. יש כמה שהם לא בהכרח דומיננטיים, שכבר סיימו שירות מילואים ומנסים לייצר איזשהו ספין. אנחנו בטוחים שאף אחד לא ייפול למלכודת הזאת".
על המשבר ביחסים עם וושינגטון אמר זוהר: "ארצות הברית יודעת היטב שישראל היא דמוקרטיה מאוד חזקה, אבל לפעמים הנתונים לא בהכרח מדויקים ואחר כך זה מתבהר. מערכת היחסים בין ארה"ב לישראל הייתה ועדיין חזקה מאוד ותישאר חזקה מאוד. זה ברור שאנחנו רוצים שתהיה פגישה בין נתניהו לנשיא האמריקני, אבל לעולם לא נוכל לאפשר מצב שפגישה כזאת תכתיב בסופו של יום את ההחלטות שאנחנו מקבלים. אנחנו צריכים לקבל החלטות שהם לטובת ישראל ולטובת עתיד המדינה, גם אם לפעמים בארה"ב לא בהכרח מסכימים איתנו".

לדברי זוהר, אחרי עילת הסבירות הממשלה מתכננת לקדם את שאר הרפורמה במערכת המשפט. "אנחנו מתכוונים לקדם את הרפורמה בצורה מסודרת, לא כמו בהתחלה", אמר. "זה תהליך ארוך ומתמשך, תוך כדי הסברה לציבור בכל נושא. אנחנו עדיין לא יודעים מה השלב הבא, צריך קודם כל לסיים את השלב הראשון לפני שאנחנו עוברים לשלב הבא. הרפורמה היא לא רק עילת הסבירות, יש עוד נושאים חשובים שאנחנו רוצים לתקן, אבל אנחנו נעשה אותם בצורה מסודרת, באופן דמוקרטי תוך כדי הסבר נכון לציבור, והציבור גם יקבל את עמדתנו. ברור שלא כל העם מסכים איתנו, אבל רוב העם מסכים ורוצה רפורמה אחראית, הגיונית ולא קיצונית".
על השיחות שלא צלחו בבית הנשיא אמר זוהר: "החשש הגדול שלנו כשהלכנו לשיחות בבית הנשיא היה שהאופוזיציה לא תבוא בידיים נקיות. שהיא תייצר את השיח כלפי חוץ, אבל בפועל לא תרצה להגיע לשום הסכמה. לצערי לא טעינו, השיח בבית הנשיא לא היה שיח שבא כדי להגיע להסכמות, זה היה שיח שבעיקר נועד כדי להראות מבחינת האופוזיציה שהם לפחות מוכנים לשמוע. לא הצלחנו להתקדם איתם שם ומצאנו את עצמנו באותו מצב שהיינו בהתחלה, שחוזרים חזרה להפגנות ומחאות. הבנו מהר מאוד שהשיחות בבית הנשיא הם לא ברות סיכוי להצלחה ולצערי אנחנו צריכים להמשיך ולהתקדם ברפורמה ללא הסכמות רחבות, על אף שהרבה מאוד דברים שנידונו בבית הנשיא כן באים לידי ביטוי בחקיקה העכשווית".

זוהר התייחס גם לפרשת איציק זרקא, והצטרף לגינויים כלפי פעיל הליכוד. "אני מצטרף לעמדתו של השר אופיר אקוניס - אין מקום בליכוד לאנשים שאומרים דברים מהסוג הזה, גם אם הם טעו או התבלבלו וגם אם לא התכוונו. אנחנו לא נוכל לקבל אמירות מין הסוג הזה. הליכוד היא מפלגה שדוגלת בערכים מאוד ברורים, בטח בסוגיות האלו, ולא נסכים לדבר כזה. אני לא חושב שהוא צריך להיות בליכוד, כי אמירות מהסוג הזה אין להן מקום בליכוד - אין בכלל מחלוקת".
ח"כ זאב אלקין מהמחנה הממלכתי התייחס במשדר לביטול עילת הסבירות שהממשלה מקדמת לקראת קריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת, ואמר כי"הנוסח שהממשלה מתכוונת להעביר הוא דבר רע". לדבריו, "מה שמעניין אותם זה כיסאולוגיה ולא אידיאולוגיה. הם רוצים חופש מוחלט בנושא של הדחות ומינויים, וברור מה האינטרסים. זה לא רק החזרה של דרעי לשולחן הממשלה, זה אינטרס של נתניהו להדיח את היועמ"שית ולהחליף אותה. ברגע שמה שמעניין אותם זה סוגיית המינויים וההדחות - ברור שאין שום דרך להגיע להסכמות".
2 צפייה בגלריה
מכתב לוחמי סיירת מטכ"ל למפקד היחידה, אל"מ י'
מכתב לוחמי סיירת מטכ"ל למפקד היחידה, אל"מ י'
מכתב לוחמי סיירת מטכ"ל למפקד היחידה, אל"מ י'
"בסופו של דבר הם יודעים שאם זה הכיוון שהם רוצים ללכת אליו - אין סיכוי בעולם שהאופוזיציה תסמוך עליהם", המשיך אלקין. "מה שמעניין אותם זה פתרון בעיות פרסונליות וכיסאולוגיה, ומדובר בהשחתה מוחלטת של השירות הציבורי. לא רק שנתניהו יטפל ככה בתיקים שלו ודרעי ינסה לחזור לשולחן הממשלה - יש פה משהו רחב יותר שיפגע בכל השירות הציבורי. יבוא שר, יפטר את מי שהוא רוצה וימנה את אנשי שלמו. אחר כך יבוא שר אחריו, יפטר את מי שמינה השר שלפניו וישים את אנשי שלמו. אגב יכול להיות שהם יהיו אפילו מאותה מפלגה, רק כל אחד יהיו לו 'אנשי שלמו' אחרים שהוא רוצה למנות, וכך ייראה השירות ציבורי שלנו בתפקידים בכירים".
בתוך כך, אלוף (במיל') נמרוד שפר, טייס קרב ולשעבר ראש מטה חיל האוויר, התייחס למחאת המילואמניקים ב-ynet live ואמר: "ראש הממשלה יודע היטב שאי אפשר להסתדר בלי שלוש טייסות, ואפילו לא בלי אחת. אני משוכנע גם שהוא יודע היטב שאי אפשר להסתדר בלי אלפי אנשי מילואים שהודיעו על הפסקת ההתנדבות. לא צריך להיות גאון צבאי בשביל הדבר הזה, אלא פשוט להבין שצה"ל בלי אנשי המילואים שלו לא יכול להסתדר. הדבר היותר גרוע שקורה מאחור זה הוא שהצבא מתפרק לאט לאט כתוצאה מהמהלך הזה של החקיקה שלא נעצר. שר הביטחון התייחס אליו במילותיו שלו לפני חודשיים, והיום נראה כאילו שכח את זה לגמרי".

לדברי שפר, "אנשי המילואים מנצלים את הכוח שלהם בדרך הכי טובה שהם מבינים, כמו שהם ניצלו את הכוח שלהם כל השנים כדי לשמור על מדינת ישראל. הם מנצלים את מה שיש להם גם עכשיו כדי להציל את מדינת ישראל לתפיסתם, וגם לתפיסתי. בשבועות האחרונים אלפי אנשי מילואים שאינם אנשי צוות אוויר הודיעו על הפסקת ההתנדבות שלהם, כך שלא מדובר רק באנשי צוות אוויר כמו כמו שחלק אומרים, אלא זה רבים אחרים - אלפים ממערכי הארטילריה ותותחנות, שלא לדבר על אנשי סייבר ומודיעין. לכן זה מקיף את כל הצבא.
"אחד המאפיינים של מחאת אנשי המילואים היא שלא מדובר במחאה מאורגנת, אנשים פועלים לפי צו מצפונם. אני חשוב שצו המצפון היום צריך להגיד לאנשים שאנחנו צריכים לעשות כל מה שאפשר כדי להציל את מדינת ישראל, וצריך להסתכל על המציאות בעיניים - זה להציל את מדינת ישראל, לא פחות. יש בכוחה של החקיקה הזאת לחסל את מדינת ישראל כפי שהייתה עד היום. אני לא רואה שום דרך אחרת שמדינת ישראל תמשיך לשרוד. אני חושש מאוד שאם אנשים ירגישו שמניעי יציאה למבצע כזה או אחר אינם מניעים נקיים לגמרי לצורך הגנה על מדינת ישראל - יהיו כאלה שלא יתייצבו, ואולי רבים".