3 צפייה בגלריה
האלוף תומר בר
האלוף תומר בר
האלוף תומר בר
(צילום: גבריאל בהרליה)
אם וכאשר תינתן הפקודה לתקוף את מתקני הגרעין של איראן - זה יקרה במשמרת שלו. עכשיו, בפעם הראשונה מאז שקיבל את המינוי, מפקד חיל האוויר הנכנס, האלוף תומר בר, מדבר בראיון מיוחד שיפורסם במלואו ביום שישי הקרוב, בגיליון סיכום השנה הענק של "7 ימים".
באפריל יקבל בר את הפיקוד על חיל האוויר, וייכנס לנעליו הגדולות של המפקד הנוכחי עמיקם נורקין. בצל שיחות הגרעין בין איראן למעצמות, והמתיחות בין ירושלים לוושינגטון, בר מבין שייתכן כי הוא יפקד על אחד המבצעים האוויריים הגדולים בהיסטוריה של ישראל - אם לא הגדול והמסובך מכולם. "אני חייב להניח שזה יקרה בתקופה שלי, והכתפיים כבר מבינות את כובד האחריות", הוא אומר.
3 צפייה בגלריה
מטוסי F-35
מטוסי F-35
מטוסי F-35
(צילום: EPA)
ואתה יכול מחר בבוקר, נניח, לתקוף באיראן? "כן".
ולהצליח להשמיד את מתקני הגרעין? "אין מצב שנפעל שם, אלף קילומטר מפה, ואני לא חוזר הביתה ואומר 'ביצעתי את המשימה'".
"אנחנו לא מתחילים עכשיו מאפס", הוא מוסיף, "הצטיידנו באף-35, הוא לא יודע להגיע למעגל שלישי? רכשנו אלפי מיירטים לכיפת ברזל להגנה רב-שכבתית. גם כשלא היה תקציב ייעודי לכך הייתי 'בתיה עוזיאל' והכינותי מראש".
3 צפייה בגלריה
חסן נסראללה
חסן נסראללה
"חייבים להיות מוכנים". נסראללה
(צילום: AP)
אבל בינתיים, כפי שנחשף ב"ידיעות אחרונות", האמריקאים מסרבים אפילו להקדים את אספקת מטוסי התדלוק שביקש צה"ל, שחשובים להפצצה ארוכת טווח. "אני לא יודע מה הסיבה לסירוב, אבל עדיין לא מיציתי את האפשרות להקדים קבלת שני מתדלקים לפחות".
לאלוף בר אין ספק שמלחמת לבנון השלישית תפרוץ ברגע שישראל תתקוף באיראן. "אני חייב להניח שהוא (נסראללה) אוטומטית יהיה all in", הוא אומר, "30 שנה הוא חיכה לפקודה הזו, ואין מצב שהוא לא יהיה שם, ובעצימות הכי גבוהה. חייבים להיות מוכנים".
אז איך תיראה המערכה הבאה מול חיזבאללה? "בלבנון השלישית תהיה עוצמה שקשה לתאר. לא מדובר בהגברת הווליום באותו מכשיר רדיו", אומר מפקד חיל האוויר הבא, "אין בכלל אפשרות להשוות: ההיכרות עם חיזבאללה, כמות המטרות, השריר שנבנה שנים בענייני מודיעין ויכולת תקיפה, לוחמה אלקטרונית, סייבר. אני יכול לעמוד מאחורי המילה שלי. גם חיזבאללה, בצניעות, לא יודע לדמיין את העוצמה שלנו. אנחנו רוצים הפעם ניצחון מובהק, בזמן יותר קצר ועם פחות אבידות”.
הראיון המלא: ביום שישי בגיליון סיכום השנה של "7 ימים"