שר האוצר אביגדור ליברמן הודיע אתמול (רביעי) על שינוי דרמטי בהחלת מיצוי כושר השתכרות כקריטריון לזכאות לסבסוד מעונות היום שמיועדים לבני 3-0. מדובר בשינוי משמעותי בתנאי הסף שמטרתו לתמרץ את הורי הפעוטות להשתלב בשוק התעסוקה - והוא צעד ראשון לקראת היעד "חינוך חינם מגיל 0" למשפחות שבהן שני ההורים עובדים, שעליו הכריז השר עם הכניסה לתפקידו.
אז מי היה זכאי עד כה? מי כן יהיה זכאי לסבסוד מעתה ואילך? על מי ההחלטה של ליברמן משפיעה? מדוע הוחלט על השינוי? מדריך
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
שר האוצר ליברמן
(צילום: אלכס קולומויסקי)

מי יכול היה לקבל עד היום סבסוד מעונות?

עד כה הקריטריונים לזכאות לסבסוד מעונות בעלי סמל (נעמת, ויצו והחברה למתנ"סים, אמונה ועוד) היו מבחני הכנסה, בזמן שרק האם הייתה מחויבת לעבוד לפחות בחצי משרה, מה שאפשר לאבות להמשיך וללמוד למשל בישיבה.

מה השינוי שעליו הוחלט כעת?

בן הזוג יצטרך גם הוא הוא לעבוד בהיקף משרה של לפחות 24 שעות שבועיות (חצי משרה).

אם רק אחד מבני הזוג עובד, האם הם זכאים לסבסוד?

משרד האוצר קבע כי על-מנת לקבל סבסוד במקרים שבן הזוג לא עובד - עליו ללמוד ולרכוש השכלה או כישורים שיאפשרו בעתיד השתלבות בשוק העבודה, דוגמת תואר ראשון, לימודי תעודה, סיעוד, הכשרה מקצועית ותעודת הוראה.

על מי משפיעה בעיקר ההחלטה של שר האוצר?

ההחלטה תשפיע על משפחות חרדיות שבהן האב לומד בישיבה ואינו עובד. משפחות כאלה היו זכאיות לסבסוד המעונות מצד המדינה.
3 צפייה בגלריה
מעון נעמ"ת בתל אביב
מעון נעמ"ת בתל אביב
מעון נעמת בתל אביב
(צילום: בלה ארביב)

כמה ילדים היו זכאים לסבסוד לפני השינוי?

כ-85 אלף ילדים מקבלים כיום סבסוד למעונות היום שעומד על כ-1,000 שקל לילד בכפוף למבחן הכנסה, ומתוכם כ-23 אלף ילדים זכאים לסבסוד ואחד מהוריהם נמצא במסלול לימודים (כולל ישיבות). אולם רק 1,500 לומדים במוסד השכלה וב-21 אלף מקרים - הרוב המוחץ - האב לומד בישיבה. כלומר: כרבע מתוך כלל הילדים הזכאים.

כמה זה עלה למדינה?

עלות הסבסוד שניתן עד היום היא 1.2 מיליארד שקל בשנה, ו-400 מיליון שקל מתוכם עבור אותם 21 אלף פעוטות שאביהם לומד בישיבה.

מדוע הוחלט על השינוי?

במשרד האוצר מדגישים כי המנגנון הקיים אינו מתמרץ עבודה, וכל משק בית שיתחיל לעבוד יקבל את התמיכה בהתאם לקריטריונים.
במשרד האוצר מבהירים כי כללי הזכאות הרגילים יישארו כלשונם - מבחן הכנסה לנפש, זכאות להורים יחידנים וכדומה, וככל שההורים ישתלבו בשוק העבודה במהלך שנת הלימודים הם יוכלו לקבל סבסוד החל מיום תחילת העבודה.

מתי השינוי ייכנס לתוקף?

הכללים החדשים יחולו החל משנת הלימודים הקרובה תשפ"ב שתיפתח בעוד פחות מחודשיים.

איך הגיבו במערכת הפוליטית?

במפלגות החרדיות זעמו. "איווט פשוט מטורף, השנאה מעבירה אותו על דעתו", אמר ח"כ יעקב ליצמן מיהדות התורה במשדר המיוחד של ynet מטקס ההשבעה של נשיא המדינה ה-11 יצחק (בוז'י) הרצוג. לפני כן אמר: "ליברמן מיישם בפועל את מדיניות 'פן ירבה' של ממשלת הזדון בראשות בנט-לפיד, נגד החרדים ומסורת ישראל. מדובר בפגיעה ישירה ומכוונת נגד משפחות חרדיות, מתוך סלידה ושנאה כלפי ציבור האברכים ומשפחות ברוכות הילדים. זהו חלק ממדיניות הממשלה הרפורמית שמנהלת מאבק כלפי כל הקדוש והיקר לנו, בתיאום מושלם למסרי ההסתה הפרועה, שמוביל ליברמן בשנים האחרונות. נוכחנו לראות כי בנט, שקד וסער שהבטיחו 'לאזן' את איווט, אינם רלוונטים כלל ושותפים מלאים לרדיפת המשפחות החרדיות".
ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה הגיב: "ליברמן, שחתם על 53 מיליארד שקל לרע"מ לאחר שהבטיח ש'לא יישב איתם גם לא ביקום מקביל' ואיים לשפוט אותם כמו 'פושעי הנאצים במשפטי נינרברג', ממהר לפגוע בכבשת הרש של נשים חרדיות עובדות ובכך פוגע בכדאיותן לצאת לשוק התעסוקה. בנט וסער לא יינקו מאחריותם לפשע הזה".
3 צפייה בגלריה
איימן עודה אריה דרעי
איימן עודה אריה דרעי
שותפים לביקורת על ליברמן. איימן עודה ואריה דרעי
(צילום: מוטי קמחי, עמית שאבי)
יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי זעם גם הוא על מה שכינה "גזירת המעונות": "ההחלטה הראשונה של שר האוצר הינה פגיעה בחרדים. ליברמן, בצעד דורסני ומרושע, החליט לפגוע במשפחות ברוכות ילדים רק בשל היותן חרדיות. בנט וסער שהבטיחו 'לדאוג לחרדים' הקימו ממשלת שנאה שחרתה על דגלה את הפגיעה בעולם התורה".

האם רק המפלגות החרדיות הביעו התנגדות?

לא, החברה החרדית קיבלה חיזוק מכיוונם של מי ששותפים לרבים ממאבקיהם הפרלמנטריים - בחברה הערבית. יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה הצטרף לביקורת על שר האוצר ליברמן וכתב: "המלחמה של ליברמן נגד העניים על גבם של החרדים תפגע באוכלוסיות הכי מוחלשות ותעמיק עוד יותר את הפערים הכלכליים". עודה הציע: "במקום לשלול את הזכות לחינוך מילדים ומשפחות מעוטות יכולת - התשובה היא חינוך חובה חינם מגיל 0".
פורסם לראשונה: 21:27, 07.07.21