דובר צה"ל הודיע הבוקר (שישי) כי סגן מפקד חטיבת יהודה יודח מתפקידו בעקבות התקרית האלימה והחריגה בחטיבת גולני שבה היה מעורב השבוע במוצב "חרסינה". בתום תחקיר המקרה הוחלט עוד כי תירשם הערה פיקודית למפקד חטיבת יהודה, לקצין הקשר של החטיבה ולמפקד גדוד "הבוקעים הראשון".
עוד הוחלט כי מינויו של מפקד פלוגה בגדוד יבוטל והוא לא יקודם לתפקיד פיקודי בתפקידו הבא. סגן מפקד גדוד 51 יודח וסגן מפקד הפלוגה, הרס"פ והלוחמים המעורבים באירוע הועמדו לדין משמעתי. סגן מפקד הפלוגה, ארבעה מלוחמי הפלוגה וקצין הקשר נשפטו לחמישה עד עשרה ימי מחבוש. נגד הבינוי ננזף.
"מהתחקיר עולה כי התפתח אירוע אלימות, מילולית ופיזית, בין קצינים, מפקדים ולוחמים במוצב. לאירוע קדם ויכוח בין מפקדים מגדוד 'הבוקעים הראשון' של חטיבת גולני, למפקדים מהחטיבה המרחבית יהודה", נכתב בהודעה. "מפקד פיקוד המרכז סיכם כי מדובר באירוע חמור ומביש המנוגד לרוח צה"ל וערכי צה"ל, ובפרט כשמדובר במפקדים, קצינים ולוחמים".
2 צפייה בגלריה
תיעוד חלק מהקטטה בין לוחמי גולני לבין סמח"ט יהודה
תיעוד חלק מהקטטה בין לוחמי גולני לבין סמח"ט יהודה
מתוך התיעוד של התקרית החריגה בחברון
(מתוך הרשתות החברתיות)
סיכום התחקיר הוצג אמש לרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי. "ראש המטה הכללי סיכם והבהיר שמדובר באירוע חמור וקיצוני שבמהלכו התקיימה התנהלות אלימה, במעורבות מפקדים וחיילים. צה"ל מפעיל כוח רב על מנת להגן על מדינת ישראל, אין שום מקום לפעולה אלימה בתוכנו. לאורך האירוע התקיימו מספר הזדמנויות בהן היה בכוחה של הפעלת שיקול הדעת ואחריות מצד המפקדים, למנוע את המשך האלימות. משלא נקטו בהתערבות מסוג זה, כשלו המפקדים המעורבים כישלון ערכי חמור", נמסר.
חילופי מהלומות פיזיים נרשמו ביום שני במוצב "חרסינה" בחברון בין סגן מפקד חטיבת יהודה, קצין בדרגת סגן אלוף, לבין רס"פ מהפלוגה המאיישת את המוצב. לתקיפת הסמח"ט הצטרפו גם לוחמים מהפלוגה מגדוד 51, האחראי בימים אלה על גזרת העיר חברון - והם הכו לפי התחקיר הראשוני את הקצין הבכיר תוך מתן בעיטות ואגרופים. צוות הסמח"ט ברח מהמקום יחד עם קצין מטה חטיבתי שהגיע לבסיס הממוקם ביישוב היהודי בעיר.
2 צפייה בגלריה
תיעוד חלק מהקטטה בין לוחמי גולני לבין סמח"ט יהודה
תיעוד חלק מהקטטה בין לוחמי גולני לבין סמח"ט יהודה
תיעוד חלק מהקטטה בין לוחמי גולני לבין סמח"ט יהודה
(מתוך הרשתות החברתיות)
התקרית החלה ביום ראשון כשקצין הקשר החטיבתי של חטמ"ר חברון כינה את סמג"ד 51 "גולנצ'יק ערס" מול חיילים נוספים. הסמג"ד בתגובה הורה לחייליו לא להכניס את קצין המטה לבסיס, ולפי התחקיר הראשוני אף הבהיר כי חייל שיפר הוראה זו - ייענש בסגירת שבת. ביום שני בצהריים הגיע קצין המטה יחד עם הסמח"ט למוצב ובמקום החלה מהומה.
הלוחם בעמדת הש"ג של המוצב מנע משני הקצינים להיכנס פנימה בטענה שלא קיבל אישור לכך. הסמח"ט התקשר מיד לסמג"ד שאישר לו להיכנס אך ללא קצין המטה. בין השניים התפתח עימות בטלפון, בסיומו הורה הסמח"ט ללוחם מגולני לאפשר לו ולקצין מטה כניסה. הלוחם שוב סירב ואף הורה לקצין הבכיר להתרחק.
בין הסמח"ט ללוחם התפתח עימות פיזי שכלל גם התערבות אלימה מצד צוות הסמח"ט. הלוחם בש"ג מיהר לדווח על כך בקשר ליתר הלוחמים והקצינים מהפלוגה שחשו במהירות לנקודה. בעמדת הש"ג החל עימות מילולי חריף בין הצדדים תוך טענות כי הסמח"ט תקף את החייל בעמדה. בעיצומו של העימות הפיזי כאמור התפתחו חילופי מהלומות בין הרס"פ לסמח"ט, שכללו התערבות גם של לוחמים נוספים.