מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה שהיא הנפיקה לראשונה דרכון שהמגדר המופיע בו הוא "X". הצעד נועד לכבד את זכותם של מי שרוצים להישאר ניטרליים מבחינה מגדרית, ולא להזדהות כגבר או כאישה.
מחלקת המדינה ציינה שהאפשרות להזדהות בדרכונים כ"X" תהיה זמינה לכלל האוכלוסייה בתחילת 2022. דובר המחלקה נד פרייס אמר: "אני רוצה להדגיש, לרגל הנפקת הדרכון הזה, שמחלקת המדינה מחויבת לקדם את החירות, הכבוד והשוויון של כל בני האדם - כולל קהילת הלהטב"ק".
מזכיר המדינה אנתוני בלינקן הבטיח לטפל בסוגיית הדרכונים בחודש יוני, וציין שיש מכשולים טכניים שצריך להתגבר עליהם. בכהונת בלינקן מאפשרת המחלקה לבעלי הדרכונים האמריקניים לבחור בעצמם את המגדר שיופיע בדרכונים שלהם. קודם לכן נדרשו אמריקנים להציג אישור רפואי במידה שרצו להירשם בדרכון במגדר שונה מהמגדר שמופיע בתעודת הלידה ובמסמכים מזהים אחרים.
2 צפייה בגלריה
הבית הלבן מואר בצבעי דגל הגאווה ב-2015, אחרי אישור נישואים חד-מיניים בארה"ב כולה
הבית הלבן מואר בצבעי דגל הגאווה ב-2015, אחרי אישור נישואים חד-מיניים בארה"ב כולה
הבית הלבן מואר בצבעי דגל הגאווה ב-2015, אחרי אישור נישואים חד-מיניים בארה"ב כולה
(צילום: רויטרס)
מחלקת המדינה לא מסרה מי הראשון שקיבל דרכון עם מגדר "X". גורם במחלקה סירב להגיב לדיווח שמדובר בדנה זים, אינטרסקס מקולורדו. בין זים למחלקת המדינה התנהל מאבק משפטי מאז 2015. המחלקה לא הנפיקה לזים דרכון, מכיוון שבטופס הגשת הבקשה לא צוין אם מדובר בזכר או בנקבה.
ג'סיקה סטרן, השליחה המיוחדת של ארה"ב לנושאים שנוגעים לקהילת הלהטב"ק, אמרה שמדובר בצעד היסטורי. "כשאנשים מחזיקים במסמכים מזהים שמשקפים את הזהות האמיתית שלהם הם חיים בכבוד גדול יותר", אמרה סטרן על הנפקת הדרכון הראשון עם מגדר "X".
לפחות 11 מדינות אחרות בעולם כבר מאפשרות לאזרחים שלהן להירשם בסעיף המגדר בדרכונים בתור "X" או "אחר". בין המדינות נמצאות אוסטרליה, קנדה, גרמניה, ארגנטינה, הודו, נפאל ופקיסטן.