"רק אחרי הגשת כתב האישום הבנו את עוצמת הזוועות, זה מטלטל". כך אמרה הבוקר (שלישי) מעיין אורטל, אם לפעוטות מ"גן הזוועות" באילת, שבו נחשפה פרשת התעללות חמורה. "צפיתי בסרטונים של הילדים שלי, לא בתיעודי הזוועות של האחרים".
אתמול הוגש כתב האישום נגד הגננת מאילת, אילנה קובר (64), בגין 380 מקרי התעללות ותקיפה שונים של 23 פעוטות חסרי ישע שבהם טיפלה במעון שבבעלותה בעיר. בריאיון ל-ynet radio, שיתפה אורטל בתחושות המעורבות: "זו שמחה שמהולה בעצב מאוד גדול, בגלל כל מה שהילדים עברו".
אורטל סיפרה כי המשטרה זימנה את ההורים בשבוע שבו סגרו את הגן. "הם אמרו לנו בצורה שלא משתמעת לשני פנים שאנחנו צריכים להגיד תודה שאף ילד לא מת. אנחנו מבינים את גודל העניין, אבל זה עדיין לא מחלחל". לדבריה, ההתעללות בגן נחשפה לאחר ששתי אימהות הרגישו שמשהו לא כשורה תקופה ארוכה. "הן החליטו להקליט מחוץ לגן. במשך שבועיים הן הלכו במשך שעות בשביל להגיע למקום ולהקליט.
"באותה תקופה שהן היו בגן, לא הרגשתי שום דבר יותר מידי חריג. הבן שלי, שמדבר באופן שוטף, לא סיפר לי כלום", שיתפה אורטל. "הוא אמר לי שאסור לו לספר, שהוא לא יכול, שכלום לא קורה. עכשיו כשאני שואלת אותו 'מי מרביץ?', הוא אומר 'אילנה'. כשאני שואלת 'למי מרביצים?', הוא אומר שמות של חברים שלו בגן. מעבר לכך, אין לי לילות, אין לי שינה, שני הילדים שלי צורחים בלילות. ישנתי הלילה שעתיים כי הילד שלי לא הפסיק לצרוח ורצה שנחזיק אותו על הידיים. מצאתי מסגרת אחרת. האם אני סומכת עליה? אני לא יכולה לסמוך על אף אחד היום".
2 צפייה בגלריה
ההורים בבית המשפט
ההורים בבית המשפט
הגננת קובר ומחאת ההורים. "הילד אמר לי: 'אילנה הרביצה'"
(צילום: רועי עידן)
חן קובריץ, ממטה המאבק למען הילדים, התייחסה בריאיון לאולפן ynet למחאות שיתקיימו היום תחת הסיסמה "עוצרים את מגפת ההתעללות בגנים", נגד התופעה שמדירה שינה מהורים רבים. "זו תחושה שזה קורה בכל גן שני. אנחנו משתדלים לא לעשות הכללות, יש גננות וסייעות מצוינות, אבל המציאות של היום לא מאפשרת לנו לעצום עיניים. לכן, היום אנחנו מקיימים הפגנות בשבעה מוקדים, כשהעיקרית שבהן תהיה ב-20:00 ברחבת הבימה בתל אביב".
קובריץ הסבירה כי במטה דורשים לתקן את "חוק המצלמות". "כפי שאתמול הכריז יו"ר הקואליציה אופיר כץ, שיש לתקן את החוק באופן מיידי, אבל יש התנגדות מטורפת של הסתדרות המורים והגננות. אנחנו נאבקים כל כך הרבה זמן, עשינו תיקונים בחוקים שונים כדי למגר את התופעה הזאת, ועדיין הן ממשיכות לצוץ".
לצד תיקון החוק, ציינה קובריץ, ישנם צעדים נוספים שיש לבצע כדי למנוע מקרי התעללות בגנים. "יש להרחיב את הפיקוח, את הזרמת התקציבים לגנים, לגייס כוח אדם ולעשות סינונים, זה לא סותר. אבל בלי המצלמות ההורים האלה לא היו יודעים מה קרה בגן של אילנה באילת".
2 צפייה בגלריה
ההורים בבית המשפט
ההורים בבית המשפט
הפגנת ההורים בזמן הגשת כתב האישום. "יש הפקרה של הילדים"
(צילום: הרצל יוסף)
מנגד, הבהירה אתמול יפה בן דויד כי היא רואה בחומרה כל ניסיון של הממשלה לכפות בחקיקה הצבת מצלמות בגני ילדים. "היא טוענת שיש לסייעות והגננות זכות לפרטיות והן לא צריכות לבוא לעבודה בתחושה שהן מצולמות", התרעמה קובריץ. "אנחנו אומרות תנו לגננות את האפשרות להחליט באיזה אופן לנהל את זה. אונליין, מוקד תצפיתניות או דגימה של הורים פעם בחודש, אבל היום גננת לא יכולה לפתוח מצלמות. המון גננות וסייעות אומרות שהן רוצות מצלמות כי הן מגנות עליהן במקרה של תלונה".
קובריץ טענה כי כיום "יש הפקרה של הילדים. אין לנו דרך לדעת מה קורה בגנים, כי עדות של ילד היא לא מספיקה. באוקטובר הייתה מפקחת בגן של אילנה קובר באילת, כל מה שעניין אותה זה לפתוח את תפריט התזונה. אם היא הייתה פותחת מצלמות, אולי היה נמנע סבל של חודשים ארוכים".