ראש האופוזיציה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו מקיים בימים האחרונים דיונים ארוכים אל תוך הלילה במצודת זאב, מטה הבחירות המרכזי של הליכוד, בניסיון לגבש את הקמפיין לקראת הבחירות הקרובות. המטרה: לשבור את התיקו המתמשך בין הגושים. מבחינת נתניהו מדובר במערכת בחירות גורלית, אולי אפילו הניסיון האחרון שלו להשיב לעצמו את השלטון ולהקים ממשלה. איך ייראה הקמפיין, ובמה יהיה שונה מקודמיו? אלה הנקודות העיקריות.

התמקדות במעוזים

מאז בחירות 2015 מיקד נתניהו את הקמפיינים שלו ברשתות החברתיות והמריץ את הבוחרים להגיע לקלפי בעיקר באמצעות סרטוני רשת שנויים במחלוקת, תעמולה ששטפה את אתרי האינטרנט ומסרים חדים בשפה פשוטה. הקמפיינים שניהל חולקו לפי פרקים: פוליטי, מדיני ומשפטי, כשהמטרה הייתה להכתיב את סדר היום ולשמור עליו.
בבחירות הקודמות, בעצת חברי כנסת מהמפלגה שהיו שותפים לקמפיין, חזר נתניהו לשטח והחליט לקיים שורה ארוכה של כנסים פוליטיים המוניים. זה נעשה באופן אינטנסיבי: מספר כנסים ביום, בלוח זמנים צפוף. אלא שהפעם נראה שקמפיין הליכוד לוקח כיוון חדש. הוא צפוי להתמקד בערים ספציפיות שנחשבות למעוזי ליכוד מובהקים – אך התושבים שם נשארו בבתים ונמנעו מהצבעה בבחירות קודמות. בכל פעם יבקר נתניהו בעיר אחרת, יערוך מפגשים עם אנשי המפתח בעיר ויקווה להגיע למעגלים גדולים ככל שניתן. ההתמקדות תהיה בערים כמו בת ים, אשדוד, אשקלון ובאר שבע, שבהן נרשמה ירידה בתמיכה בליכוד ביחס לכנסת ה-23 כתוצאה מירידה באחוז ההצבעה, ערי הפיתוח, שם אחוזי ההצבעה היו נמוכים מאוד, ואף שכונות בדרום תל־אביב.
2 צפייה בגלריה
יו"ר האופוזיציה נתניהו בביקור בחוף הים ראשון לציון
יו"ר האופוזיציה נתניהו בביקור בחוף הים ראשון לציון
חזר לשטח, ומסייר ברחבי הארץ. נתניהו בביקור בחוף הים ראשון לציון, השבוע
(צילום: מאיר תורג'מן )

"ביביבוס" במקום במות

האטרקציה של הקמפיין המתוכנן יהיה אוטובוס ממותג או משאית גדולה, שאיתם יסייר נתניהו בכל רחבי הארץ ויינסה לעורר את מערכת הבחירות. נתניהו הגדיר את המלחמה בשאננות כיעד מרכזי בקמפיין הנוכחי, והוא סבור שזה המרכיב שיספק את שובר השיוויון ויעביר את הגוש מעל 61 מנדטים. זאת כלקח מהבחירות האחרונות, שבהן עשרות אלפי מצביעי ליכוד נשארו בבית ולא הגיעו להצביע. במפלגה סבורים כי הגעתו של נתניהו לערים שונות בכלי תחבורה ממותג, כשהוא מסתובב במרכזים ונפגש פנים אל פנים עם אזרחים, עשויה לייצר אפקט חיובי ולהביא את ההתעוררות הרצויה.

מנהלים חדשים בשטח

צעד נוסף שצפוי לערוך נתניהו – ומעורר כבר עכשיו תסיסה, הוא שינוי יסודי במערך שינהל את הקמפיין ואת יום הבחירות עצמו. בעבר ניהלו את השטח, את התקציבים ואת הסניפים חברי רשימת הליכוד, פוליטיקאים מכהנים כמו ישראל כץ, מירי רגב, יואב גלנט ואלי כהן. הפעם הפקיד נתניהו את ניהול השטח בידי יוסי שלי, שגריר ישראל לשעבר בברזיל. בליכוד יש מי שטוענים שמדובר בהחלטה מוטעית של נתניהו ואף צופים קשיים משמעותיים בהתנהלות מול סניפי המפלגה והזרמת התקציבים לראשיהם בשטח.
בקרב המתפקדים כבר הופצו הודעות אנונימיות נגד המינוי: "שוב נתניהו נתן לחתול לשמור על השמנת ומינה את יוסי שלי, האיש שהורחק מתפקידים ציבוריים והושעה". בהמשך אף צוטט דוח שכלל טענות נגד תפקודו של שלי בעת שהיה מנכ"ל החברה למשק וכלכלה, שהוכן על ידי מבקר הפנים שלה.
אבל לא רק מטה השטח וסביבת הקמפיין נוקו מפוליטיקאים, למעט יריב לוין, שנחשב מקורב לנתניהו ואף מייעץ לו עד היום. גם בוועדת הבחירות כבר אין פוליטיקאים מוכרים ויש נציג מטעמו: את מקומו של דוד ביטן, שהיה נציג הליכוד בוועדה, תפס עורך הדין אילן בומבך, שייצג מעתה את נתניהו ואת הליכוד. גורמים פוליטיים אומרים כי לאחר הפריימריז האחרונים נוצרו לא מעט משקעים בתוך המפלגה בין נתניהו לחלק מהפוליטיקאים, ולכן הוא כנראה מעדיף להשאיר את העבודה לגורמים מקצועיים מטעמו.
ביטן טוען שלא הוחלף בוועדה וכי הוא זה שביקש להתפטר ממנה. ״לשיטה החדשה אין ערובה להצלחה. ההיפך", הוא אומר. "הליכוד צריך את השטח, אחרת לא ננצח. כשאני וכץ ניהלנו את הבחירות קיבלנו 36 מנדטים. הלשכה של נתניהו ממשיכה בכתרים לעצמה והעברת תדרוכים לא נכונים. שיעשו את העבודה שבשבילה הם מקבלים כספים מהליכוד במקום לתדרך ולשקר״.
עוד לדברי ביטן, ״על מנת שהימין יגיע ל-61 הליכוד צריך להיות 36 מנדטים. כל הניסויים האלה של מקורבי נתניהו ופגיעה בליכוד רק עושים נזק כשיש מתכון בטוח״.
2 צפייה בגלריה
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'
נתניהו מפעיל לחץ על השניים להתאחד כדי לחזק את גוש הימין. בן גביר וסמוטריץ'
(צילום: עמית שאבי, הדר יואביאן)

לחבר בין סמוטריץ' לבן גביר

בדיונים הפנימיים בליכוד מתייחסים לבן גביר כאל מלכוד 99. מצד אחד, מאמינים שם ביכולתו להעלות את אחוזי ההצבעה בימין ואת סיכויי הגוש להגיע ל-61. לכן, נתניהו מתכוון כנראה בשלב זה להפעיל לחץ על חיבור בינו לבין בצלאל סמוטריץ'. מה יקרה אחר כך? בליכוד ישקלו אם לחזקו – מתוך הבנה שייקח מהם כנראה מנדטים אך יחזק את הגוש, או לדאוג קודם כל לאינטרס של המפלגה. האסטרטגיה הסופית בנושא עדיין לא התגבשה.