תקופת החגים יכולה להיות שמחה, מאושרת ומשפחתית, אולם עבור נשים וילדים המתמודדים עם אלימות במשפחה היא עלולה להיות תקופה קשה, טראומטית ומסכנת חיים. נוסף על הבידודים שבהם מצויות משפחות רבות בישראל, החגים השנה יצאו כולם באמצע השבוע. המשמעות - נשים וילדים המתמודדים עם אלימות במשפחה יאלצו להעביר את תקופת החגים שבועות על גבי שבועות בבתים עם מי שפוגע בהם.
תקופת הקורונה, ובעיקר תקופות הסגרים, גרמו לעלייה של מאות אחוזים בפניות על אלימות במשפחה. בדיוק שנה חלפה מאז ניסיון הרצח של שירה איסקוב בערב ראש השנה על ידי בן זוגה לשעבר אביעד משה, וקיים חשש מבוסס מזינוק עתידי בפניות ודיווחים על אלימות במשפחה בתקופת החגים.
2 צפייה בגלריה
החגים באמצע השבוע. המשמעות - נשים וילדים יאלצו להעביר את תקופת החגים לצד הפוגע
החגים באמצע השבוע. המשמעות - נשים וילדים יאלצו להעביר את תקופת החגים לצד הפוגע
החגים באמצע השבוע. המשמעות - נשים וילדים יאלצו להעביר את תקופת החגים לצד הפוגע
(צילום: shutterstock)
לדברי ורדית דנציגר, מנכ"לית עמותת ל.א לאלימות נגד נשים, "בתקופת החגים ישנה עלייה בפניות לקבלת עזרה, ובמיוחד השנה, כשהחגים חלים כולם באמצע השבוע, ועדיין קיים החשש לאי-יציבות התא המשפחתי, עקב הקורונה והשלכותיה".
"ברגע שהוציאו אותו לחל"ת הוא השתגע, כאילו הגבירו את הווליום של כל מה שאי פעם הכעיס אותו, והכל יוצא עליי ועל הילדים", מספרת אם לתינוק, נפגעת אלימות במשפחה. אישה אחרת סיפרה: "בעבר בשביל לעבור את החגים בשלום הייתי יוצאת עם הילדים בבוקר וחוזרת הביתה רק כשהם עייפים, רק שלא יטריפו אותו. השנה כולם יהיו בבית, ולא יהיה לי לאן לצאת ובטוח שהוא לא יהיה מסוגל לסבול את זה. מפחדת מהרגע שיתפרץ עליי ועל הילדים".
2 צפייה בגלריה
שירה איסקוב בהכרעת הדין לאביעד משה במחוזי ב"ש
שירה איסקוב בהכרעת הדין לאביעד משה במחוזי ב"ש
שנה לניסיון הרצח של איסקוב שאירע בערב ראש השנה
(צילום: חיים הורנשטיין)
בתקופת הקורונה כמות השיחות לקו החירום של עמותת ל.א לאלימות נגד נשים עלה בכ-300% בממוצע, מהתקופה שלפני המגפה. לדברי גילי שגיא, מנהלת קו החירום בעמותה בקיץ ישנה ירידה מסוימת בכמות הפניות, שמאופיינת לימי החופש הגדול, זמן חופשות מעבודה, בילויים עם הילדים, הכנות לקראת החזרה לבתי ספר, בישולים לחג, קניית מתנות ועוד.
"אין זמן למריבות", אומרת שגיא. "אבל כבר בראש השנה ובמהלך חגי תשרי אנו מוצפים בפניות. השהייה ביחד בבית, אווירת המשפחתיות, יוצרת לחץ ותחושה שאין לאן לברוח ומכאן המרחק לאלימות, השפלות, ביזוי, קללות ומתחים בבית - קצר מאוד".
לדבריה, מעגל הפונים לקו החירום בתקופת החגים הוא לא רק מהנשים החוות אלימות עצמן, אלא גם מהמעגל הקרוב אליהן. "אימהות, שכנים, חברות, אפילו מנהלות כוח-אדם בחברות, שמתקשרות שראו, שמעו או נראה להן שהאישה אותה הן מכירות חווה אלימות, מתנהגת מוזר, בורחת ממבט בעיניים, והן מבקשות לדעת כיצד אפשר לסייע להן".
העובדת הסוציאלית נעם טופל, מנהלת תחום חינוך והסברה בעמותת ל.א לאלימות נגד נשים, מספרת מחוויותיהן של נשים המגיעות למקלטים לנשים מוכות של העמותה. "הנשים מתארות בלבול רב, במיוחד בתקופת החגים, היות וכלפי חוץ חיי המשפחה שלהן נראים 'מושלמים' ובפועל הן חוות אלימות קשה, השפלות וכאב", היא אומרת.
טופל מצטטת מדבריה של אישה נפגעת אלימות, דור שני, מאביה כילדה וכיום מבעלה: "ישבנו בארוחת החג וראיתי את המבט שלו משתנה. אני לא יודעת מה עשיתי, אבל ידעתי שבבית אני כבר אשלם. אף אחד בשולחן לא ראה את זה חוץ ממני, כולם חושבים שהוא הבעל המושלם".
במקרה שאישה בסביבתכם נמצאת במערכת יחסים אלימה, הפנו אותה או התקשרו בעצמכם לקו החירום של משרד הרווחה בטלפון 118 או 077-9208560. המוקד מאויש במשך 24 שעות ביממה ומעניק שירות בעברית, ערבית, רוסית ואמהרית. ניתן לפנות גם לקו החירום של עמותת ל.א לאלימות נגד נשים, שפועל 24 שעות ביממה בטלפון 6724*