שר התרבות והספורט חילי טרופר (כחול לבן) התייחס לפשרה שהושגה עם מפלגות מרצ ורע"מ בנוגע לחוק האזרחות שנפל ואמר: "אנחנו לא אנשים אטומים. בסוף בחרנו בביטחון". בריאיון באולפן ynet הבוקר (רביעי) הוא תקף את התנהלות האופוזיציה שהביאה להפלת החוק וציין כי אינו נבוך מהפסד פוליטי. "הרבה יותר מביך להסביר הפסד ערכי ולהגיד לאזרחי ישראל - 'תדעו אני פוגע בכם, לא בממשלה'. הרי הממשלה לא נפלה, אלא החוק".
טרופר טען כי מאז שהוקמה ממשלת השינוי מאושרים מדי לילה עשרות חוקים. הלילה למשל אושר חוק הפיצול המאפשר לארבעה חברי כנסת להתפצל מסיעתם, גם אם אינם מהווים שליש מהסיעה. כמו כן אושרה הרחבת החוק הנורבגי ודחיית מועד אישור התקציב. לדבריו, "סוף סוף יש פה ממשלה מתפקדת, חוקים שהיו תקועים שנים פתאום משתחררים, גם בעולם המינויים - כאלו שרציתי לפני שנה בעולם התרבות והספורט היו תקועים, וישיבת ממשלה אחת שיחררה אותם".
5 צפייה בגלריה
חילי טרופר
חילי טרופר
"הליכוד נגד שב"כ, לא נגדנו". חילי טרופר
(צילום: הדר יואביאן)
"יש דברים שהאופוזיציה מתנגדת, זה תפקידם, אבל ברגע שהיא הופכת אופוזיציה למדינה ולא לממשלה -  זה מדאיג", הסביר, "אם אתה מצביע נגד חוק האזרחות, חוק ש-17 שנים היית בעדו, שמערכת הביטחון ושב"כ חושבים שהוא נכון ביטחונית לישראל, אתה לא מצביע נגד הממשלה".
- אתה יושב בקואליציה עם אנשים שנמנעו בחוק הזה "יש לי ביקורת על כל מי שהצביע נגד החוק הזה, אבל מי שהפיל את החוק הזה אלה אנשי הליכוד. כשאני רואה חוק אני לא עושה רק שיקולים פוליטיים צרים, אלא שואל מה טובת המדינה. לפעמים אופוזיציה מצביעה על חוקים גם אם היא חושבת שהם נכונים רק כי זה נגד הממשלה, השאלה אם זה מגיע לאזורים ביטחוניים - ככה נוהגים? גם אופוזיציות אחרות בעבר הצביעו בעד החוק הזה".
5 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"לחוק הפיצול? ראיתי טובים ממנו". אמש בכנסת
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אתמול באירוע בשגרירות ארה"ב בירושלים כינה ראש הממשלה נפתלי בנט את הקואליציה "המגוונת בהיסטוריה של ישראל", טרופר ציין כי גם מבחינת המחלוקות בתוך הקואליציה והממשלה לא מדובר בדבר תקדימי. "היו הרבה קואליציות בעבר שבתוכן היו בנקודות קצה מחלוקות. הייתי מעדיף שיבלעו את הצפרדע ויכילו את האפשרויות, בסוף מרצ וחלק מרע"מ הכילו את הצפרדע הזו, הלא פשוטה עבורם – כך צריך לנהל ממשלה", אמר.
הוא חזר לטעון נגד הליכוד: "תמיד ידעה הקואליציה, בוודאי בעניינים ביטחוניים, להישען גם על אופוזיציה אחראית, עד שהגיע נתניהו והליכוד והחליטו שלא משנה מה עולה, גם אם זה פוגע בביטחון ישראל, הם יצביעו נגד. זו לא פגיעה בממשלה, זו פגיעה בביטחון האזרחים".
- הוא לא חוק ביטחוני, הוא חוק גזעני, המשמעות שלו רק דמוגרפית "אנחנו במדינה יהודית ולכן זה לא חוק גזעני".
5 צפייה בגלריה
בנט וחברי הקואלציה במליאה
בנט וחברי הקואלציה במליאה
"הייתה נכונות של שקד להתפשר כדי לאפשר למרצ להצביע"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- אין לך בעיה שבחור מטייבה יתחתן עם אוקראינית, אבל יש לך בעיה שיתחתן עם פלסטינית "זה חוק מאוד ספציפי, הוא חוק ביטחוני, שב"כ לא גורם גזעני, כשהוא מציג דו"חות בוועדת חוץ וביטחון כולל לאלו באופוזיציה ומראה במספרים מה הסכנה הביטחונית, אני רואה סכנה ביטחונית ולא עניין גזעני - אני רואה עניין בטחוני. כששב"כ אומר שזה פוגע בביטחון ישראל, הקואליציה והממשלה האחראית הלכו איתו, מי שהלך נגד השב"כ הם אנשי הליכוד, לא אנחנו".
- נכון שמרצ בסוף הצביעו עם הקואליציה, אבל הם הביעו התנגדות מפורשת מעל כל במה "הייתה נכונות של שקד לפשרות מסוימות כדי לאפשר להם להצביע, הנכונות לאפשר למקרים הומניטריים להיפתר, בסוף אנחנו לא אנשים אטומים אבל מדינת ישראל מדינה מורכבת מבחינה ביטחונית ואני לא חי בלה לה לנד, בתוך המורכבות הזו בחרנו בצד של ביטחון ישראל".
על חוק הפיצול אמר טרופר כי "פגש חוקים טובים ממנו", עם זאת ציין כי "יש משמעת קואליציונית ואני מכבד אותה, אני חושב שבסוף יש הבדל בין חוקים כאלה ואחרים שאפשר לריב עליהם בצדק לבין חוקים שנוגעים בביטחון". הוא הבהיר כי לא ציפה שהליכוד יצביע יחד איתם בחוק הספציפי: "זה משחק פוליטי הגיוני".

5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
"17 שנים לא הביא חוק ושבועיים לפני ממציא חוק חדש, זה לא רציני"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
- כל הזמן אמרתם שנתניהו משתמש בביטחון, זה מה שאתם עושים "אז השב"כ המציא סיפור?"
- האופוזיציה הציעה לכם חוק יותר רחב, יותר מכיל "17 שנים נתניהו לא הביא שום חוק ושבועיים לפני הארכת השעה הזו ממציא חוק חדש, כשברור גם לך שלחוק חדש לוקח חודשים לעבור, זה דבר מורכב, לכן זה לא רציני. הדבר הנכון היה לעשות הארכת שעה למנוע סכנה ביטחונית ולטפל בכל מה שצריך, דברים הומניטריים ואחרים. אני לא חושב שזה חוק מושלם, אבל כרגע פג תוקפו, ואנשים שאומרים כמה אנחנו מסוכנים, מתגלים כמסוכנים יותר מאיתנו. בסוף זו פוליטיקה קטנה".
הוא נשאל האם דחיית מועד אישור התקציב אינה "פוליטיקה קטנה" כלשונו והשיב: "אנחנו האחרונים שחשודים ברצון לדחות את זה. על פי בקשת אנשי האוצר, הם לא יספיקו במציאות המורכבת של היום להיערך לתקציב דו-שנתי. נורא מסובך, לא חושב שמישהו פה רוצה לדחות את זה. רוצים להביא תקציב דו-שנתי ולייצב את ישראל אחרי שלוש שנים בלי תקציב".
5 צפייה בגלריה
ניו יורק ארצות הברית ארה"ב תו דרכון ירוק אפליקציה
ניו יורק ארצות הברית ארה"ב תו דרכון ירוק אפליקציה
טרופר מתנגד להשבת התו הירוק. "רק בצוק העיתים"
(צילום: AP)
קבינט הקורונה, שבעבר טרופר היה חבר בו, התכנס אמש אך לא קיבל החלטות בשל ההצבעות המתמשכות בכנסת. "באופן עקרוני המציאות מורכבת, מול המגפה הזו אין פתרון. בתוך הדבר הזה אתה מנסה לחפש את האיזון הנכון, כרגע צריך להימנע מהגבלות לדעתי, אני מסתכל על העולמות שלי - תרבות וספורט - שחטפו מכה איומה בשנה הזו, ואני חושב שצריך לעשות הכל כדי למנוע סגירה נוספת שלהם, זו יכולה להיות עבורם מכה אחת יותר מדי".
הוא ציין כי גם את מדיניות התו הירוק היה מחזיר "רק בצוק העיתים". "יש לזה השלכות, גם כלכליות. אני לא חושב שהגענו לרגע הזה שנדרשות בכלל הגבלות, לדעתי הן צריכות להיות בעיקר בנתב"ג. גם אם התו הירוק יחזור הוא צריך להיות שונה, בלי הגבלות של בפנים, קפסולות וכרטיסים מראש וכו', אלא רק מתחם שמוגדר למחוסנים ומחלימים. זה החבר'ה שחזרו אחרונים ויהיו הראשונים להיסגר, לכן לדעתי צריכים להיות עם יד רועדת לפני שאנו מורידים את השאלטר על העולם הזה".
אתמול עוד לפני כינוס הקבינט הודיעו טרופר ושר הבריאות ניצן הורוביץ כי סיכמו שבישיבת הקבינט לא יוטלו הגבלות על ההתקהלויות באולמות התרבות ומגרשי הספורט. "אין סיבה כרגע", ציין טרופר. "אני מסתכל על עקומת החולים הקשים, הייתי בממשלה הקודמת ראינו גלים לגמרי אחרים שמעתי מנהלי בתי חולים שמדברים על סכנת קריסה היום לא מדברים על זה. לא צריך להיות שאננים ולא לחכות עד אז כדי להתחיל עם פעולות, אבל אם נתמקד בעידוד מסכות ועידוד חיסונים, וסגירת הפריצות בנתב"ג, אלה המהלכים שניתן להסתפק בהם לעת עתה".