דבריה של חברת הכנסת מירי רגב בריאיון ל"7 ימים שיפורסם במלואו מחר ב"ידיעות אחרונות", מעוררים סערה בליכוד וברשתות החברתיות. רגב דיברה על כך ש"הליכודניקים המזרחים בחרו לאורך זמן באנשים בצבע הלבן להוביל אותם. ביום שאחרי נתניהו, הם יצרכו לעשות חשבון נפש". באולפן ynet התראיינה ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, והביעה הסתייגות מהאמירה.
הליכודניקים בחרו באנשים בצבע לבן? "אני כל כך רחוקה מהשקפת העולם הזאת. אנסה להסביר כי זה קצת מבלבל ואני מבינה את הבלבול. אנשים כמוני, לפחות, מדברים המון על ישראל השנייה ועל ישראל הראשונה, על תהליכים, על מגמות חברתיות שקיימות ושזקוקות לשיפור ורפורמה, אבל זה לא פוליטיקה של זהויות.
"כשאני יודעת שחבר'ה מהפריפריה לא מתקבלים, נניח, ל-8200, אז אני מזהה פה מגמה חברתית ואוכלוסייה חלשה יותר שצריך לקדם. אבל אני לעולם לא אבחר את אנשי המקצוע או אתן ציונים, בין אם זה רה"מ שלי או המנתח שלי או או הקופאי שלי, על בסיס מגדר או צבע. זה פוליטיקת זהויות".
זה פוליטיקת זהויות ואת לא אוהבת את זה? "לא. אני יותר מרטין לותר קינג. ליברליזם אמיתי עבורי הוא לא רואה צבע והוא לא רואה דת והוא לא רואה מגדר".
אבל הרי אם מישהו היה אומר דבר כזה על אדם בצבע שחור, היינו אומרים שזה צעד גזעני, זה לא גזענות מה שאמרה מירי רגב? "לא. כמו שהאפרו-אמריקאים בארה"ב יכולים לומר דברים על הלבנים בארה"ב - בדרך כלל החלש או המוחלש, כמו שהשמאל אוהב לקרוא לזה, יכול לומר על ההגמוניה דברים שההגמוניה לא יכולה לומר בחזרה.
"נאמתי לפני כמה זמן במליאה ובדקתי את שמות המשפחה של שופטים בישראל, מוקדי כוח. לא אחד, לא שניים, היו לנו כמעט 70 שרובם מגיעים מארצות ממוצא אירופי. זה למשל כן מעניין אותי כי מראה מגמה מוחלטת, על מוקדי כוח, על יכולות אקדמיות, על ניידות חברתית. אבל לומר שאני אבחר ראש ממשלה כי היא אישה או כי היא מזרחית?".
ואת אומרת שהאמירה הזאת של ח"כ רגב בעצם מחזקת את עניין העדר והשבטיות, מה שאת רוצה להתרחק ממנו? "לא, לא. אני חושבת שזה מגניב לחלוטין שהיא רוצה לרוץ. אני חושבת שזה היופי בליכוד, תנועה דמוקרטית מאוד".
את חושבת שהיא יכולה להיות יו"ר המפלגה, תתמכי בה בעידן שאחרי נתניהו? "אני לא יודעת אם אתמוך בה, יש לי המון אנשים שאני אוהבת בליכוד, היא כלולה בהם בהחלט. יש גם את יריב לוין האשכנזי ואת אמיר אוחנה הגיי המרוקאי, יש המון אנשים שאני רואה בצמרת. אני חושבת שזה מגניב שהיא רוצה לרוץ, זה יפה, אני מאוד אוהבת את מירי, אני חושבת שהיא אשת עשייה מצוינת. הייתי מוותרת על האמירה של שחור או לבן בהקשר הזה, זה לא משקף את התחושה שלי, אבל רוצי מירי, רוצי. אישה חזקה ומאוד מנוסה ומרשימה בעיניי".
אם כבר עניינים פנים ליכודיים, הרי אם רה"מ לשעבר נתניהו היה עדיין כל כך חזק ועוצמתי, לא הייתה כל כך נחפזת השרה לשעבר רגב לרוץ ולהגיד את הדברים האלה, זה לא מעיד על ערעור מעמדו? "לא. אני בשטח ימים ולילות, אני מכירה את הליכוד היום הרבה יותר טוב מאשר שהכרתי אותו כשסיקרתי אותו מבחוץ. ההיצמדות והגעגוע והכמיהה לנתניהו שיחזור גדולים מאי פעם ואני מאמינה שכשיהיו פריימריז אתם תראו את זה".

רגב: אם ימשיכו לבחור מנהיגים עם DNA לבן יקום ליכוד אחר

"אני מתכוונת להוביל את האליטה המזרחית", אמרה רגב בריאיון ל"7 ימים". "הליכודניקים יצטרכו לבחור יותר אנשים במעמד ביניים ובמוצא שמייצגים אותם. כי אם, ותקשיב למה שאני אומרת לך, אם הליכודניקים ימשיכו לבחור מנהיגים עם DNA לבן, יקום ליכוד אחר. ליכוד מזרחי אמיתי שייתן ביטוי לקול המזרחי שהודר משך שנים, שצריך לעשות איתו תיקון מעמדי.
ואת תהיי שם? בליכוד האחר? "אני אהיה שם. אני אהיה בליכוד שיעשה את השינויים האמיתיים. אם הליכודניקים יאפשרו לי להתקדם במערך הזה וכבר אנחנו רואים שכן, כי שברתי הרבה מאוד תקרות זכוכית. אני לא עוזבת את הבית, לכן גם לא הלכתי להסתדרות (הכוונה לפרסומים לפיהם היא מתכוונת להתמודד על תפקיד יו"ר ההסתדרות ‑ ר"ג). אני חושבת שהליכוד כן יכול להיראות ככה. אני חושבת שהליכודניקים מבינים שהגיע הזמן שלא אותו די־אן־איי הוא זה שיוביל אותם, הוא זה שינהיג אותם. אני חושבת שיש אנשים מזרחים מצוינים בתוך הליכוד, שיכולים בהחלט לעמוד בראש הנהגת הליכוד. השינוי האמיתי יגיע כשיהיה ראש ממשלה מזרחי".
הריאיון המלא יתפרסם מחר ב"ידיעות אחרונות"