הדיווח על אדם שנדבק בעכברת בעקבות רחצה בגן השלושה (הסחנה) לא ממש הפריע למאות בני אדם להעביר את היום (שישי) בבילוי באתר המים הפופולרי שבעמק המעיינות. "אחרי שעברנו את הקורונה, שנהיה מוטרדים ממישהו אחד שחלה בעכברת?", תהה נועם ניסים שהגיע למקום עם כל משפחתו מבית שאן הסמוכה.
בבוקר עדכן משרד הבריאות על שני מקרים של חולי עכברת, וכי לאחר חקירה אפידמיולוגית התגלה כי אחד ביקר בתחילת חודש יוני בנחל הזאכי והשני ביקר בסחנה. עוד נמסר כי עד כה, מתחילת השנה דווחו שלושה מקרים של תחלואה בעכברת הקשורה לחשיפה למקורות מים בצפון הארץ.
3 צפייה בגלריה
סחנה - גן השלושה
סחנה - גן השלושה
"לא חוששים, נהנים ומבלים". נופשים בסחנה, היום
(צילום: איתן גליקמן )
"לא מוטרדים, לא חוששים, נהנים ומבלים", הוסיף ניסים. "ביום החם הזה ששורר פה, כיף להיות במים הנקיים". "לא יודעת מה אמרו בחדשות, עכברת או לא, אנחנו כאן נהנים, לא ממש מוטרדים ולא חוששים בכלל", אמרה רחל ניזרי מעפולה.
גם משה חתואל לא ממש מוטרד ממחלת העכברת: "אז אמרו שיש עכברת, מי מוטרד בכלל?", תהה. "מתקלחים לפני ואחרי הכניסה למים, הכל פה נקי", הוא אומר ומצביע על הבריכות הצלולות: "תראה בבקשה את המים, נקיים ממש".
קובי גרינר הגיע עם המשפחה מיבנה: "אנשים שמעו על העכברת, אבל כולם כולל כולם נכנסים למים, נהנים ולא ממש חוששים. אם היה מסוכן, הרי שהמקום היה נסגר, וזה לא המצב. המים נקיים פה מאוד, לדעתי אין שום מקום לדאגה, כיף פה ממש".
3 צפייה בגלריה
סחנה - גן השלושה
סחנה - גן השלושה
"אפשר לבלות כאן בלי לחשוש". הכניסה לסחנה, היום
(צילום: איתן גליקמן )
הוד אופיר, שהגיע עם חבריו לבלות במקום, ציין כי "מי הסחנה ממש זכים. אין שום חשש. אנחנו נכנסים למים פה כמדי יום שישי טרם השבת, ונהנים מאוד ממים צלולים ונקיים. אנחנו לא מוטרדים בכלל". לדבריו, "שמענו שהיה רק מקרה אחד, ויש פה כל שבוע אלפי אנשים. הסטטיסטיקה לטובתנו".
למרות העדכון הרשמי לציבור שהפיץ משרד הבריאות, מנהל הגן הלאומי גן השלושה (הסחנה) יהודה כרמי סבור כי נפלה טעות. "אין שום בעיה, המים אצלנו צלולים מאוד, אין שום חשש", אמר. "עשינו בדיקות נוספות והמים נקיים. נפלה טעות כי אצלנו אין שום עכברת, ואנחנו דואגים שהטעות תתוקן. אפשר לבלות כאן בלי חשש".
בהמשך לדיווח של משרד הבריאות, מהנהלת גן השלושה (הסחנה) נמסר: "הגן פתוח כרגיל לטובת השוחים הרבים. בכל שבוע ושבוע מתקיימות בגן כסדרן בדיקות של איכות המים, והתוצאות - מצוינות. הציבור מוזמן להמשיך ולהביע אמון בגן השלושה ולהגיע בהמוניו".
3 צפייה בגלריה
נחל הזאכי
נחל הזאכי
גם שם מטייל אחד נדבק בעכברת. הכניסה לנחל הזאכי, ארכיון
(צילום: אביהו שפירא)
מוקדם יותר השבוע דיווחו משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה על תוצאות חריגות בדיגום מים שבוצע לבחינת מצב הזיהום בנחלים מסוימים בצפון הארץ, ולפיכך הודיעו למטיילים ולרשויות המקומיות כי הכניסה לנחלים הבאים עלולה להיות מסוכנת: שניר (חצבאני), אל על (מפל שחור), ירדן, זאכי, צלמון וכזיב.
ד"ר נדב שורק, מנהל המעבדה למחלות מתפרצות בבית החולים הציבורי אסותא אשדוד, הסביר על מחלת העכברת: "המחלה נגרמת על ידי חיידק לפטוספירה, ומועברת בדרך כלל דרך הפרשות של בעלי חיים. מגוון התסמינים רחב, והאבחון המעבדתי מתבסס בעיקר על בדיקת נוגדנים שמצביעים על חשיפה ומחלה.
"מכיוון שהגורם הוא חיידק, טיפול אנטיביוטי נכון ובזמן מונע סיבוכים אפשריים ומיותרים. המחלה יכולה להחמיר ולגרום לאי ספיקת כליות, פגיעה בכבד, דלקת קרום המוח ולהפלה אצל נשים בהיריון".
לאורך השנים האחרונות התגלו כמה מקרים של התפרצות עכברת בנחלי הצפון. ב-2020 דווח על כ-50 מקרים של מאומתים או חשודים שחלו בעכברת. בעקבות כך הומלץ אז למתרחצים להימנע מכניסה לנחלים באזור.
גם ב-2018 נרשמה התפרצות חריגה של המחלה בישראל. יותר מ-250 בני אדם נספרו אז כחשודים או כנדבקים במחלה.