בשלטון המקומי עומדים מאחורי התנגדותם למימון התיכונים והגנים בחינוך החרדי, על אף האיום ששיגר אחר הצהריים (שני) יו"ר ועדת הכספים ובכיר יהדות התורה משה גפני. בישיבת הסיעה אמר גפני, ברקע הבחירות לרשויות המקומיות בהמשך השנה: "מי שחתום על מסמך כזה - נבוא איתו חשבון".
"לא נסכים למהלך שימוטט את הרשויות בישראל בכל המגזרים", הבהירו בשלטון המקומי הערב. בהודעה מטעמם נמסר כי "פגיעה באיתנות הרשויות, משמעותה פגיעה באזרחי ישראל. כפי שהבהרנו, לא נאפשר פגיעה בסמכויות ובתקציבי הרשויות ואנחנו לא מתרגשים מאיומים כאלה ואחרים. נמשיך לפעול למען כלל אזרחי ישראל שטובתם עומדת לנגד עינינו".
3 צפייה בגלריה
ועדת הכספים
ועדת הכספים
גפני נגד ראשי הערים. "נבוא איתם חשבון"
(צילום: יואב דודקביץ')
3 צפייה בגלריה
 יאיר רביבו, חיים ביבס, רון חולדאי, מרים פיירברג, עינת קליש רותם, רוביק דנילוביץ', כרמל שאמה הכהן וז'קי לוי
 יאיר רביבו, חיים ביבס, רון חולדאי, מרים פיירברג, עינת קליש רותם, רוביק דנילוביץ', כרמל שאמה הכהן וז'קי לוי
חלק מראשי הערים שחתמו על המכתב. "חלקם התנצלו"
(צילום: ריאן פרויס, יריב כץ, יאיר שגיא, קובי קואנקס, יובל חן, עיריית רמת גן, שרון צור)
בהמשך לדבריו של גפני, הערב הודיעה סיעת יהדות התורה כי היא "מוחה בתוקף" על מכתב ראשי הערים שמסרבים לתקצב מוסדות חינוך חרדיים. "אנו מוחים בתקיפות ובחומרה רבה על מכתבם של 170 ראשי ערים שבו הודיעו לראש הממשלה, לשר החינוך ולשר האוצר, כי הם מסרבים לתקצב מוסדות חינוך חרדיים באופן שיוויוני. מדובר בהכרזה חסרת תקדים, הגובלת בגזענות ובחוסר שיוויון, כאילו הציבור החרדי לא זכאי, בדיוק כמו כל ציבור אחר, שילדיו יתוקצבו במסגרות החינוך השונות", מסרו.
ביהדות התורה טענו כי "אם היה נשלח מכתב כזה בנוגע לילדי הציבור האתיופי, הרוסי, או הערבי, הייתה קמה סערה רוחות גדולה, עם מחאות ציבוריות בכל מקום. אם זה היה קורה באמריקה, ראשי ערים אלו היו נדרשים להתפטר או לחזור בהם באופן מיידי ולהתנצל בפני הציבור כולו". חברי סיעת יהדות התורה ציינו כי חלק מראשי הערים חזרו בהם והודיעו כי "הטעו אותם". רבים מהם אף התקשרו לראשי יהדות התורה והביעו התנצלות על הדברים.
ביהדות התורה הסבירו את האיום של יו"ר ועדת הכספים בישיבת הסיעה מוקדם יותר, ואמרו כי התכוון לכך ש"הציבור יבוא איתם (עם ראשי הרשויות) חשבון". לפי הודעת המפלגה, "חלק גדול מראשי הערים שחתמו על המכתב נבחרו בעזרת קולותיהם של בני הציבור החרדי ברחבי הארץ, וכל מי מבין החותמים שלא יחזור או יודיע שאינו שותף למכתב הזה, שמשמעותו המשך האפליה נגד הציבור החרדי, כאילו ילדיו לא זקוקים לחינוך, הציבור יבוא איתו חשבון בבחירות לרשויות המקומיות, ונשקול את המשך השתתפותנו בפעולות לבחירתו מחדש".
3 צפייה בגלריה
אריה דרעי במליאת הכנסת
אריה דרעי במליאת הכנסת
"רבים מראשי הרשויות חזרו בהם מהחתימה". דרעי
(צילום: שלו שלום)
בצהריים השמיע גפני דברים חריפים ביותר נגד ראשי הרשויות ואמר כי "זו תעודת עניות גדולה לכל מי שחתום עליו, ותעודת שבח לאלו שלא חתמו". הוא הוסיף: "זה יהיה אצלנו נקודת בוחן לבחירות לרשויות המקומיות. אנחנו נדע שנותנים לנו סטירה כזאת מצלצלת לא נגיש את הלחי השנייה. מי שחתום על מסמך כזה, שהוא חמור מכל בחינה אפשרית, אנחנו נבוא איתו חשבון".
"כולם יודעים שהבינוי של החינוך החרדי הרבה פחות טוב מאשר בחינוך הממלכתי. בניינים עומדים ליפול. הילדים האלה לא אזרחים שלכם? אתם לא צריכים לדאוג להם? ראש עיר זה אבא של כל העיר שלו, האחריות שלו היא על כולם", אמר. לדברי גפני, "כל השקעה שהוא משקיע, לא ביקשנו שישקיע במקום המדינה, אנחנו נצטרך לגרום למדינה להקציב אותנו בשוויוניות. כל ראש עיר שאומר שציבור חרדי הוא ציבור סוג ב', או בכלל שיש סוג א' וסוג ב', לא ראוי להיות ראש עיר".
גם יו"ר ש"ס, שר הפנים והבריאות אריה דרעי, התייחס למכתב ששיגרו כ-170 ראשי רשויות לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החינוך יואב קיש ושר האוצר בצלאל סמוטריץ', ואמר: "לא יכול להיות הבדל בין חינוך ילד חרדי לכל ילד אחר במדינה, וזה מה שביקשנו בהסכמים הקואלציוניים". לדבריו, "הדרישה לשוויון אינה אמורה לפגוע בתקציב הרשויות ואני בהחלט בעד לשפות אותן. לצערי ניסוח המכתב שפורסם איננו נכון, ורבים מראשי הרשויות שהבינו את הדרישה חזרו בהם מהחתימה. חברי הכנסת שלנו יסבירו זאת לראשי הערים ואני משוכנע שכולם יסכימו ויפעלו למען השוויון בחינוך".
במכתב הבהירו ראשי הרשויות כי לא יסכימו לממן את החינוך הלא-רשמי במגזר החרדי מכספי התושבים. "לא נסכים להעדפת אוכלוסייה אחת על פני האחרת", ציינו. הרשויות תקפו את ההסכמים הקואליציוניים שנחתמו עם המפלגות החרדיות, המרחיבים את "חוק נהרי" - שנחקק בעבר חרף התנגדותן, וחייב אותן לסבסד את כיתות א'-ט' במגזר בהיקף של 75% - וכעת, עם החתימה על ההסכמים, מחייב אותן לתקצב גם את גני הילדים ובתי הספר התיכוניים.
על המכתב חתומים שורה של ראשי ערים, בהם גם כאלה שמזוהים עם הליכוד - כמו יו"ר השלטון המקומי וראש העיר מודיעין חיים ביבס, ראש העיר נתניה מרים פיירברג, ראש העיר דימונה בני ביטון, ראש העיר רמת גן כרמל שאמה הכהן, ראש העיר בית שאן ז'קי לוי, ראש העיר מעלה אדומים בני כשריאל, וראש העיר לוד יאיר רביבו.
בנוסף חתומים על המכתב, בין היתר, גם ראש העיר תל אביב-יפו רון חולדאי, ראש העיר חיפה עינת קליש רותם, ראש העיר באר שבע רוביק דנילוביץ' ועוד. מנגד, ראשי עיריות מערים חרדיות וערים מעורבות, כמו למשל עליזה בלוך מבית שמש ומשה ליאון מירושלים, לא חתמו על המכתב.