שנתיים בדיוק חלפו מאז האסון המסתורי בכלא הצבאי שהסתיים במותו של סרן ת', והוריו עדיין מחפשים תשובות. בצה"ל לא קבעו באופן סופי ורשמי מהי סיבת מותו של הקצין מהיחידה הטכנולוגית באגף המודיעין, שנמצא ללא רוח חיים במתקן הכליאה נווה צדק שבשרון.
בבית עלמין בצפון נערכה היום (שישי) אזכרתו של ת', כשפעם הראשונה יציינו הוריו את יום מותו כחלל צה"ל. הוא הוכר לאחרונה באופן חריג כחלל על ידי מערכת הביטחון, למרות שסיים את שירותו במהלך תקופת כליאתו. תא"ל י', מפקד יחידת 8200, צפוי להגיע. הוריו החליטו להותיר את קברו בבית העלמין האזרחי בו נטמן, ומלבד דגל ישראל קטן וסממן נוסף, הכרית על הקבר טרם הוחלפה לכרית צבאית. הם ידרשו לכתוב את נוסח המצבה בהתאם לממצאי דוח החקירה, שטרם נכתב.
בצבא אומרים כי לאחרונה נפגשו נציגי הפרקליטות הצבאית עם הוריו של ת' בנושא סיכום החקירה, וכעת נבחנות פעולות חקירה נוספות בתיאום עימם, בעיקר פתולוגיות. בצה"ל ציינו כי בחקירה הושקעו משאבים חסרי תקדים, כולל חוות דעת ממספר מומחים שונים. עוד נודע כי למרות שטרם ננקטו צעדים נגד מי מגורמי הכליאה מאחר שטרם נסגר התיק בפרקליטות, עדיין קיימת אפשרות ממשית לנקיטת צעדים אלו הגם שחלפו שנתיים מהמקרה.
4 צפייה בגלריה
אזכרתו של סרן ת' ז"ל
אזכרתו של סרן ת' ז"ל
שנתיים למותו. האזכרה, היום
(צילום: אביהו שפירא)
4 צפייה בגלריה
אזכרתו של סרן ת' ז"ל
אזכרתו של סרן ת' ז"ל
האזכרה לסרן ת'
(צילום: אביהו שפירא)
לפני שמת, הואשם ת' בעבירות ביטחוניות חמורות מאוד, ובמסגרת מגעים לעסקת טיעון עלתה האפשרות שיגזרו עליו תשע שנות מאסר בפועל. בצבא רמזו לאורך החקירה הארוכה שישנם סימנים לכך ששם קץ לחייו, אך הוריו עדיין לא קיבלו שום אישור לכך. למרות סיומה המעשי של חקירת היחידה לחקירות פנים בצה"ל, בסיוע יוצא דופן מיחידת להב של משטרת ישראל, התיק עדיין נחשב לפתוח בפרקליטות הצבאית.
ההורים השכולים לא מוותרים: אתמול פתחה משפחתו בקמפיין רשת שקורא לכל מי שיודע דבר מה על הסיבות האפשריות למותו של ת', או שוחח איתו בחודשים האחרונים לחייו, לגשת אליהם ולשתף אותם - גם אם באופן דיסקרטי.
היום, מעל קברו, אמר האב: "בלשון הצבאית של לפני שנה ושנתיים ת' האזרח נמצא מת בתאו בכלא צבאי הכי חדש בארץ. בלשון הצבאית של היום ת' החייל נפל בעת שירותו. בלשון שלנו איבדנו ילד בן 24 וחצי בטרם עת, כתוצאה מהתנהלות לא תקינה, ספק עבריינית, שהחלה בהתעמרות בנפש עדינה על ידי מעצר ממושך וניתוק חברתי והמשיכה בטיפול רפואי לא מובן ולא שקוף שפגע כנראה בגוף והסתיימה במוות בנסיבות לא טבעיות".
4 צפייה בגלריה
הוריו של סרן ת ז"ל
הוריו של סרן ת ז"ל
"אנחנו חיים מפירורים, רוצים לדעת מה קרה לבן שלנו". ההורים השכולים עם תמונתו של בנם, סרן ת'
(צילום: נחום סגל)
4 צפייה בגלריה
הכלא הצבאי "נווה צדק" בו נכלא ת'
הכלא הצבאי "נווה צדק" בו נכלא ת'
הכלא הצבאי שבו נכלא ומת ת'
(צילום: יואב זיתון)
האב חשף גם קטע ממכתב שכתבה למשפחה לאחרונה חיילת ששירתה בכלא הצבאי וניסתה לסייע לת'. היא שוחחה איתו מספר פעמים בתקופה בה היה כלוא, בזמן שצה"ל הסתיר את הפרשה לחלוטין מהציבור. רק לאחר חשיפת עיקרי הפרשה ב-ynet הותרו לפרסום חלקים מוגבלים ממנה. רוב הפרשה עדיין אסור לפרסום.
מכתבה רומז כי לא היה בהתנהגותו שום דבר חריג או סימן למה עתיד לבוא. "כמעט כל ערב הייתי מגיעה לתא שלו לבדוק מה שלומם", כתבה, "עם הזמן הוא כבר הכיר אותי והיינו מנהלים שיחות חולין מדי ערב. אני זוכרת שהוא תמיד חייך והיה נראה אופטימי. היה לו מין מבט בעיניים שלא משנה איפה הוא נמצא או מה הוא עובר, הוא חזק ושומר על האושר הפנימי בתוכו. אני זוכרת שהוא קרא הרבה עיתונים ופתר תשחצים, זה מאוד שימח אותו".
אחרי שת' עבר מכלא 6 לכלא 10, היא הספיקה לפגוש אותו רק פעם אחת: "קראו לכולם לספירה והשיחה שלנו נקטעה. הבטחתי לו שאשוב בעוד מספר ימים לראות מה שלומו אבל לצערי זה כבר לא קרה. בחלוף כשבוע, כשאני בבית בחופשת חג השבועות, קיבלתי את ההודעה הכואבת על מותו".

במכתב הסבירה החיילת מדוע לא כתבה להם לפני כן: "לאחר מותו ישר עלתה בי המחשבה ליצור עמכם קשר, אבל חשבתי שהמצב רגיש ועוד הייתי בצבא. גם בשנה שעברה חשבתי איך לכתוב לכם, אבל לא ידעתי איך. השנה החלטתי לכתוב כי אני בטוחה שיש ערך גדול לכל למה שתשמעו שקשור לתקופה האחרונה שלו".
"שתדעו שכל פעם שדיברתי איתו הוא היה מקסים, ראו לו בעיניים שהוא בן אדם טוב וכל פעם שהיו קשיים הוא עדיין חייך והיה בטוח שיהיה טוב", הוסיפה. " יש ערך גדול לכל מה שתשמעו מתקופתו האחרונה. אני חושבת עליו הרבה ועדיין קיימות לי שאלות רבות על מה קרה ולמה ואיך. מעומק הלב אני משתתפת בצערכם ובאובדן שלכם".
אמו של ת' אמרה אמש ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" כי "יש הסתרה רצינית ואף אחד לא מספר שום דבר, אז נראה שהשפיעו על אנשים לא לדבר. אנחנו יודעים שזה לא נגמר ואנחנו כל הזמן מנדנדים. הדוח עוד לא נכתב ומה שמטריד אותנו זה מה היה בימים האחרונים שלו. זה פשוט משגע אותנו, מה הוא אמר ומה אמרו לו, לא בהכרח בהקשר לסיבות שהגיע לכלא".
האב הוסיף: "הסיכוי שעדויות שנקבל ישפכו אור על הסיבה למוות הוא נמוך, אבל לא ניתן לדעת. במשך שנתיים אנחנו חיים מפירורים, דבר לא רשמי עד שלא נראה את דוח הפרקליטות הצבאית. ת' תרם ארבע שנים וחצי לביטחון המדינה, עשה דברים נפלאים ביחידותו ויעידו על כך תעודות ההוקרה שקיבל. מעולם לא ידענו מה עשה בשירותו, ולא שאלנו".
מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל מחויב לשמור על שלומם ובריאותם של משרתיו, וחוקר ומתחקר באופן מעמיק כל מוות של חייל, תוך השקעת מלוא המשאבים, כדי להגיע לחקר האמת ולהפיק את הלקחים הנדרשים. כך נעשה גם במקרה זה. בעקבות מעצרו של הקצין, מינה ראש אמ"ן ועדה לבחינת היבטים למיון מועמדים והיבטים נוספים הנוגעים לשירותו הצבאי של הקצין, שממצאיה הוצגו בפני המשפחה. לאחר מות הקצין, מינה ראש אכ"א ועדה שעסקה במערך הכליאה בצה"ל, וממצאיה יוצגו בפני המשפחה בעתיד הקרוב.
"במקביל, נערכה חקירה של היחידה לחקירות פנים לבירור נסיבות המוות. ממצאי החקירה נבחנו באופן חריג על ידי צוות מייעץ של משטרת ישראל, שמצא, שאין אינדיקציה לכך שמותו של הקצין נגרם כתוצאה ממעשה מכוון של גורם כלשהו. הפרקליטות הצבאית עמדה בקשר הדוק עם המשפחה, והגם שהחקירה טרם הסתיימה, הציגה בפניהם ממצאי חקירה רבים.
"לאחר בחינת כלל הממצאים, ובשים לב להמלצות הצוות המשטרתי, נמצא כי יש מקום לבחון עריכת פעולות חקירה נוספות, שלא ניתן להרחיב על טיבן מטעמים ברורים, בכפוף להסכמת משפחת הקצין. הפרקליטות הצבאית פנתה אל המשפחה לקבלת עמדתה. לשם כך, ובאופן חריג ולפנים משורת הדין, הועמדו לעיון המשפחה חומרי חקירה רבים, לרבות מסמכים רפואיים. לאחר שתתקבל עמדת המשפחה, ניתן יהיה להשלים את החקירה ולהציג את מלוא הממצאים בפניהם בשקיפות ובפתיחות".
פורסם לראשונה: 09:57, 19.05.23