הקואליציה הקפיאה את קידום המהפכה המשפטית ונאלצת להקים מחדש את הוועדה לבחירת שופטים במתכונת הקיימת - בלי השינוי שיאפשר לה למנות בעצמה שופטים לעליון - וכעת נראה שמתפתח קרב בתוך האופוזיציה, על מי ייצג אותה בוועדה. המחנה הממלכתי של בני גנץ רוצה לקדם מועמד משלו לוועדה, אבל ראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא הבוקר (יום ב') שלא לפצל את קולות חברי האופוזיציה - ודרש שכולם יתייצבו מאחורי המועמדת של יש עתיד, ח"כ קארין אלהרר.
2 צפייה בגלריה
  בני גנץ, יאיר לפיד
  בני גנץ, יאיר לפיד
לפיד וגנץ
(צילום: יואב דודקביץ')
"האופוזיציה לא יכולה שוב להרוס לעצמה. קורא לחבריי באופוזיציה לא לפצל את הקולות ולהתייצב מאחורי קארין אלהרר כנציגה שלנו בוועדה לבחירת שופטים. לא יעלה על הדעת שניתן ללוין ורוטמן מתנה כזו ונפצל את ההצבעה", מסר הבוקר לפיד. גנץ כאמור שוקל לקדם מועמד משלו, כשאחד השמות הבולטים הוא של ח"כ פנינה תמנו-שטה. מועמד נוסף שגנץ שוקל לקדם הוא ח"כ חילי טרופר.
כשלוש שעות לאחר ההודעה שפרסם לפיד תקף בחזרה גורם במחנה הממלכתי, והאשים: "לפיד מנסה לרתום את הסוסים לפני העגלה, ומסכן את המהלך הגדול שעבדנו עליו בבית הנשיא. לפי הסיכום שהתגבש, הקואליציה תעמיד מועמד אחד בלבד ותקיים את הבחירות במועדן ב-14.6. יו"ר הכנסת טרם הכריז על מועד הבחירות והמועד האחרון להגשת מועמדות כפי שנדרש בכדי להבטיח את הסיכומים, אבל ללפיד היה חשוב 'לגנוב סוסים' ולהכריז על מועמדת מטעמו ללא תיאום עם שאר חברי האופוזיציה. כל זאת כשקיום הבחירות ב-14.6 טרם הובטח".
לדברי הגורם במחנה הממלכתי, "זה גול עצמי מפואר למאמצים שאנו משקיעים במשך שבועות ופרס לקואליציה. ממליצים לו ולכולנו, לרכז את המאמצים בעת הזו בדבר החשוב - לדאוג שייקבע המועד, ולוודא שהקואליציה מעמידה מועמד אחד מטעמה כפי שסוכם, כך שנציגות האופוזיציה תובטח".
ברקע לקרב שמתפתח בתוך האופוזיציה על הנציג שלה בוועדה, ניצבת החלטתה המסתמנת של הקואליציה שלא לקטוע את המסורת הקיימת - ולפיה הכנסת בוחרת לוועדה נציג אחד מהקואליציה ונציג אחד מהאופוזיציה. ההצבעה החשאית על בחירת שני נציגי הכנסת צפויה באמצע חודש יוני. בקואליציה העבירו לאחרונה מסר ולפיו הם לא מתכוונים למנות שני נציגים מטעמם לוועדה - וישאירו את המצב הקיים על כנו. גם במפלגת העבודה רוצים לדם מועמדת משלהם, ח"כ אפרת רייטן.
2 צפייה בגלריה
מי יהיה נציג האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים? טרופר, אלהרר, תמנו-שטה ורייטן
מי יהיה נציג האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים? טרופר, אלהרר, תמנו-שטה ורייטן
מי יהיה נציג האופוזיציה בוועדה לבחירת שופטים? טרופר, אלהרר, תמנו-שטה ורייטן
(צילום: יריב כץ, עוז מועלם, קובי קואנקס, שלו שלום)
במקביל, המתיחות בין הצדדים בכל הנוגע לשיחות הפשרה על המהפכה המשפטית נמשכת. השיחות יתחדשו מחר בבית הנשיא במתכונת שונה מהרגיל - במקום בשיחות נפרדות הפעם כולם יישבו יחד (נציגי הקואליציה, האופוזיציה ונציגי הנשיא). באופוזיציה נותרים דרוכים ומודיעים כי ימשיכו את השיחות עם הליכוד, אבל מזהירים מפני "תרגיל פוליטי" סביב הוועדה לבחירת שופטים - ואומרים כי הדבר יהווה את "טריגר" לסיום השיחות באופן מיידי. כך גם אם הקואליציה תחליט פתאום לקדם חוק מתריס כלשהו, דוגמת "חוק דרעי 2".
יצוין כי גם אם הוועדה לבחירת שופטים תורכב מחדש על פי המתכונת הישנה, ייתכן מאוד ששר המשפטים יריב לוין יחליט שלא לכנס אותה וכך ימנע בחירת שופטים חדשים - כל עוד דרישתו למנות שופטים שמרנים שיהיו לטעמו לא תתקבל.
פורסם לראשונה: 10:54, 29.05.23