"זה מאוד מכעיס, רצינו לעזור להן כי הן משלנו, זה ממש ניצול של טוב לב": תרמילאים נוספים מעידים כי נפלו בעוקץ של שתי ישראליות המטיילות בדרום אמריקה. בשבוע שעבר פרסמנו כי השתיים, לוות כספים ממטיילים ישראלים ונעלמות מבלי להשיב את הסכום שלוו. כך פועלות לכאורה אור ונגה, שכבר הספיקו לעקוץ עשרות תרמילאים ישראלים בטיול אחרי צבא במהלך החודשים האחרונים.
1 צפייה בגלריה
 לוות כסף במרמה ונעלמות. "ממש רוע לב"
 לוות כסף במרמה ונעלמות. "ממש רוע לב"
לוות כסף במרמה ונעלמות. "ממש רוע לב"
הישראליות, שמטיילות בדרום אמריקה זה כמה חודשים, עקצו בין היתר גם בתי חב"ד ועסקים מקומיים בסכומי כסף קטנים וגדולים, כך לפי העדויות. השתיים טוענות כי נקלעו למצוקה, מבקשות העברה כספית באפליקציית "ביט" או במזומן, מבטיחות להשיב את הסכום - אך נעלמות עם הכסף.
הילה, מטיילת ישראלית שנעקצה על ידי אור ונגה, היא אחת מהם: "זה קרה כשהייתי בברזיל לפני שלושה חודשים. קניתי כרטיסים לבית חב"ד לארוחת שישי ולא הסתדר לי להגיע, אז החלטתי למכור להן את הכרטיסים. זה היה ביום שישי ואפילו לא ביקשתי מהן כסף כי הבנתי שהן שומרות שבת והן היו לחוצות על זה. כל השבת הן לא פנו אליי בכלל. בשבת בערב הייתה לי הרגשה מוזרה".

"זה ממש רוע"

לדבריה, "שלחתי לאור הודעה והיא לא ענתה, למחרת שלחתי שוב הודעה והיא שוב לא ענתה. בראשון בערב היא ענתה לי וכתבה שהן שמרו שבת ושלא אדאג, שהן יבואו להביא לי כסף. אמרתי לה איפה אני והיא השיבה שהיא לא יודעת איפה אני נמצאת. הצעתי לה כמה מקומות וכל פעם היה אותו תירוץ שהיא לא יודעת איפה המיקום.
"ככה היא מרחה אותי כמה ימים. היא גם אמרה לי שהשאירה לי כסף בקבלה של איזה הוסטל שלא קרוב אליי בכלל. אמרתי לה שזה לא עובד ככה ושתעביר לי את הכסף והיא אמרה שאין לה ביט ואין לה אשראי. די שחררתי מזה. אבל מדי פעם שלחתי לה הודעה מה קורה עם הכסף ובאחת הפעמים היא כתבה: 'אמאל'ה יא משוגעת יא פסיכית זה כולה 150 שקלים'. היא גרמה לי לחשוב שזה לא בסדר שאני דורשת את הכסף שלי. זה ממש לא היה העניין של הכסף. כל אחד שומר על הכסף שלו בטיול כי 150 שקלים יכולים לכסות שלושה ימים בהוסטל".

הילה בינתיים נסעה לפרו וכשהייתה בעיר קוסקו היא שמעה שיש שתי ישראליות שהגיעו לאזור שבו היא מטיילת שעוקצות מטיילים. "ראיתי את השמות שלהן אור ונגה ואמרתי 'אין סיכוי'. הבנתי שגם אני נעקצתי. לא מבינה למה הן מתנהגות בצורה הזו. גיליתי שהן עקצו הרבה אנשים בסכומים גבוהים. ממש רוע", סיפרה.
בשבוע שעבר, החליטה הילה באומץ רב להתעמת עם השתיים: "שמעתי שהן פה ואמרתי לעצמי שאני חייבת להשיב את כספי. ראיתי אותן בהוסטל שלי והתעמתי איתן. בהתחלה אור הכחישה שהיא חייבת לי כסף אבל בסוף הודתה ואמרה שתחזיר לי. אחד האחראים פה על המסיבות קלט את הסיטואציה ובא לשאול מה קורה.
"הן אמרו שהן רוצות למכור את הכרטיסים למסיבה ואז להחזיר לי את הכסף. הוא שיתף פעולה, לקח את הכרטיסים מהן ושאל אותי כמה הן חייבות לי. אמרתי ש-200 ריאל ואור התחילה להתווכח שאני מנסה לעקוץ אותה ואמרה שהיא לא חייבת 200 ושהיא חייבת 140 (140 בשקלים) ה-200 היה בריאל והיא עדיין התווכחה איתי שניסיתי לגנוב לה פתאום כסף. הייתי בהלם איך היא מנסה להפוך לה דברים עליי. לבסוף הן הביאו לי 300 קצאל (כסף גואטמלי) שזה יוצא 140 שקלים".

"כל יום תירוץ אחר"

אורי מלכה, מטייל ישראלי, נעקץ על ידי השתיים כשהיה בריו בברזיל. "אור ונגה חיפשו איפה לישון. אמרנו להן שיש לנו מקום בדירה לעוד שתיים ואת המחיר, הן הסכימו וישנו איתנו שלושה ימים. המחיר לכל אחת היה 270 שקלים. ביקשתי מהן שיעבירו לי דרך הביט או שיביאו לי מזומן, הן בתגובה אמרו שיביאו את הכסף".
מלכה ניסה לגבות את כספו ושלח הודעות לאור, אך היא דחתה אותו כל פעם בתירוץ אחר. "חיכיתי ולא קיבלתי כלום. כל יום הייתי שולח הודעה והן היו ממציאות תירוץ אחר, שהן כבר בדרך לארץ וכשיגיעו ישלחו לי את הכסף. אחרי חודשים שאני רודף אחריהן, שאני צריך את הכסף כמו כל מטייל, הבנתי שהן עקצו עוד אנשים.
"רוב הישראלים הם כמו משפחה פה, עוזרים אחד לשני בכל דבר שצריך, כמו שעזרנו להן", שיתף מלכה. "אבל הפעם שתי הישראליות האלה מתנהגות בצורה מכוערת. אני מאמין שזו מחלה כלשהי. אסור שהעזרה הזו תשתנה, שהישראלים ימשכו לעזור ולתמוך ולייצג את המדינה בכבוד בכל העולם".

"אני לא בונה שהכסף יחזור"

גם רום בכור (22), שמטיילת כבר ארבעה חודשים בדרום אמריקה, נעקצה על ידי השתיים לפני כחודש וחצי. "זה כבר מספר חודשים", סיפרה בכור. "הן באות עם סיפור די קבוע. האחת אומרת 'נבלע לי האשראי, יש מצב שאתם משלמים עליי ואני אחזיר בהעברה בנקאית?', והשנייה אומרת שהיא במינוס והיא מחכה לראשון בחודש, וההורים שלה יעבירו כסף. מן הסתם ישראלים רוצים לעזור אחד לשני. הן לקחו את מספר החשבון ואז הן לא יוצרות קשר ונעלמות. אותנו הן עקצו ב-200 שקלים, אבל אני מכירה כאלו שנעקצו בהרבה יותר".
בכור ניסתה ליצור קשר עם השתיים אך זכתה להתעלמות: "מצאנו אותן ברשתות החברתיות, שלחנו להן הודעה והן לא ענו. הן עשו את אותו קטע לרב בבית חב"ד שסייע להן בסכום של כמה אלפים. אותנו ספציפית הן עקצו בסאו פאולו בברזיל. הן מתנהלות בטיול מכסף של אחרים. יש קבוצת וואטסאפ של מטיילים בדרום אמריקה ומישהו כתב שם שעקצו אותו, זה היה נשמע לי מוכר ואנשים כתבו שגם אותם עקצו, והבנו שאלו שתי בנות שעושות את זה להרבה אנשים.
"זה מאוד מכעיס, רצינו לעזור להן כי הן משלנו", התרעמה בכור. "זה ממש ניצול של טוב לב. אני ממש לא בונה על זה שהכסף יחזור. כרגע אנחנו לא יודעים איפה הן נמצאות אבל פרסמנו שיש שתי בנות שעוקצות וזה עובר מפה לאוזן. יש מלא נעקצים והסיפור הכי נורא שהן גנבו מרב בבית חב"ד שזה מזעזע".
אור מסרה בתגובה: "לא עקצנו אף אחד. אלה היו חברים שלנו שעזרו לנו, ואמרנו להם שנחזיר להם את הכסף. לרובם כבר החזרנו, כך שלא עקצנו אף אחד ולעולם לא נעקוץ. הכי קל זה לשמוע צד אחד".