בבית המשפט המחוזי בירושלים נשמעה היום (רביעי) עדותו של מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר שלמה פילבר בתיק 1000 (פרשת המתנות), שבו מואשם יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו במרמה והפרת אמונים. "זה היה מקובל על נתניהו, העמדה שלא נתנגד למיזוג. מבחינת מילצ'ן זה היה תנאי", אמר עד המדינה פילבר על רקע הטענה שלפיה נתניהו פעל לקדם את ענייניו של איש העסקים ארנון מילצ'ן בתמורה למתנות שהועברו אליו ואל רעייתו.
זה היה יום העדות השביעי והאחרון שבו נחקר פילבר על ידי צוות התביעה מפרקליטות מיסוי וכלכלה. אחרי חג הפסח הוא צפוי להיחקר נגדית ארוכות על ידי הסנגורים בתיקים 1000 ו-4000 (פרשת בזק-וואלה).
2 צפייה בגלריה
נתניהו ומילצ'ן
נתניהו ומילצ'ן
נתניהו ומילצ'ן
(צילום: gettyimages)
לפי כתב האישום בתיק 1000, נוכח שלל הזיקות בין נתניהו למילצ'ן, היה על נתניהו להימנע כליל מלעסוק בענייניו של איש העסקים. אף על פי כן, נטען כי בין אוקטובר 2011 לדצמבר 2016 פעל נתניהו במסגרת מילוי תפקידיו הציבוריים לטובת מילצ'ן. בין היתר, ב-2015 נתניהו פעל בעצמו והנחה את פילבר לסייע למילצ'ן בעניינים הנוגעים לרגולציה בעסקת מיזוג חברות התקשורת רשת וקשת על מנת שהשקעה שבחן איש העסקים באותה העת תהיה כדאית עבורו מבחינה כלכלית.
בכתב האישום נטען כי נתניהו סטה מן השורה בכל הנוגע לפעולותיו בענייניו של מילצ'ן בנושא הסדרת ויזה לארה"ב ובנושא מיזוג החברות רשת וקשת, בכך שפעל במסגרת תפקידיו בשונה מהאופן שבו היה נדרש ומקובל לטפל בעניינים אלה. כמו כן, בכתב האישום צוין כי נתניהו הפעיל את מנכ"ל משרד התקשורת דאז פילבר, לשם קידום אינטרסים אישיים של מילצ'ן שגם הוא חפץ בהם.

"קיבלתי טלפון מהלשכה להגיע לבלפור"

עו"ד קרן צבירן מפרקליטות מיסוי וכלכלה הקריאה בדיון היום קטע מחקירה של פילבר במשטרה. "לא הכרתי את מערכת היחסים ביניהם (נתניהו-מילצ'ן), עד שהדברים יצאו החוצה". בהתייחסו לנאמר ציין היום פילבר: "לא הכרתי את זה עד שהבנתי מה קורה מהתקשורת. בערב אחד קיבלתי טלפון מהלשכה להגיע לבלפור. לא אומרים לי מראש מי היה שם. חיכיתי חצי שעה וגיליתי שהסתיים מפגש בין המשפחות מילצ'ן ונתניהו, ואז נתניהו אמר לי 'יש למילצ'ן כמה שאלות' והוא הותיר אותנו לבד".
עו"ד צבירן שאלה מה נאמר לו על הסיבה לקיום המפגש, ופילבר השיב: "לא נאמר לי מי יהיה שם, בדרך כלל זה קורה ככה". הפרקליטה: "מילצ'ן, מה הוא שואל אותך?". פילבר: "מילצ'ן מתקיל אותי, השיחה הייתה מביכה ודי מבלבלת, ואז אחרי כמה דקות עצרתי ואמרתי לו 'אדוני, אני לא מכיר את כל החומר, תן לי ללמוד אותו ואחזור אליך'. השיחה בגדול הייתה על מניות ערוץ 10, הכול על התקשורת.
"הוא דיבר איתי על הרצון לבדוק בעלות ברשת וקשת, הרעיון היה להיכנס לבעלות. הוא רצה לבדוק אופציה של המיזוג, הוא בחן את זה ככניסה להשקעה. הוא שאל לגבי רשת כי היה במגעים איתם ורצה לבדוק את האופציה. הכרתי את העניין בגדול, לא נכנסתי לפרטים הקטנים. אמרתי למילצ'ן שאלך ללמוד את הנושא והלכתי ללמוד את הנושא".
2 צפייה בגלריה
המשך עדות פילבר בבית המשפט
המשך עדות פילבר בבית המשפט
פילבר בבית המשפט, היום
(צילום: יואב דודקביץ)
פילבר סיפר עוד בעדותו: "שיקפתי לו מה הוא (מילצ'ן) יכול לעשות. כשליחו של שר התקשורת נפגשתי עם הצדדים לפי הצורך, אבל לא התערבתי. הם רצו לדעת אם הייתה התנגדות רגולטורים. קשת ורשת רצו להיות חברה אחת, הוא רצה לדעת אם תהיה התנגדות או לא. הסוגיה הזו עמדה על הפרק גם לפניי, הרשות השנייה היא זאת שמאשרת. העמדה שלנו הייתה שזה תלוי במבקשי הרישיונות, אני לא יכול למנוע מהם".
הפרקליטה: "כמה העמדה הזאת עלתה במהלך השיחות עם מילצ'ן? משרד התקשורת יכול להשפיע על המיזוג?". פילבר: "הסברתי שאנחנו לא נמנע ולא נהיה בעד המיזוג. אמרתי את זה לשר (נתניהו), אין לנו יכולת להשפיע על המפלצת הזו, אנחנו לפי זה נעשה את הרגולציה, אנחנו נוביל קו אקטיבי של פיצול. לי אין שום סמכות. מכוח איך שהפוליטיקה מתנהלת, השר בוחר אנשים שיבצעו את מדיניותו על סמך איך שהדברים מתנהלים בעולמות הפוליטיים".
הפרקליטה: "אתה אומר 'זו המדיניות שלי, אני רוצה שיהיה עוד ערוץ'. מילצ'ן רצה לדעת מה עמדתכם. כמה העמדה הזו ייצג את נתניהו?". פילבר: "זה היה מקובל על נתניהו, העמדה שלא נתנגד למיזוג. מבחינת מילצ'ן זה היה תנאי. מילצ'ן ביקש ממני להיות בקשר עם רואה החשבון שלו, הוא האדם שערך את המשא ומתן".

"עדכנתי את נתניהו 'התקדמנו' בעניין"

הפרקליטה: "אתה כותב להדס קליין, עוזרת של ארנון מילצ'ן, 'תודה על האירוח הלבבי, חברנו המשותף נתן את ברכת הדרך'. עד כמה שמעת מנתניהו על קידום המיזוג?". פילבר: "הייתה אמירה כללית בגלל שעניינה אותו חברת החדשות. באופן כללי, טרחתי לעדכן את נתניהו 'התקדמנו' בעניין".
כתב האישום נגד נתניהו בתיק 1000 שמתבסס על עבירת הפרת אמונים, מנסה להוכיח שהמתנות שהעביר מילצ'ן ניתנו בזיקה לתפקידו הציבורי של ראש הממשלה לשעבר. הפרקליטה, עו"ד צבירן, ביקשה להתעכב מול עד המדינה פילבר בפגישה שנערכה ב-2015 בביתו של מילצ'ן בבית ינאי. גם נתניהו נכח בפגישה.
"ללשכת נתניהו היה חשש משפטי בנוגע לפגישה, אז עשו את זה מאוד זהיר", העיד היום פילבר. "ארנון הציג אופציה מסוימת שהוא רוצה להיכנס להשקעה. נתניהו שאל אותי ואני מסמיק, הוא רצה לעשות משהו מתוחכם. הוא שאל את השאלה שוב '15% ברשת, 15% בקשת?'. יצאתי החוצה והשארתי את הטלפון בחוץ דקות ארוכות. חיפשתי את היועצת המשפטית של הרשות השנייה על מנת לשאול אותה, חזרתי לחדר ולא הייתה תשובה".