ילד בן שש הלומד בכיתה א' בבית ספר יסודי בכרמיאל נתפס הבוקר (רביעי) משחק בהפסקה באקדח לא חוקי מסוג איירסופט, דמוי אקדח גלוק 17, וברשותו כדורים מפולימר. הצוות החינוכי בבית הספר שהבחין בו, עירב את המשטרה והעירייה שהגיעו למקום והחרימו את הנשק, שנמצא בשימוש גם בארגוני פשיעה, וניתן להסבה בקלות יחסית לאקדח רגיל וקטלני.
3 צפייה בגלריה
הנשק איתו שיחק התלמיד
הנשק איתו שיחק התלמיד
הנשק איתו שיחק התלמיד. "כלי שיכול לפגוע"
רס"ב רחיב סעד, רכז נוער במשטרת כרמיאל שהוזעק לבית הספר, אמר כי "אמנם זה מוכר כצעצוע אבל מדובר בכלי שיכול לפגוע בילד אחר וגם להוציא עין ואנחנו רואים זאת בחומרה". לדבריו, "הנשק הזה אסור למכירה והוא נועד לשימוש רק במטווחים. הנזק שלו חמור ובמשטרה מנסים לטפל בתופעה, גם באמצעות קידום חקיקה".
בבית הספר הופתעו ונבהלו מאוד למראה כלי הנשק שנראה זהה לאקדח אמיתי. יו"ר הנהגת ההורים העירוני בכרמיאל, משה צדקיהו, אמר כי מדובר במקרה חריג. "כל מי שצריך נמצא בתמונה. אנחנו נגד אלימות", הוא אמר. "על ההורים לגלות הרבה יותר עירנות לצעצועים ולדברים שהילדים שלהם משחקים בהם ולבדוק בתיקים. אני לא מאמין שהורה יעשה דבר כזה וייתן לבן שלו לשחק עם אקדח כזה". צדקיהו טען כי "הצוות החינוכי גילה עירנות כשמיד זיהו את האקדח".
המשטרה שמטפלת באירוע החריג, לא חקרה את הילד בגלל שהוא לא בגיל האחריות הפלילית. אביו טען כי בנו לא הביא איתו את הנשק לבית הספר ושהוא לא יודע מהיכן השיג אותו.
דוברות עיריית כרמיאל פנתה לתושבים בעקבות המקרה בהודעה: "במהלך יום הלימודים בבית הספר הרעות דיווח תלמיד למורה התורנית על תלמיד עם אקדח משחק הנראה חשוד. המורה התורנית גילתה עירנות ולקחה את החפץ מהתלמיד והעבירה לידי גורמי החוק. מדובר באקדח אוויר". עוד נכתב בהודעה כי בעירייה "מבקשים מכולם לגלות אחריות ולא להפיץ שמועות לא מבוססות".
3 צפייה בגלריה
קצין אחמ תחנת כרמיאל, רפ"ק יהודה אלחייני
קצין אחמ תחנת כרמיאל, רפ"ק יהודה אלחייני
"הורים צריכים לחפש בתיקים של ילדיהם". ארכיון
(צילום: אביהו שפירא)
זו לא הפעם הראשונה שתופסים בעיר ילדים ובני נוער שמשחקים בכלי המסוכן. "לפני כמה חודשים תפסנו נער בן 17 שירה על שפני סלע בעיר כמשחק, באקדח דומה לזה", סיפר רס"ב סעד. במקרה נוסף, תושב העיר נפצע בעינו בשעה ששיחק עם אקדחי איירסופט גנובים.
בעוד כמה שבועות יחול חג הפורים ובמשטרה מנסים לסכל מכירה ושימוש בצעצועים מסוכנים כמו רובים ונפצים. סעד סיפר כי "מקרים של משחק בנשק ואמצעי נפץ מתרבים לקראת החג וזה מסוכן. ההורים צריכים לפקוח את העיניים ולדאוג לילדים שלהם, לחפש בתיקים שלהם ולהגן עליהם מפני שימוש בנפצים".
נשקי האיירסופט מיובאים לישראל כצעצועים, ואחרי תהליך הסבה הם יכולים להפוך לכלי נשק קטלניים ולשמש ככלי ירייה לכל דבר, בין היתר במלחמות בין משפחות פשע. בשנה שעברה החליטו במשרד לביטחון הפנים להסדיר בחוק את תחום הצעצועים המסוכנים, ואת האיירסופט ככלי הנפוץ ביותר.
3 צפייה בגלריה
אקדח איירסופט
אקדח איירסופט
יכול להפוך לנשק קטלני. אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הממשלה הקודמת העבירה במאי 2022 בקריאה ראשונה חוק הקובע כי כל פעולה של ייצור, ייבוא, ייצוא, אחסנה, הובלה ומסחר בדמויי כלי ירייה יחויבו ברישיון, באופן דומה לרישיונות מקבילים בתחום כלי הירייה "האמיתיים".
עוד נקבע בהצעה כי השימוש בכלי הנשק המדומים, החזקתם ונשיאתם, ייעשה רק במועדוני קליעה שקיבלו רישיון מהאגף לרישוי כלי ירייה, כך שתתאפשר פעילות פנאי של הציבור במועדונים בעלי רישיון, לצד צמצום האפשרות של זליגתם לעבריינים ולארגוני טרור. במסגרת ההצעה נקבע עונש של בין שלוש לחמש שנות מאסר בגין ביצוע פעולות שונות באותם כלים.
בחודש שעבר, ילד בן שש ירה במורתו בבמדינת וירג'יניה שבארצות הברית. המורה, בשנות ה-30 לחייה, פונתה לבית החולים כשהיא בסכנת חיים, אך בהמשך השתפר מצבה. לפי החשד, הירי התבצע במהלך ויכוח בין השניים בכיתה וזו לא הייתה תאונה.