2 צפייה בגלריה
גיל הפטור כיום - 26. ארכיון
גיל הפטור כיום - 26. ארכיון
גיל הפטור כיום - 26. ארכיון
(צילום: ירון ברנר)
במסגרת המשא ומתן בין גורמים בממשלה על חוק הגיוס, יתמוך שר הביטחון יואב גלנט בהורדת גיל הפטור ל-23, בתמורה לחקיקת "חוק יוקרת השירות" ותוספת של מיליארדים לחיילים בסדיר ובמילואים - עמדה המקובלת גם על צה"ל.
הורדת גיל הפטור תאפשר לחרדים להשתלב בשוק העבודה בגיל צעיר יותר, שכן אם יפסיקו את לימודיהם לא יחויבו להתגייס.
בעוד כחודשיים צפוי לפוג תוקפו של חוק הגיוס והמפלגות החרדיות דורשות מהממשלה לחוקק אחת ולתמיד חוק שיוריד את גיל הפטור מגיוס לתלמידי ישיבות לגיל 21. אל החרדים מצטרפים גורמי האוצר הסבורים כי הורדת גיל הפטור תאפשר ליותר חרדים להשתלב בשוק העבודה ולהוביל לגידול משמעותי בתוצר לאומי גולמי (תל"ג).
2 צפייה בגלריה
שר הביטחון יואב גלנט בביקורו בסולל כיפת ברזל בדרום הארץ
שר הביטחון יואב גלנט בביקורו בסולל כיפת ברזל בדרום הארץ
יתמוך בהסדר בתמורה למיליארדים לחיילים. גלנט
(צילום: דובר צה"ל)
במסגרת המשא ומתן גלנט מעוניין לנסות ולמצוא פתרון שיהיה מקובל על ידי הצבא, המכיר היטב את נתוני הגיוס העגומים של חרדים - כאלף בשנה, והוא מאמין שלא ניתן לעשות זאת בכוח.
כיום נהוג פטור היסטורי לתלמידי ישיבות ש"תורתם אמונתם". מי שמוגדר כחרדי ולומד בישיבה לימודים תורניים באופן סדיר, מקבל פטור משירות חובה עד לגיל 26. אם מסיבה כלשהי התלמיד הפסיק את לימודיו לפני הגעתו לגיל הפטור, חל עליו צו גיוס. תוקף חוק הגיוס צפוי לפוג ביולי 2023 לאור פסיקת בג"ץ שדרשה מהכנסת להסדירו.
בבקשה שהגישו גלנט וראש הממשלה בנימין נתניהו לפני כחודש באמצעות פרקליטות המדינה, נכתב כי בכוונת הקואליציה "לקדם הסדר חלופי לחוק שירות הביטחון". כמו כן, בהסכמים הקואליציוניים של הממשלה הופיעה התחייבות לחוקק את חוק יסוד: לימוד תורה שיאפשר פטור מגיוס לצעירים חרדים.