גורם מודיעיני בכיר בארה"ב אמר הערב (יום ג') כי כמה טילים ששיגרה רוסיה לעבר אוקראינה - במתקפה הנרחבת שלה בשעות אחר הצהריים - חצו לשטחה של פולין והרגו שם שני בני אדם. בפולין עצמה הרשויות טרם אישרו את הדיווח הזה, שפורסם בסוכנות הידיעות AP, אך אם הדבר הנכון הוא עשוי להוביל להסלמה חמורה במלחמה: פולין היא חברה בברית נאט"ו, ומתקפה עליה עשויה לחייב מדינות אחרות בברית לצאת להגנתה. שעה קלה לאחר הדיווח הכחישה אותו רוסיה, ומשרד ההגנה במוסקבה טען שלא ביצע תקיפות כלשהן באזור הגבול האוקראיני-פולני וכי הדיווחים על פגיעת טילים רוסיים בפולין הם "פרובוקציה מכוונת" שמטרתה להביא להסלמה.
7 צפייה בגלריה
תיעוד מנזק אחרי פיצוץ שנסיבותיו לא ברורות בעיירה ב מערב פולין לא הרחק מ אוקראינה
תיעוד מנזק אחרי פיצוץ שנסיבותיו לא ברורות בעיירה ב מערב פולין לא הרחק מ אוקראינה
זירת הפיצוץ במזרח פולין הערב, בתמונה שהופצה בתקשורת המקומית
7 צפייה בגלריה
עשן מיתמר באזור גבול פולין-אוקראינה בצל דיווח על פגיעת טילים של רוסיה ב פולין
עשן מיתמר באזור גבול פולין-אוקראינה בצל דיווח על פגיעת טילים של רוסיה ב פולין
עשן מיתמר באזור גבול פולין-אוקראינה בצל הדיווח על פגיעת טילים בשטחה של פולין
(צילום: רויטרס )
ב"וושינגטון פוסט" ציטטו במקביל מקור בממשלת פולין שאמר כי טיל אחד הוא שפגע בשטחה של פולין, אבל אותו מקור לא אישר שמדובר בטיל רוסי ולא ציין אם הטיל שוגר בכוונה לשטחה של פולין או "זלג" לשם בטעות במהלך המתקפה על אוקראינה. בכלי תקשורת בפולין דיווחו לפני כן כי שני בני אדם נהרגו בפיצוץ שאירע בעיירה פז'בודוב במחוז לובלין שבמזרח המדינה, ששוכנת במרחק של כ-10 ק"מ מהגבול האוקראיני, אך באותם דיווחים הודגש כי נסיבות הפיצוץ עדיין לא ברורות. בתמונה שהופצה מהזירה נראה מכתש ורכב חקלאי כלשהו שהתהפך על צדו. ב-CNN ציינו כי הפיצוץ אירע במקביל למתקפת הטילים הרוסית על אוקראינה בשעות אחר הצהריים.
ראש הממשלה הפולני מתיאוש מורבייצקי כינס הערב דיון חירום של הקבינט הביטחוני של ממשלתו, בו חברים בין היתר שרי ההגנה, הפנים, המשפטים והחוץ. כמו בישראל, מדובר בגוף שאחראי על קבלת החלטות חשובות בתחומי ביטחון לאומי. הממשלה הפולנית לא מסרה לפי שעה מדוע כונסה ישיבת החירום, ודובר מטעמה קרא לכלי התקשורת שם - לפני הדיווח של הגורם האמריקני - לא להפיץ מידע שאינו מבוסס. גורם פולני מסר בהמשך כי הדיון כונס בשל "מצב חירום". שעה קלה לאחר מכן דווח על ישיבת חירום שכינס גם ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, לפי גורם מקומי בגלל פגיעת הטילים בפולין. גם ראש ממשלת לטביה ארטורס קרישיאניס קרינש כינס בהמשך דיון חירום של שריו, "כדי להיות מוכנים לפעולה", לשון ההודעה מטעמו.
פולין, נזכיר, נחשבת לאחת מיריבותיה החריפות והבולטות ביותר של רוסיה בברית נאט"ו ובאיחוד האירופי. היא מקדמת לכל אורך המלחמה סנקציות חריפות ביותר על רוסיה, והייתה מבין הראשונות שהקרמלין "נקם" בהן באמצעות ניתוק הספקת הגז הרוסי לשטחן. בממשלה בוורשה הזהירו לא אחת כי תבוסה אוקראינית במלחמה תביא לאיום נרחב יותר על מדינות אחרות במרחב הסובייטי לשעבר, בהן פולין עצמה והמדינות הבלטיות שנחשבות אף הן למתנגדות חריפות של רוסיה. בוורשה הביעו גם תמיכה בסירובה של קייב למו"מ מול מוסקבה: הנשיא הפולני אנדז'יי דודה אף טען ביוני האחרון כי "לדבר עם פוטין זה כמו לדבר עם אדולף היטלר בזמן מלחמת העולם השנייה".
7 צפייה בגלריה
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם נשיא פולין אנדז'י דודה ב קייב
נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי עם נשיא פולין אנדז'י דודה ב קייב
נשיא פולין אנדז'יי דודה מתחבק עם נשיא אוקראינה זלנסקי במהלך ביקורו בקייב באוגוסט האחרון. "לדבר עם פוטין? זה כמו לדבר עם היטלר"
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פולין מתיאוש מורבייצקי ב פסגת מנהיגי האיחוד האירופי ב בריסל
ראש ממשלת פולין מתיאוש מורבייצקי ב פסגת מנהיגי האיחוד האירופי ב בריסל
ראש ממשלת פולין מורבייצקי. כינס דיון חירום של הקבינט הביטחוני בוורשה
(צילום: AP)
בעלות בריתה ושכנותיה של פולין מיהרו להגיב לדיווחים על טילים רוסיים שפגעו בשטחה, ובארה"ב דובר הפנטגון מסר כי אינו יכול לאשר את הדיווח של אותו גורם מודיעיני אנונימי, אבל הוסיף כי הממשל האמריקני בוחן את הדיווחים הללו. בהתייחסות לסעיף 5 באמנת נאט"ו, שמחייב את המדינות החברות בה לצאת להגנתה של אחת המדינות החברות אם היא עומדת בפני מתקפה, הוסיף הדובר: "היינו ברורים כשמש שנגן על כל טריטוריה של נאט"ו". בהמשך הגיבו במחלקת המדינה בוושינגטון לטענה הרוסית שמדובר "פרובוקציה" ואמרו כי ארה"ב "בהחלט" אינה מעוניינת בהסלמה כלשהי. ב-CNN דווח כי שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין צפוי לשוחח בקרוב עם מקבילו הפולני.
במשרד החוץ באסטוניה מסרו כי מדובר בדיווחים "מדאיגים מאוד" וכי הם עורכים כעת התייעצויות עם פולין ומדינות אחרות. "אסטוניה ערוכה להגן על כל סנטימטר בשטחי נאט"ו. אנחנו מביעים סולידריות מלאה עם פולין", מסר המשרד. שר החוץ האסטוני אורמס ריינסלו מסר בהמשך כי ארצו דנה עם בעלות בריתה ב"תגובה מאוחדת ונחושה". גם נשיא ליטא גיטנאס נאוסדה הביע "סולידריות" עם פולין והוסיף: "חייבים להגן על כל ס"מ בשטחי נאט"ו". שר ההגנה של לטביה ארטיס פבריקס אמר מצדו כי ארצו מוכנה לספק לפולין, וגם "לחלק משטחה של אוקראינה", הגנה אווירית. ראש ממשלת צ'כיה פטר פיאלה מסר כי אם פולין תאשש את הדיווחים על פגיעת טילים רוסיים בשטחה, "זו תהיה הסלמה נוספת מצד רוסיה". הוא הבטיח לעמוד לצד פולין, כבעלת ברית באיחוד האירופי ובברית נאט"ו.
בניגוד לאותם מנהיגים ששמרו על זהירות בהצהרותיהם ולא התחייבו כי הפיצוץ בפולין אירע בשל מתקפה רוסית, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי טען הערב כי אכן היו אלה טילים רוסיים שפגעו בפולין. הוא אמר שמדובר ב"הסלמה חמורה" וכי יש לנקוט בפעולה. הוא הוסיף שארצו תמיד תעמוד לצד פולין. יועצו של זלנסקי, מיכאילו פודוליאק, טען כי המתקפה הרוסית לכאורה בפולין לא הייתה תאונה, אלא "אמירת 'שלום' מתוכננת מצד רוסיה - שהוסוותה כטעות". הוא הוסיף: "זה מה שקורה כאשר הרשע אינו מוענש ופוליטיקאים עוסקים בניסיונות 'לפייס' את התוקפן. חייבים לעצור את המשטר הרוסי-טרוריסטי. תנחומים למתים".
7 צפייה בגלריה
נזקי מתקפה של רוסיה ב קייב אוקראינה מלחמה
נזקי מתקפה של רוסיה ב קייב אוקראינה מלחמה
כבאי נאבק בלהבות שהשתוללו בדירה בקייב, בעקבות מתקפת הטילים הרוסית
(צילום: רויטרס )
7 צפייה בגלריה
נזקי מתקפה של רוסיה ב קייב אוקראינה מלחמה
נזקי מתקפה של רוסיה ב קייב אוקראינה מלחמה
(צילום: רויטרס )

המתקפה הרוסית הנרחבת אחר הצהריים כללה לפי אוקראינה יותר מ-90 טילי שיוט, מתוכם כ-70 יורטו לטענתה, אך אלו שלא יורטו פגעו בתשתיות אנרגיה ברחבי המדינה: מחרקוב שבמזרח ועד לבוב שבמערב (השוכנת במרחק של כ-65 ק"מ מהעיירה הפולנית שבה דווח על הפיצוץ). בלשכתו של הנשיא זלנסקי אמרו כי בעקבות המתקפות הללו נגרם נזק חמור לתשתית האנרגיה במדינה, ויותר משבעה מיליון בתים ברחביה נותקו מחשמל. באוקראינה טענו כי מדובר במתקפה הנרחבת ביותר על תשתית האנרגיה שלה מאז תחילת הפלישה הרוסית בחודש פברואר.
בבירה קייב דווח כי כחצי מתושביה נותקו מחשמל, ואדם אחד לפחות נהרג בבניין מגורים שנפגע במתקפה. זלנסקי עצמו פרסם בהמשך סרטון מלשכתו שבו אמר כי זרם החשמל נותק בערים "רבות", אבל הוסיף שהתשתיות ישוקמו, ותוך שהניף אגרוף הבטיח: "אנחנו נשרוד הכול". המתקפה אחר הצהריים השפיעה גם על מולדובה השכנה: הרשויות שם דיווחו על הפסקת חשמל "מאסיבית", אבל הן הדגישו כי הזרם בקווי המתח במדינה נקטע מטעמי בטיחות בלבד, ולא בשל פגיעה פיזית כלשהי.
המתקפה הרוסית הנרחבת הגיעה ימים אחדים אחרי שבסוף השבוע ספגה מוסקבה השפלה נוספת בשדה הקרב ונאלצה להסיג את כוחותיה מחרסון, עיר בעלת משמעות אסטרטגית וסמלית רבה, והייתה העיר הגדולה הראשונה שרוסיה כבשה עם תחילת הפלישה. בשבועות האחרונים, בצל התבוסות הצבאיות שספגה בחזית עם נסיגה משפילה גם באזור חרקוב, הסלימה מוסקבה את המתקפות שלה נגד תשתיות אזרחיות ברחבי אוקראינה, באמצעות טילים ומל"טים מתאבדים שקיבלה מאיראן, במה שנראה כקמפיין מכוון שמטרתו למרר את חיי העם האוקראיני לקראת בוא החורף וכך להגביר את הלחץ על הממשלה בקייב.